Gå til innhold

TRES ordning for maritim-/ingeniørutdanning?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med dette? Jeg tenkte å ta den i stedet for å bruke et helt år på forkurs, men jeg møter stadig på folk som sier at man må være et slags über-menneske innen matte for å i det hele tatt kunne henge med. Ved HIØ var det visst 70% stryk på TRES.

For all del, jeg er innstillt på at det krever jobbing, men noe Einstein er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg syntes forkurs over et år krevde ganske mye jobbing fra min side.

Trenger ikke å være noe über menneske for å forstå matten, men det hjelper at du er flink, det er tungt og det er vanskelig og det krever at du er veldig godt motivert.

Om du er en av de som tar mattematikk veldig lett, altså ikke leser noe særlig før prøver og likevel får høye karakterer da er det kanskje noe og vurdere.

Må også få lov til å minne om at kjemi er et tungt fag det og selv om det overhode ikke er så stort som matten skal det ikke undervurderes.

Putte to år fysikk inn på to måneder er heller ikke veldig gøy kan jeg tenke meg.

70% stryk på TRES overasker meg overhode ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70% stryk kan sikkert stemme,og det er nok fordi mange av studentene brukte alt for lite tid på fagene,og sikkert fordi noen av dem også ikke evner å klare disse fagene uansett.Et smart tips er å skaffe seg oversikt over pensum god tid i forveien.Lese litt,og prøve å regne noen oppgaver før kurset starter. Lærerne går ofte SVÆRT fort igjennom de ulike emnene,og da gjelder det å stille godt forberedt.Men det er selvsagt fullt mulig å klare TRES om man står på,og jobber hardt.Motivasjonen er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller anbefale deg å bruke et år på forkurset. Da får du mer tid til å sette deg inn i fagene. Det er tross alt to år med matte, et år med fysikk og et år med kjemi som skal dekkes. Man greier ikke å lære(OG forstå) det på bare noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurere å satse på noe annet. Hva med sykepleie eller førskolelærer? Det er stort behov for begge yrkesgruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Ove

Jeg gikk tresemestersordningen i Narvik og har bare gode ord å si om den. Det at du må være et overmenneske stemmer overhodet ikke, men man kan heller ikke forvente å få alt servert opp i fanget.

For meg var denne ordningen super siden jeg allerede hadde generell studiekompetanse og kun manglet 3mx for å komme inn på ingeniør. Er du motivert, så går alt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Thomas_*

Det er klart det er mulig, men da burde man gå for en anerkjent skole, som f.eks. NTNU, og ikke gudsforlatte høl hvor de ligger 100år etter resten av landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trine_*
Jeg gikk tresemestersordningen i Narvik og har bare gode ord å si om den. Det at du må være et overmenneske stemmer overhodet ikke, men man kan heller ikke forvente å få alt servert opp i fanget.

For meg var denne ordningen super siden jeg allerede hadde generell studiekompetanse og kun manglet 3mx for å komme inn på ingeniør. Er du motivert, så går alt an.

Narvik!!! :stirre: Håper du bor i nærheten av skolen.......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er mulig, men da burde man gå for en anerkjent skole, som f.eks. NTNU, og ikke gudsforlatte høl hvor de ligger 100år etter resten av landet...

1. Når ble mattematikk et fag enkelte skoler er mer oppdaterte på?

2. Når ble de tørre professorene (som MÅ undervise for å beholde jobbene sine) på NTNU noe bedre enn høgskolelærere?

3. Når begynte NTNU med tresemesterordning?

;)

Tresemesterordning kan gå fint det. Men du må være motivert, og forberede på å bruke mange timer (og en god porsjon tålmodighet). Det er ikke vanskelige fag, bare en annerledes måte å tenke på. Men det kan fint gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narvik er faktisk svært godt anerkjent når det gjelder det faglige. Så hva med å sjekke fakta før du lar skravla gå?

Narvik!!! :stirre: Håper du bor i nærheten av skolen.......................

Jeg har hørt at det bor opptil flere stykker der oppe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gjest

Jeg anbefaler at du bruker et år på forkurset i stedet. Tresemestersordning er bare å kaste bort studielån på noe man sannsynligvis kommer til å stryke på uansett.

Over halvparten av studentene faller gjerne fra på denne "ordningen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petra_*
Jeg anbefaler at du bruker et år på forkurset i stedet. Tresemestersordning er bare å kaste bort studielån på noe man sannsynligvis kommer til å stryke på uansett.

Over halvparten av studentene faller gjerne fra på denne "ordningen".

Men sånn er det på forkurs også faktisk, veldig mange faller fra. Tror mange nye studenter blir sjokkerte over hvor fort foreleser går gjennom stoffet kontra VGS, særlig hvis man har gått yrkesfag tidligere.

Man må jobbe ganske mye, særlig i begynnelsen hvis man ikke er et "geni" i matte fra før.

Jeg tror TRES kan gå bra (har selv gått forkurs), men man må nok forberede seg på mye jobbing og oppgaveløsing! Men har man motivasjonen og er en person som står på og ikke gir seg så kan dette gå bra.

Men prøv å vær litt realistisk, er du en som utsetter ting til i siste liten eller utsetter lekser ofte, kan nok studiet være vanskelig å komme seg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har søt 3 semestersordning fra høsten av. Er det noe spesielt det kan være verdt å sette seg mer inn i før kjøret starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_bjørn_*

Jeg anbefaler sterkt at du heller søker deg inn på ettårig forkurs som starter til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Jeg har søt 3 semestersordning fra høsten av. Er det noe spesielt det kan være verdt å sette seg mer inn i før kjøret starter?

Kjøp deg 1,2 og 3 klasse realfagsmattebøker og en 2. klasse fysikk bok. Pensum er antageligvis ifra disse. :)

De er i tillegg ofte bedre forklart enn mattebøkene på høgskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lilje_*

Mattematikknett er en glimrende webside med mye info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Tres er ikke så vanskelig som noen skal ha det til. Hvis du møter opp på forelesningene og jobber jevnt og trutt med stoffet, så har du all mulig sjanse til å bestå.

Jeg hadde 2 i matte fra videregående, og jeg besto uten større vanskeligheter. Ikke regnet jeg oppgaver til langt på natt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hopp i det! Det verste som kan skje er at du finner ut at det ikke var noe for deg og slutter.

Enkelte ganger er dere jenter utrolig lite flinke til å ta sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...