Gå til innhold

Bestilling av kjole fra utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har kjennskap til å kjøpe kjole fra utlandet over nett?

Jeg har funnet en kjole på www.monsoon.co/uk og monsoon butikkene i Norge har ikke dameklær-kun barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har handlet endel på Ebay (bla brudekjolen min:)) og alltid brukt paypal.. aldri noen problem, bestandig blitt strålende fornøyd:)

Skrevet

Styr unna å kjøpe fra firmaer i utlandet på nettet!

Jeg har kjøpt masse på e-bay (US og UK), det er ikke noe problem fordi da kjøper du noe av en privatperson og da slipper du å betale for toll inn til norge uansett. Men når det er fra firmaer så må du betale for tollen og det er fryktelig dyrt! Og de bruker gjerne firmaer som UPS og DHL til å frakte varene og da koster det ennå mer!

Jeg har brent meg på dette når jeg kjøpte klær fra et nettfirma i usa og varene kostet bare omtrent 300-400 kr men jeg måtte faenmeg ut med 700 kr til UPS!!!

Men hvis du kjøper en vare som koster under 200 NOK så slipper du tollgebyrer.

Jeg vet ikke hvorfor de gjør forskjell på dette men sånn er det ivertfall.

Gjest tryllitrall
Skrevet

Jeg har kjøpt masse på e-bay (US og UK), det er ikke noe problem fordi da kjøper du noe av en privatperson og da slipper du å betale for toll inn til norge uansett. Men når det er fra firmaer så må du betale for tollen og det er fryktelig dyrt! Og de bruker gjerne firmaer som UPS og DHL til å frakte varene og da koster det ennå mer!

Jeg har brent meg på dette når jeg kjøpte klær fra et nettfirma i usa og varene kostet bare omtrent 300-400 kr men jeg måtte faenmeg ut med 700 kr til UPS!!!

Ehhm.. hvordan brant du deg egentlig på dette ? Enten du handler fra Norsk nettsted eller utenlands nettsted/butikk så er det en selvfølge med frakt av varen. Fikk du ikke beskjed om fraktkostnader på forhånd ?

Det er ikke noe problem å handle fra utlandet. Det er nesten ingen varer som du må betale toll for i Norge i dag, derimot på du betale MVA på varer over 200kr.

Akkurat på klær er det toll så når du vurderer prisen på en kjole må du legge til butikkens oppgitte frakt, mva og toll for å få totalprisen. Du kan ofte få fratrukket momsen i kjøpslandet ettersom varen skal ut av landet. Ofte kan du velge mellom ulike fraktmuligheter også. UPS/DHL/Fedx er dyrere men du får varen raskere tilsendt. Velger du vanlig postgang tar det litt lengre tid men er ikke så kostbart.

Jeg handler masse klær på nettbutikker og ebay i USA. Tollsatsen for klær er ikke allverdens høy og totalt sett sparer jeg masse penger iforhold til pris for samme klesplagg i Norge uansett og det må jo være målestokken.

Skrevet

Man slipper ikke å betale moms/tollbehandling fordi man handler av privatpersoner, men derimot så har de du har handlet fra vært snille og merket av som gave (gaver under 1000 kr skal man ikke betale moms for). Dette skjer det også at firmaer gjør...

Frakten må man selvsagt sjekke på forhånd slik at man ikke får en skikkelig bommert, brudekjolefrakt fra statene ligger på mellom $59 og $150 alt ettersom hvor man bestiller

Klær må man også betale toll på (rundt 10,7%), både toll og moms skal betales av hele beløpet (produkt + frakt), i tillegg kommer det tollbehandlingsgebyr på etpar hundrelapper.

Brudekjoler kan det være *mye* å spare på å kjøpe på nettet, selv etter frakt/moms/toll er tatt med så er de ofte mye billigere...

MS Grace Kelly: $738 = ca 4081 kr

Frakt: $59= ca 325 kr

Toll: 10,7% = ca 472 kr

Moms: 25% = ca 1220 kr

Tollbehandlingsgebyr = 200 kr

Samlet pris: 6298 kr (1892 kr i toll/moms/avgifter)

...såvidt jeg vet så koster MS Grace Kelly langt mer enn 6298 kr i brudesalongene her i landet ;)

Skrevet

Ok.

Men da får jeg undersøke litt mer. Jeg har forstått det sånn at Monsoon kun leverte til Storbritania og Irland men har ikke undersøkt noe mer..

Men hva er reglene hvis jeg reiser til England og kjøper i butikk?

Må jeg da betale toll?

Ei bekjent av meg var i Tallin like før jul og hun kjøpte bryllupskjolen sin der..og så vidt jeg veit blei det ikke betalt toll for den kjole...

Skrevet
Ok.

Men da får jeg undersøke litt mer. Jeg har forstått det sånn at Monsoon kun leverte til Storbritania og Irland men har ikke undersøkt noe mer..

Men hva er reglene hvis jeg reiser til England og kjøper i butikk?

Må jeg da betale toll?

Hvis du reiser til UK selv så kan du ta med deg varer over for 6000 kr toll/momsfritt (sjekk også om du kan få tilbake britisk moms - VAT (17,5%) når du kjøper den) - i realiteten så er det veldig liten sjangs for at noen stopper deg og sjekker om du har handlet for noe mer (er vel nok av de som har vært på shoppingferie i London ;)).

Skrevet
Ehhm.. hvordan brant du deg egentlig på dette ? Enten du handler fra Norsk nettsted eller utenlands nettsted/butikk så er det en selvfølge med frakt av varen. Fikk du ikke beskjed om fraktkostnader på forhånd ?

Det er ikke noe problem å handle fra utlandet. Det er nesten ingen varer som du må betale toll for i Norge i dag, derimot på du betale MVA på varer over 200kr.

Akkurat på klær er det toll så når du vurderer prisen på en kjole må du legge til butikkens oppgitte frakt, mva og toll for å få totalprisen. Du kan ofte få fratrukket momsen i kjøpslandet ettersom varen skal ut av landet. Ofte kan du velge mellom ulike fraktmuligheter også. UPS/DHL/Fedx er dyrere men du får varen raskere tilsendt. Velger du vanlig postgang tar det litt lengre tid men er ikke så kostbart.

Jeg handler masse klær på nettbutikker og ebay i USA. Tollsatsen for klær er ikke allverdens høy og totalt sett sparer jeg masse penger iforhold til pris for samme klesplagg i Norge uansett og det må jo være målestokken.

Dette er tull og fjas!

Selvfølgelig VET jeg at det koster for transporten og den betaler man når varen kjøpes. Og å si at man nesten aldri betaler toll for varer fra utlandet er det dummeste jeg har "hørt" (lest) på lenge. Dessuten er det nettopp klær denne personen som spør skal kjøpe og da er det vel ikke interessant å prate i det vide og brede om at "oftes kan du fratrekkes ditten og datten". Firmaer har jo på forhånd bestemt hvilke fraktselskap de ønsker å bruke og dette må vi bare forholde oss til.

Jeg måtte betale over det dobbelte (ca 700kr) direkte til UPS for bare å få lov til å motta varen jeg allerede hadde kjøpt over nettet.

Sorry at dette innlegget ble surt men denne saken gjør meg litt forbanna.

Gjest tryllitrall
Skrevet
Dette er tull og fjas!

Selvfølgelig VET jeg at det koster for transporten og den betaler man når varen kjøpes. Og å si at man nesten aldri betaler toll for varer fra utlandet er det dummeste jeg har "hørt" (lest) på lenge. Dessuten er det nettopp klær denne personen som spør skal kjøpe og da er det vel ikke interessant å prate i det vide og brede om at "oftes kan du fratrekkes ditten og datten". Firmaer har jo på forhånd bestemt hvilke fraktselskap de ønsker å bruke og dette må vi bare forholde oss til.

Jeg måtte betale over det dobbelte (ca 700kr) direkte til UPS for bare å få lov til å motta varen jeg allerede hadde kjøpt over nettet.

Sorry at dette innlegget ble surt men denne saken gjør meg litt forbanna.

Jeg vet at det var klær det var snakk om, ville bare poengetere at det nesten bare er klær man TOLLER (ifølge tollvesenets egen informasjon). Folk her inne har en tendens til å blande sammen toll og mva som er to helt ulike gebyrer. Jeg stusset i hovedsak på at du sa du BRANT deg på kjøpet fordi du måtte betale så mye i frakt. Du sier jo selv nå at du visste det kostet på forhånd, da brenner du deg vel strengt tatt ikke ? Kan umulig ha kommet som et sjokk vel?

Det er viktig å få frem at du kan få bedriften til å trekke fra mva i utlandet. I land som har høye mva satser kan det faktisk utgjøre en del sparing. Det er jo teit å betale moms både i kjøpslandet OG i Norge på vei inn etterpå...

Skrevet

Må også bare minne på at UPS tar et helvetes høyt gebyr for levering o.s.v. Gjerne betaler de også tollen for deg også tar de seg betalt for at de har betalt for deg, selv om du betaler tollavgiften til dem.

Skrevet

Typen min jobba i DHL før og det som AnnChristin86 sier er helt sant. Og dette gebyret disse tar for å gjøre en jobb jeg svært gjerne vil gjøre selv vet man ikke om hvis man ikke har vært borti det før.

Er tryllitrall bare en som vil lure folk til å tro at "neida, det koster da ingenting å kjøpe ting fra utlandet!"

Skrevet

MOMS ELLER TOLL. DET ER PENGER UANSETT!!

Skrevet
Er tryllitrall bare en som vil lure folk til å tro at "neida, det koster da ingenting å kjøpe ting fra utlandet!"

Det er så, det er jo ikke alt det lønner seg å bestille fra utlandet, klart man må være ops på at det kommer tillegg i prisen, men brudekjoler er en av de tingene som det kan virkelig lønne seg å kjøpe via nettet. Når man skal kjøpe noe som i Norge koster 14-15.000, og man kan få akkurat samme varen til under halvparten inkl moms/toll/gebyrer så vil det jo absolutt lønne seg, men ja man må huske på at prisen inkl frakt ikke er den endelige prisen.

Synes Tryllitrall overhode ikke har forsøkt å lure noen til å tro at det ikke koster noe å handle fra utlandet, derimot så skjønner jeg ikke hvorfor du er så negativ til det - det er da ingen her som har sagt til trådstarter at det ikke kommer til å koste noe ekstra? Og så lenge man er obs på at man må betale moms/toll/gebyr så er det vel ikke noe problem?

Skrevet

Det er jeg med på, at hvis du skal kjøpe noe som virkelig er dyrt i norge så kan det sikkert spares penger.

Men hvis jeg skulle kjøpt noe så dyrt ville jeg snakket med de som selger dette personlig sånn at man ikke sitter igjen med gebyrer opp halsen.

Skrevet
Det er jeg med på, at hvis du skal kjøpe noe som virkelig er dyrt i norge så kan det sikkert spares penger.

Men hvis jeg skulle kjøpt noe så dyrt ville jeg snakket med de som selger dette personlig sånn at man ikke sitter igjen med gebyrer opp halsen.

Man kan jo selvsagt prøve, noen er jo villig til å sette ned prisen (langt fra alle), men dersom det man bestiller likevel koster under halvparten av prisen i Norge inkl moms/toll/gebyr så er det jo ikke krise uansett synes nå jeg. Og dersom pakken forsvinner i posten så får man jo ikke igjen mer enn verdien på tolldeklareringslappen/forsikringen, så det kan bli dyrt å sette ned prisen for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...