Gå til innhold

lasagne og tilbehør

ceca

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg og mannen lage lasagne sammen. Jeg er slik at "man tar det vi har" siden vi ikke hadde planlagt og handle inn til dette. Men dette var helt utenkelig for mannen. Til lasagne har man baguetter og salat. Noe annet kunne han ikke høre snakk om - og nektet å i det hele tatt vurdere å spise.

Noen baguetter hadde vi, men ingen salat.

Jeg foreslo nemlig kokt ris og kokte grønnsaker (har en pose med brokkoli-blanding i fryseren). Er det helt utenkelig å ha dette til lasagne? Han så på meg som jeg kom fra en annen planet og var mildt sagt sjokkert over forslaget. Han gikk inn på oppskrifter på nettet, og der var det bildet av salat og baguetter sammen med lasagne.

Dette er ikke et problem - for vi skal kose oss med lasagne og baguetter. Hadde bare vært moro å høre hva dere synes og hva dere har til lasagne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike

Jeg hadde nok reagert litt som mannen din, må jeg innrømme. Men det hadde muligens kommet litt an på hvor desperat og sulten jeg var. ;)

Vi har alltid blandet grønn salat til lasagne, dvs salat av grønne og røde salattyper, med litt olivenolje og sitron på. Det er det hele. Hvis vi har passende brød i huset, bruker vi i blant det også ved siden av, men jeg synes det er unødvendig, egentlig - lasagneplatene gir karbohydrater nok for meg.

Av samme grunn synes jeg ris blir overflødig, i tillegg til at det kolliderer litt smaks- og konsistensmessig, og "stjeler smak" fra lasagnen (fordi ris i seg selv har lite egensmak). Lasagne er en pastarett - man bruker da heller ikke ris ved siden av feks spaghetti bolognese?

Brokkoliblanding til lasagnen ville heller ikke jeg ha gått for - da tror jeg faktisk jeg heller ville hatt grønnsakene i selve lasagnen, slik at de ble mer integrert i retten og smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid blandet frisk salat til lasagne, og ofte også en eller annen form for brød til, ikke fordi det er nødvendig, men fordi det er godt. Ris synes jeg krasjer totalt, og vanlige kokte grønnsaker hadde jeg nok også stusset litt over. I og med at vi gjør ukeshandel hender det heller aldri at vi ikke har alt tilbehøret vi har lyst på til hver rett, så akkurat den problemstillingen har ikke oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkoliblanding til lasagnen ville heller ikke jeg ha gått for - da tror jeg faktisk jeg heller ville hatt grønnsakene i selve lasagnen, slik at de ble mer integrert i retten og smaken.

Ja, det hadde jo vært en ide.

grunnen var vel mere at lasagnen var i ovnen og han lurte på om det ikke ble nok mat siden han var så sulten *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vant til salat til lasagne (og baguetter om vi har), men ris synes jeg blir smør på flesk. Blir som de som har poteter til makaroni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ris til lasagne er totalt utenkelig.

Det blir som kokte poteter til pizza (Som min bestemor klarte å servere da hun hadde stekt sin første frossenpizza til middag. Det var ikke middag for henne uten poteter.....)

For meg er også brokkoliblanding totalt utenkelig til lasagne.

Selv serverer jeg bare en enkel grønn salat og hvitløksbaguetter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg støtter din mann i denne saken :)

Jeg har forresten fått servert pommes frites til lasagne opptil flere ganger på pub i England - heller ikke det var det helt store...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat synes jeg er nødvendig, men baguetter kan jeg klare meg uten.

Men ærlig talt, jeg synes lite om "regler" når det gjelder tilbehør. Også synes jeg at den som savner noe, gjerne kan stikke innom butikken selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle servere brokkoliblanding til lasagne ville jeg laget grateng av den! Da vil den være mer i "stil" med lasagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig med din mann her... til lasagne vil jeg ha brød og salat. Om vi ikke har salat, trist, men greit (ikke det at det skjer ofte, vi har i alle fall nesten alltid ett eller annet grønt og tomater så det blir en enkel salat selv om vi ikke har planlagt det) og baguetter har vi så godt som alltid i fryseren, i en eller annen form, elles hadde jeg vel tatt vanlg brød (men liker best lyst brød da, kneipen vi har nå hadde ikke gitt samme effekt.. men hadde langt heller tatt den enn ris...)

Ok, hadde sikkert ikke sett på deg som om du kom fra en annen planet, men hadde i alle fall lurt på hva du tenkte på...

Opplever fra tid til annen at vi ikke har alt tilbehøret til mat, og av og til er det greit å blande litt annet altså, jeg kan godt servere kjøttsaus (kjøttdeig og tomatbasert saus) til ris, men ikke en rett med både pasta og ris, det blir smør på flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat og baguetter er jo det normale tilbehøret til lasagne, uten tvil. Skulle jeg hatt gjester, hadde jeg ikke servert lasagne hvis jeg ikke hadde baguetter/rundstykker og salat. Men hvis vi er bare mannen og jeg, kunne vi vel tatt en nødløsning med litt grønnsaksblanding ved siden av, dersom vi fryktet at det skulle bli for lite mat. Men en lasagne på to voksne blir alltid nok mat, så da hadde jeg heller hoppet over grønnsakene og ikke hatt noe tilbehør. Blir man sulten før kvelden, får man ta en brødskive. Ris hadde jeg ikke kommet på engang. Men fyller gjerne litt ekstra godsaker oppi lasagnen, da, litt løk eller sopp f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere ja - og hadde det ikke vært bare oss to så hadde det vært handlet inn til salat.

Mannen spiser enormt mye og han er stadig redd det blir for lite mat. Og da vrir jeg gjerne hjernen litt - litt mye nå da med ris skjønner jeg, men isste at han ikke hadde lyst på kneip vedsiden av dette.

Men enig i at han kunnne ha handlet - for han hadde tenkt på lasagne siden fredagen *s*

Det var mere enn nok mat jeg lagde , så det var både baguett og lasagne igjen.

Fylle opp lasagnen ekstra er et godt tips ja - og så hadde jeg en fyldig ostesaus oppi. Mektige saker, og veldig godt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest italiofil

Her i Norge er det merkelig nok vanlig med salat og brød til lasagne. Men er du i Italia kan du bare glemme tilbehøret. Det serveres aldri brød til pasta, det regnes som like dumt som å servere ris til poteter.

Så både du og din mann har jo rett. Alt tilbehør til lasagne er like feil - eller like riktig (her i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt spist broccoliblanding til lasagne jeg :) kjempegodt med gulrøtter til også... eller oppi for den saks skyld :) jeg tror jeg slenger ut oppskrifta mi her jeg faktisk :)

En pakke lasagne

En pakke svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig

Laktoseredusert skummet melk

Hvitløk

En stor gulrot (rives)

En liten boks mais

Paprika

Oregano og peppermix

Lager lasagnen slik som vanlig og tilsetter alle de andre tingene.. da kan det være greit og ha litt mer væske i slik at det ikke blir for tørt, men ikke så mye... 0,5dl er nok...

Så har vi enten salat eller grønnsaker på siden med grovbrød eller rundstykker også... Kjempe godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Her i Norge er det merkelig nok vanlig med salat og brød til lasagne. Men er du i Italia kan du bare glemme tilbehøret. Det serveres aldri brød til pasta, det regnes som like dumt som å servere ris til poteter.

Så både du og din mann har jo rett. Alt tilbehør til lasagne er like feil - eller like riktig (her i Norge).

Dette kan jo ikke sammeliknes direkte fordi hele måltidsstrukturen som kjent er annerledes i Italia. Lasagne og andre pastaretter serveres uten øvrig tilbehør fordi pastaen er rett nummer to etter forretten, og før kjøtt/fisk og dessert. Dermed får man grønnsakene andre steder i måltidet, og man blir mett uten brød til (noe jeg forøvrig også blir av lasagne, selv uten flere retter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest italiofil
Dette kan jo ikke sammeliknes direkte fordi hele måltidsstrukturen som kjent er annerledes i Italia. Lasagne og andre pastaretter serveres uten øvrig tilbehør fordi pastaen er rett nummer to etter forretten, og før kjøtt/fisk og dessert. Dermed får man grønnsakene andre steder i måltidet, og man blir mett uten brød til (noe jeg forøvrig også blir av lasagne, selv uten flere retter).

Du har selvfølgelig helt rett i at det blir annerledes i Italia. Men f.eks. til lunsj velger man gjerne en pastarett alene, og heller ikke da kommer den med noe form for tilbehør.

Uansett synes jeg lasagne er best uten tilbehør, også når jeg serverer den på norsk vis som hovedrett. Favoritt er med spinat og laks :) Jeg synes pastaretter med brød blir for "tungt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Jeg synes pastaretter uten tilbehør blir for tungt og kjedelig. Serverer derfor alltid frisk salat, gjerne en god dressing eller olje og brød i en eller annen form til. (den store hit`en har vært foccatia, men har nå akkurat satt deig til grissini som jeg skal lage for første gang, spent på hvordan de blir :) )

Synes ikke noe om kokte grønnsaker og ris til pasta for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med din mann her.. ris og lasange blir totalt krasj, og brokkoli hørtes rett og slett ikke godt ut til lasange..

Hadde jeg vært i den situasjonen hadde jeg spist lasangen uten tilbehør jeg.. :)

Men brød av en eller annen sort og salat er godt til! Det er det vi bruker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg også ville ha reagert som mannen din... men er for å prøve nye ting. men ris og brokkoli passet ikke så veldig i mine ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...