Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest mye om at batteri på bærbare blir dårligere etterhvert, og husker forrige jeg hadde. Der kunne jeg ikke ta ut ledningen uten og miste strømmen. Hva kan jeg gjøre for å beholde batterikapasiteten så lenge som mulig? Lønner det seg å la den lade seg ut innimellom eller har ikke det noen hensikt?

Hva med at den står på døgnet rundt. Da jeg laster ned en del fra nettet, har jeg den som regel stående på hele døgnet. Er dette skadelig for den, prøver å la den stå slik at den får luft.

Samboer sitter ofte med laptopen i fanget, er dette virkelig så skadelig for sædcellene som de sier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv står pc'en min på 24/7 og det ahr den gjort siden jeg fikk den. Altså nesten to år siden. Har ikke merket at den har blit noe dårligere hvertfall.

Og når det gjelder med laptopen på fanget. Jeg selv tror det er mer skadelig for laptopen enn for han. Latopen blir da fort varm og den tar etterhvert sakte men sikkert livet av seg selv.

Skrevet
Selv står pc'en min på 24/7 og det ahr den gjort siden jeg fikk den. Altså nesten to år siden. Har ikke merket at den har blit noe dårligere hvertfall.

Og når det gjelder med laptopen på fanget. Jeg selv tror det er mer skadelig for laptopen enn for han. Latopen blir da fort varm og den tar etterhvert sakte men sikkert livet av seg selv.

Hvordan er batterikapasiteten dersom du tar ut ledninga nå da? I forhold til når den var ny.

Skrevet

Batteri blir dårligere og dårligere etterhvert ja, men hvis du har adapteret i så ofte som mulig, så holder det lengre:) Da bruker du jo ikke batteriet så mye.

Skrevet
Batteri blir dårligere og dårligere etterhvert ja, men hvis du har adapteret i så ofte som mulig, så holder det lengre:) Da bruker du jo ikke batteriet så mye.

Sånn som det er nå, så har jeg ledninga i hele tida. Men mener jeg har hørt noe om at man burde la batteriet lade ut innimellom også.

Skrevet
Sånn som det er nå, så har jeg ledninga i hele tida. Men mener jeg har hørt noe om at man burde la batteriet lade ut innimellom også.

Mhm, kanskje det, men har ikke hørt noe om det. Legger liksom ikke merke til at laptopen min lader, jeg;P Å ha ledninga i så mye som mulig er vel uansett svaret!

Skrevet

Jeg har stort sett ledningen i, men lar den lade ut noen ganger i uka. Batteriet funker som om det skulle vært nytt etter ett år, det gjorde det ikke på det forrige der jeg aldri lot batteriet lade ut.

Jeg tror altså det er lurest å la batteriet få prøve seg innimellom, men det er bare basert på egen erfaring.

Skrevet

Min har fortsatt ikke fått noen mindre battreritid som jeg har lagt merke til.

Gjest lillebøll
Skrevet

På mobiler var det før slik at de burde lade ut innimellom, men nå er det motsatt. De burde vært fullest mulig av strøm.

Sikker på at det ikke er blitt slik med laptop batteri og?

Skrevet
På mobiler var det før slik at de burde lade ut innimellom, men nå er det motsatt. De burde vært fullest mulig av strøm.

Sikker på at det ikke er blitt slik med laptop batteri og?

Har det endra seg på mobiler? Hmm, lader ut min annenhver uke ca jeg, aldri fått med meg at det har blitt endra, men så følger jeg ikke så mye med på sånt heller da.

Gjest lillebøll
Skrevet
Har det endra seg på mobiler? Hmm, lader ut min annenhver uke ca jeg, aldri fått med meg at det har blitt endra, men så følger jeg ikke så mye med på sånt heller da.

Ja er vist annerledes disse batteriene. De slites vist fortere ved utladning. Gidder ikke finne den linken akkurat nå.

Men det var jo det om det gjelder laptoper da.. :klø:

Skrevet

At den står på fanget øker faren for drepte og deformerte sædceller. Det er samme freekvensspektre som de ble utsatt for på "KNM Skjold", som resulterte i misdannelser på urovekkende mange barn etter mannskapet. Men strålingseffekten kan bli kraftigere i fanget, avhengig av "laptopens" skjerming, og eksterne tilkoblinger.

Batteriet tar ikke skade av at maskina står på, når den er koblet til elnettet. Men det har godt av å lades fullt opp, og fullt ut en gang i blant. Er det lenge siden du kalibrerte batteriet, kan det være mye å hente der. (Instruksjonsboka)

Ellers kan du kjøpe et ekstra batteri. Er maskinen noen år gammel, kan det være litt brukstid å hente på et nytt batteri. Skaff deg en ladekabel fra bilens 12V uttak, slik at du kan bruke den der, uten å belaste PC-batteriet.

Og slå av alle batterikrevende funksjoner. Er du ikke på nett, slå av det tråløse nettverket, når du er i batterimodus. Sett kortere intervall på inaktivitet før skjermen blir svart, og før dvale, i matterimodus. Demp skjermbelysning. Slå av unyttige programfunksjoner, som animasjoner når vinduer åpnes og lukkes, osv. Alt som stjeler datakraft, stjeler batteritid. Med tiltakene i dette avsnittet kan batteritiden kanskje dobles.

Batteriet lever ikke evig. Prøv likevel å friske opp det gamle batteriet, så godt det lar seg gjøre. Kan være ok å ha tjue minutters ekstra tid, noen ganger. Men vil nødig betale 900+ for det : )

Skrevet

Alle baterier blir dårligere i løp av årene.

Å lade helt ut et batteri hjelper overhode ikke i dag, vi er kommet langt på batterifronten og dette har ingen hensikt å gjøre i dag.

Hvis du ønsker å bevare batteriet ditt er det lite "elektrisk" du kan gjøre.

Det bare er sånn rett og slett.

Men du kan ungå lave og høye tempraturer, unngå å miste laptop/batteri og du kan rengjøre kontaktflatene mellom batteri og laptop.

Jeg har hatt laptoppen min i litt over et år nå og merker veldig lite forskjell på baterilevetiden.

(Bruker den blandt annet til å se filmer på fly, så jeg har et sammenligningsgrunnlag fra da den var ny, til nå)

Skrevet

Jeg kjøpt ny pc i januar, da fikk jeg beskjed om at jeg burde ta ut batteriet hvis jeg skulle bruke ledningen.

Skrevet

Dere som laster ned døgnet rundt, burde dere ikke vurdere å plassere en stasjonær maskin i boden eller noe ? De er tross alt egnet til å stå på 24/7, med tanke på luftgjennomstrømmning, disker mm.

En stasjonær maskin kan enkelt styres fra laptopen med VNC eller lignende programmer. Den trenger bare en nettkabel (evt trådløskort) og strøm.

En litt eldre stasjonær maskin kan man få gratis. Så kan man kjøpe en svær disk og putte inni.

Skrevet
En stasjonær maskin kan enkelt styres fra laptopen med VNC eller lignende programmer. Den trenger bare en nettkabel (evt trådløskort) og strøm.

Man trenger faktisk ikke noe ekstra programvare heller, så lenge den stasjonære har xp prof eller bedre..

Skrevet
Har lest mye om at batteri på bærbare blir dårligere etterhvert, og husker forrige jeg hadde. Der kunne jeg ikke ta ut ledningen uten og miste strømmen. Hva kan jeg gjøre for å beholde batterikapasiteten så lenge som mulig? Lønner det seg å la den lade seg ut innimellom eller har ikke det noen hensikt?

Hva med at den står på døgnet rundt. Da jeg laster ned en del fra nettet, har jeg den som regel stående på hele døgnet. Er dette skadelig for den, prøver å la den stå slik at den får luft.

Samboer sitter ofte med laptopen i fanget, er dette virkelig så skadelig for sædcellene som de sier?

Når du bruker strømledningen bør du ta batteriet helt ut.De nye labtoppene er slik at strømmen går igjenom batteriet dette vil i legden føre til at batteriet rett og slett slites ut... og blir ubrukelig etter kort tid.

Gjest Nedfall
Skrevet
Når du bruker strømledningen bør du ta batteriet helt ut.De nye labtoppene er slik at strømmen går igjenom batteriet dette vil i legden føre til at batteriet rett og slett slites ut... og blir ubrukelig etter kort tid.

Kort og kort, men det ser ut som du har noe rett i det. Men... hvorfor har laptoper batterier ? Fordi man skal kunne bruke dem uten nettledning selvsagt ! De har tilogmed trådløst nettverk, så man kan være på nett, uten en eneste ledning ! Noe av poenget med bærbare, etter mitt syn, er at man skal være helt fri fra kablene, om så bare for en stakket stund..

Forøvrig, dette fortjener de som vil bruke laptopen sin til spill og annen tung og sterkt strømkrevende bruk, Bite My Shiny Metal Ass! :sjarmor::

"Eventually, the cell resistance reaches a point where the pack can no longer deliver the stored energy although the battery may still have ample charge. For this reason, an aged battery can be kept longer in applications that draw low current as opposed to a function that demands heavy loads."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...