Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #1 Del Skrevet 9. februar 2008 Noen som har erfaringer? Jeg har bodd i Tr.heim hele livet og vurderer nå bygda... En av grunnene er de høye boligprisene. Enkelte plasser i gokk kunne jeg fått en fin enebolig, liksom. Joda, seff er det mange andre hensyn å ta også, men de tar jeg senere. Har en ungdom å ta hensyn til. Jeg forbinder nok bygda med heimert og fyll. Han er ikke sportsinterresert. Noen som kan anbefale/fraråde steder? Skjønner jo at det ikke er noen fasit, men det er moro å høre likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #2 Del Skrevet 9. februar 2008 De stedene du nevner er vel ikke akkurat "landsbygda"? Småbyer vil jeg kalle det. Plassene på Inderøy, Sparbu, Markabygda osv derimot.... :gjeiper: Godt musikktilbud er det i alle fall på de plassene jeg kjenner til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inn-trønder... Skrevet 9. februar 2008 #3 Del Skrevet 9. februar 2008 Steinkjer, Levanger, Namsos er vel ikke akkurat bygda. Disse stedene har mange gode tilbud til ungdommer, også de som ikke er sportinteresserte. Og myten om at HB'en flyter i gatene er vel sterkt overdrevet... Selv drkker jeg aldri HB, og gamle kjente som kommer til gamle trakter sier det er veldig vanskelig å skaffe. Man MÅ kjenne noen, ingen som selger til ukjente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 9. februar 2008 #4 Del Skrevet 9. februar 2008 Hva sier ungdommen din, da? Jeg er skeptisk til å rykke ungdom opp med rota, da den perioden ikke er den enkleste å få nye venner. Ihvertfall ikke på bygda. Har selv vokst opp i noe a la trønder-bygd, og mitt inntrykk er at det er ikke mer flatfyll blant ungdommen der enn i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #5 Del Skrevet 10. februar 2008 Nei, de jeg ramsa opp er nok ikke de mest avsidesliggende nei, men dog... Godt musikktilbud, det høres bra ut. Håper fortsatt på noen konkrete eksempler jeg da..Har forresten hørt at Levanger er koselig, men disse har ikke barn, så jeg vet ikke hvordan det er for ungdom. Men det er jo relativt nært byen da, 1 time med tog, tror jeg. Sønnen er hverken for eller mot. Han begynner på videregående om 1 1/2 år, så det kunne jo være en passende anledning.. Nei, jeg vet ikke jeg, vi blir vel værende i den gryta her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Bergenser_* Skrevet 10. februar 2008 #6 Del Skrevet 10. februar 2008 Bor i Namsos og trives godt.Det er en liten,men likevel levende by,med mange hyggelige folk.Har nå,(etter å ha bodd her i flere år),faktisk enda til gode å møte på en sur namsosing Bussforbindelsene og kulturtilbudene er bra.Men boligprisene er begynt å stige her også,særlig om man ønsker seg noe sentrumsnært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inn-trønder Skrevet 10. februar 2008 #7 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg er oppvokst på Steinkjer og har bodd på Inderøy. I dag bor jeg på Sparbu. Prisene i Steinkjer sentrum er på god vei oppover, men siden jeg helst vil bo litt skjermet er det gode muligheter i Henning, Ogndal og Beitstad. Jeg vi slå et slag for Inderøy videregående skole som stadig imponerer med sine elever innen kunst og kultur. I tillegg har et godt tilbud innen helse/sosialfag. På Steinkjer har vi en videregående skole med mange retninger og gamle Egge vgs har høstet mange lovord for sine praktiske fag. Så jeg vil absolutt anbefale "bygda" :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 10. februar 2008 #8 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg er født og oppvokst på Steinkjer.. Helt grei plass, men jeg ville nok ikke flyttet tilbake.. Når det gjelder boligpriser osv så er det nok gunstige steder. Som mange har sagt oven for, så ville jeg ikke kalt Steinkjer for "landsbygda" nødvendigvis (eller Levanger / Namsos for den del) - men man skal ikke kjøre fryktelig langt utenfor bygrensen for å komme på landet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #9 Del Skrevet 11. februar 2008 Siden jeg er oppvokst midt mellom 2 av disse plassene så må jeg nok si at jeg ikke ser på noen av disse plassene som landsbygda. Jeg derimot er oppvokst på landsbygda med 3 mil til nærmeste kommunesentrum Jeg har flyttet nærmere sentrum etterhvert, men ingenting slår litt luft under vingene. Prismessig så kan man få en enebolig her til prisen av en liten leilighet i byen (Trondheim) men også her på "landsbygda" er prisene forskjellig. Det er jevnt over mye dyrere i nabokommunene som du nevner enn det er i vår kommune. Hva kan vi skilte med som kan friste? *En grunnskole som baserer på MILL-pedagogikken *Videregående skole som har et bra gjennomsnitt og lite problemer *Høyskole i nabobyene med mange muligheter *Masse lokalhistorie *Mange muligheter for kulturopplevelser og tilbud om deltagelse både når det gjelder musikk og teater *Muligheter for friluftsliv både til fjells og til vanns *Billig bolig sentralt og enda billigere like utenfor sentrum *Brukbar kollektivtransport i sentrumsområdene (ikke sammenlign med de store byene for det blir helt feil) *Den beste kinoen i fylket med de fleste nye filmene Vi har sikkert mer også, men nå må jeg avslutte her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. februar 2008 #10 Del Skrevet 12. februar 2008 Men du kjære TS Hva med sørover da? Melhus? 15min kjøretur, litt ukoslig sted med nerme byen. Orkanger? 30 min kjøretur. vgs og sykehus. utrolig koslig sted eller over fjorden til fosen? masse fine plasser der, Leksvik, rissa, bjugn ørland. vgs i bjugn som er helt ny. 1 time med hurtigbåten fra brekstad til trondheim. vgs i rissa å. sjekk på finn du. se om du finner drømmehuset. skulle jeg flytte fra trondheim hadde det blitt sørover ikke nordover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #11 Del Skrevet 15. februar 2008 Hei igjen, og takk for flere svar! Sørover ja...husene på Melhus er nok altfor dyr for meg, dessuten synes jeg det virker litt traurig der... Men ellers er jeg åpen for det meste. Det som er viktig for meg er: *fine skiløyper om vinteren(gjerne med en hytte a la Grønlia i Tr.h, hvor en får kjøpt vafler og kaffe) *treningssenter med et brukbart tilbud *en koselig cafe *en ok badestrand Hmm, hva mer..Jo, en bra jobb så klart! Og et koselig hus og fornøyde unger. Det må jo være midt i blinken å flytte ifm skolestart og nye skoler uansett? Men det å være innflytter i ei bygd/småby, hvordan funker det? Jeg mener, det er jo ikke sikkert vi glir inn i miljøet...kan man leve alene, uten å bli snakka om? Fikk ikke helt til å forklare hva jeg mener, men...kan man holde seg for seg selv, og at det er ok?!? *litt einstøing* Tilbake til Steinkjer..mener dere det er bygd eller småby? Har funnet et nydelig hus til 1 mill der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #12 Del Skrevet 15. februar 2008 Tilbake til Steinkjer..mener dere det er bygd eller småby? Har funnet et nydelig hus til 1 mill der... Hus er vel og bra, men er ikke jobb første punkt på dagsorden for å kunne flytte til et nytt sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inn-Trønder Skrevet 15. februar 2008 #13 Del Skrevet 15. februar 2008 Steinkjer er helt klart en by! Og snart har vi det største kjøpesenteret nord for Trondheim... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #14 Del Skrevet 15. februar 2008 Hus er vel og bra, men er ikke jobb første punkt på dagsorden for å kunne flytte til et nytt sted? Nei, sier du det?! Selvfølgelig, alle brikker bør være på plass først, også en jobb! Kan likevel se på hus vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #15 Del Skrevet 15. februar 2008 Steinkjer er helt klart en by! Og snart har vi det største kjøpesenteret nord for Trondheim... Ok, da vet jeg det! Nytt og stort kjøpesenter...spennende da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #16 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har familie i Levanger og har tilbrakt mange ferier der. Det er ikke akkurat landsbygda og har endel å tilby ungdom. Videre har jo stedet også flere alternativer når man vil utdanne seg videre. Kjøpesenter, kafeer og "utesteder" har det jo også og hjemmebrent er det mange, mange år siden jeg så florere der oppe. Riktig så koselig er det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 15. februar 2008 #17 Del Skrevet 15. februar 2008 Steinkjer er definitivt en by. I og med at hele familien min (uten unntak) bor der, er jeg der stadig vekk. Det overrasker meg ofte hvor mye som faktisk skjer. Siden jeg flyttet har det kommet flere større butikkjeder, og nå driver de og slår sammen de to kjøpesentrene (Globus & Zebra) OG bygger det ut. Ser veldig bra ut. Selv om jeg ikke kunne tenkt meg å flytte tilbake, så er det en veldig fin plass å bo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #18 Del Skrevet 15. februar 2008 Kjøpesentre pleier å ødelegge mye for handelen i bysentrum, så det ville jeg personlig sett på som negativt (se på Fredrikstad, f eks, som ville hatt et større sjarmerende, levende sentrum om det ikke var for Torvbyen). Men Steinkjer er i hvert fall ikke noen bygd, det er en ganske stor by. Landskapet rundt er fint. Og så er det masse rundkjøringer. Hjemmebrent tror jeg har blitt mye mindre vanlig de siste årene rundt om i Trøndelag. Bor selv på bygda i Sør-Trøndelag, og selv om hjemmebrent er å få tak i, er det ikke spesielt vanlig å drikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #19 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har familie i Levanger og har tilbrakt mange ferier der. Det er ikke akkurat landsbygda og har endel å tilby ungdom. Videre har jo stedet også flere alternativer når man vil utdanne seg videre. Kjøpesenter, kafeer og "utesteder" har det jo også og hjemmebrent er det mange, mange år siden jeg så florere der oppe. Riktig så koselig er det Høres bra ut! Steinkjer er definitivt en by. I og med at hele familien min (uten unntak) bor der, er jeg der stadig vekk. Det overrasker meg ofte hvor mye som faktisk skjer. Siden jeg flyttet har det kommet flere større butikkjeder, og nå driver de og slår sammen de to kjøpesentrene (Globus & Zebra) OG bygger det ut. Ser veldig bra ut. Selv om jeg ikke kunne tenkt meg å flytte tilbake, så er det en veldig fin plass å bo. Høres også bra ut! Får mer og mer tro på dette, jeg! Kjøpesentre pleier å ødelegge mye for handelen i bysentrum, så det ville jeg personlig sett på som negativt (se på Fredrikstad, f eks, som ville hatt et større sjarmerende, levende sentrum om det ikke var for Torvbyen). Men Steinkjer er i hvert fall ikke noen bygd, det er en ganske stor by. Landskapet rundt er fint. Og så er det masse rundkjøringer. Hjemmebrent tror jeg har blitt mye mindre vanlig de siste årene rundt om i Trøndelag. Bor selv på bygda i Sør-Trøndelag, og selv om hjemmebrent er å få tak i, er det ikke spesielt vanlig å drikke det. Enig med deg ang kjøpesenter, det er litt synd at det tar over. Men bysentrum'en i Steinkjer, er den koselig, med gater og sånn? Eller klosser strødd hulter til bulter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emile Skrevet 1. mars 2008 #20 Del Skrevet 1. mars 2008 Hva med Støren? Noen som har noe positivt/negativt å si om det stedet? DET er i alle fall på bøgda!! Husker en gang vi kjørte gjennom Støren en varm sommerdag...for en stank! Det lukta helt for jævlig. Så et skilt om kyllingfarm et eller annet så det er vel det som har skylda. Det er jo et stort minus ved å bo der da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå