cecilieUK Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 har lyst til å lage hjemmelaget pesto. hvordan gjør jeg dette og har det lang holdbarhetsdato? Er det viktig hvordan olje jeg bruker for å få riktig smak? lyst på en frisk og lett pesto-saus..
Gjest Fjellsippa Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Jeg lager pesto i morter. Du kan bruke food processor hvis du har en liten. I en stor vil mengen pesto bli for liten til at knivene når frem. Så jeg synes at en litt stor morter er best. Start med å riste pinjekjerner i en panne. Forsiktig så de ikke blir brent. Hvis du ikke har pinjekjerner kan du bruke skålede mandler. Ha pinjekjerner og et par kløfter hvitløk i morteren og knus. Det er best med fersk hvitløk. Ha i flaksalt og fersk basilikum og knus videre. Det går nok med en hel krukke. Spe med olje. Du kan bruke den oljen du vil. Jeg bruker extra virgin olivenolje. Ha i fersk revet parmesanost. Det er vanskelig å si hvor mye av hvert. Du må nesten bare blande til du har en passe smak og konsistens. Og det var det hele. Den holder noen dager i kjøleskapet, men så god som den er blir den fort spist opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå