Gå til innhold

Katt som flasser veldig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to katter, den ene er flott i pelsen mens den andre flasser. Hun er sort, så det vises veldig godt. Begge har laaang pels, og jeg børster jevnlig. Børsten tar ikke flassen, bare overskuddshår. Hun røyter veldig lite i forhold til den andre.

Hvordan kan jeg få vekk denne flassen? Må jeg bade henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har to katter, den ene er flott i pelsen mens den andre flasser. Hun er sort, så det vises veldig godt. Begge har laaang pels, og jeg børster jevnlig. Børsten tar ikke flassen, bare overskuddshår. Hun røyter veldig lite i forhold til den andre.

Hva slags fôr gir du?

Det kan hende hun har litt mangel på fettsyrer, da kan det hjelpe å gi tilskudd i form av fiskeolje eller for eksempel dette produktet, kan kjøpes hos veterinær eller på nett

Skrevet

Ta med til vetrinær, kan være midd.

Skrevet

Om det er midd, skulle ikke den andre hatt det da? Huden ser ikke irritert ut, hun klør seg ikke og jeg ser ingen tegn til sykdom hos henne bortsett fra selve flasset.

Jeg gir litt forskjellig for, alt er kjøpt hos veterinær, dyrebutikk eller felleskjøpet. Varierer litt. Akkurat nå er det Royal Canin det går på. Jeg har også felleskjøpetfor stående, og Eucanuba.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hmm.. dette kan være flere ting..

Først bør du sette deg ned med pusen på fanget og sjekke etter lus. Lus i pelsen på svarte katter kan ofte ligne på flass. Brett pelsen bakover så du ser inn til huden, hold slik en liten stund og se nøye etter om du ser noe som beveger seg. Skal ikke skremme deg helt, men det kan være dette. Lusa pleier som oftest konsentrere seg rundt nakke/hals på katter, sjekk nøye etter her.

Men, det kan også være en reaksjon på flere typer mat. Både katter og hunder er kjent for å få melkeflass, dvs. en mild allergisk reaksjon på ku-melk. Mange katteeiere gir katten sin kumelk, og noen katter tåler det, andre ikke. Symptomer på melkeallergi kan være løs mage/diarè, mye promping og melkeflass. Spesielt kattunger og valper er utsatt for dette. Dersom du ikke har gitt katten din noe melk eller melkeprodukter (ost o.l.), og ikke ser noe lus i pelsen, kan det som tidligere nevnt i et svar være en reaksjon på fòret.

Skrevet

Vet om en katt som lå mye oppå varmtvannstanken. Han hadde også mye flass i pelsen. Når han ikke fikk tilgang lenger, så ble pelsen mye bedre.

Men først og fremst vil jeg gjette på foret. Det har mye å si.

Hadde det vært lus, så hadde begge hatt det, for det smitter veldig lett.

Skrevet

Mitt råd er å gi katten jevnlig dose med omega3 olje, f.eks Salmopet.

Det får du kjøpt hos dyrehandler eller hos veterinær.

Foret har også mye å si, det samme har tørrheten/ fuktigheten i lufta der du bor.

Katter er som oss mennesker, noen har mer ømfindtlig hud enn andre;)

Skrevet

spezitas svar er mer enn utmerket, men jeg har lyst til å utdype litt! ;)

Jeg sitter her med en hund ved bena som jeg for noen måneder siden lurte på om jeg måtte avlive på grunn av betente utslett og, selvfølgelig, mengder av flass i pelsen. Veterinæren kunne vel egentlig ikke hjelpe meg og foreskrev x antall behandlinger mot mulige parasitter som ikke hjalp. Infeksjonene spredte seg dessuten og ørene, øynene etc. ble etter hvert angrepet.

Jeg er litt sta, så jeg nektet å høre på at vi måtte hit og dit til utredning etc. Enkelt og greit kuttet jeg ut alt som kunne minne om mat med tilsetningsstoffer. Deriblant kylling. (Kylling er sikkert et greit produkt i seg selv, men hvor havner alle de medikamentene som brukes i kyllingproduksjon, hvis ikke i nettopp de innvollene og det avfallet som brukes i produksjonen av katte- og hundemat? Helt privat teori, men dog...). Ser du på innholdsfortegnelsen på kattemat så består 4 - 6% av det den på utsiden av boksen hevdes å inneholde og hva f... består resten av? Etter å ha stilt spørsmålet til en som tok sin doktorgrad på gelè, ble jeg vel ikke så veldig imponert... :ler: Hunden endte opp på V&H 100% storfevom og har kun spist det nå en måneds tid. I tillegg har den fått en "overdose" av fiskeolje for hund.

Mitt råd er at du tar katten med til veterinæren og få utelukket parasitter etc. evt. få problemet behandlet. Prøv deretter med fiskeolje i fôret og fungerer ikke det heller prøver du å gi katten bare helt ren, fersk mat.

Hunden jeg skrev om innledningsvis, er nå helt fri for symptomer og i langt bedre form enn man kan forvente at en 12 år gammel hund er! Flass og utslett er helt borte og pelsen kan man speile seg i. Han lever nok ikke evig, men han slipper i det minste å klø seg i hjel! ;)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Har fiskeolje til katten min, men har jeg den over foret snuser hun bare og går.

Ille om hun ikke spiser i løpet av dagen. Prøvd både med tørrfor og våtfor.

Noen som har noen forslag?

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Svigermor sin katt har det samme problemet. Hu er verdens skjønneste, lille pus, og jeg er blitt veldig glad i henne. Derfor er jeg blitt veldig bekymret fordi det har dukket opp sår på magen, og på innsiden av bakbeina hennes. Hun river/tygger av håret på området også. Har hatt henne til legen, men alt han kunne si var at hun må gå med krave. Stakkars pusen, det er jo en grunn til at hu gjør sånn!!! I det siste har jeg også lagt merke til at hun har begynt å flasse veldig mye over nesten hele kroppen.

Vi børster henne ofte, og siden pelsen er mellomlang så er den veldig lettstelt.

Etter å ha lest dette innlegget tror jeg nok at grunnen er mangel på Omega 3. For tro det eller ei, men katta liker ikke fisk!!!! Veldig bortskjemt, liten pus :catmilk: hihi...

Så nå lurer jeg også litt på hva vi skal gjøre? Har ikke prøvd med omega3 fra dyrlegen, og kommer til å prøve det. Men er ganske sikker på at hu kommer til å gå laaange omveier rundt matskåla da....

Endret av MedMor
  • 1 år senere...
Gjest Gjest_benedikte_*
Skrevet

er det en hann katt? de har ofte litt tørrere hud på bakpartiet, dersom det bare er dette så er det helt normalt og ikke midd eller noe slikt.. (hun katter kan også få dette, men det er litt sjeldnere):)

Skrevet

Hør med dyrlegen, det er hva det jeg hadde gjort.

• 1 år senere...
Skrevet

Bumper opp denne litt jeg :)

1.5 årige hunnkatten min Cleo, flasser. Spesielt bak på rumpa.

Jeg har sett svarene over her, men har da to problem. Det er ikke noe parasitter eller lus eller noe, hun klør ikke spesielt der, det er bare good old fashion flass!

I tillegg så går vi rundt og gir hverandre masse støt hele vinteren. Så er nok litt mangel på fuktighet i huden og pelsen.

Men nr. 1, jeg får overhodet ikke lov til å bade henne. Jeg har kjøpt (forholdsvis dyr) shampoo og balsam for katter, men det er et helvete, pent sagt.

Nr. 2, katten liker ikke fisk. Ikke i noe form. Hverken fersk fisk eller våtfor med fisk eller godteri med fisk. Det spises ikke, og hu går nesten og sulter seg istedet.

Hun får Royal Canin for, normalt Outdoors, men fått med meg en pose Obesity fra veterinæren i dag, for hu blir litt for lubben på vinterstid.

Noen som har noen gode tips?

Så noen nevtne noe med melk, det får hun ikke her til vanlig. Det er evt 2-3 ganger i løpet av hele året, og da er det fløte eller is som er greia, ikke vanlig melk. Hender også vi kjøper den kattemelken som er fra Whiskas, men det er også lenge siden sist.

Noen som kan ha noen lure tips?

Hvordan gikk det med dere andre som etterlyste her oppe?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Den som er litt lubben og som oppholder seg i arealer med tørr vinterluft (elektrisk varme er suverent til å fjerne luftfuktighet), og er statisk elektrisk som et eget lite kraftverk får ofte tørr hud og det jeg kaller for "haleflass".

Kombinasjonen av litt lubben,kanskje ikke helt "riktig" mat til den katten og tørr vinter-inneluft er som regel en ekte slager for å generere "haleflass".

Men, riktig som sagt; aller først en sjekk hos vetrinæren for å utelukke andre årsaker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...