mia83 Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Jeg elsker pasta carbonara! Det er noe jeg ofte bestiller når vi er ute og spiser. Nå kan jeg tenke meg å prøve å lage det hjemme selv. Er det noen som har en god oppskrift? Prøvde med sånn ferdigpose med carbonara-saus og skinkebiter, men det ble så tamt på smak.. det ble rett og slett kjedelig og ikke ordentlig carbonara...
gattissima Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Ikke rart at den du kjøpte ikke smakte carbonara! Den er bare en av altfor mange norske halvfabrikata/ferdigretter som ikke engang har et fjernt slektskap med navnet produsenten bruker. Her er en link til en ekte carbonara: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/12/17/452434.html (oppskriften står litt nede på siden).
mia83 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. februar 2008 Ikke rart at den du kjøpte ikke smakte carbonara! Den er bare en av altfor mange norske halvfabrikata/ferdigretter som ikke engang har et fjernt slektskap med navnet produsenten bruker. Her er en link til en ekte carbonara: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/12/17/452434.html (oppskriften står litt nede på siden). Takk! Denne må jeg prøve en dag!! Høres veldig godt ut! Og ikke minst lettvint!
mia83 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. februar 2008 Noen flere oppskrifter på Pasta Carbonara?
Gjest Badiane Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 (endret) Jeg pleier å brune baconterninger i pannen, og koke spaghetti. Imens visper jeg sammen 1 eggeplomme pr. person, en dæsj fløte (ca. 1/2 dl pr eggeplomme?) og litt salt. Når spaghettien er ferdigkokt heller jeg av vannet, har den oppi stekepannen sammen med baconet og blander godt. Deretter tar jeg pannen av platen (viktig at bacon og spaghetti ikke har for høy temperatur, da vil nemlig eggene koagulere), rører inn eggeplomme/fløteblandingen, og kverner over en masse svart pepper. Endret 12. februar 2008 av Badiane
Plym Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Jeg slår bittelitt hvitvin over baconet når det er stekt. Synes litt syre gjør seg i en så fet rett. Og bruker en del hakket persille. Ellers omtrent som Badiane.
mia83 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2008 Takker for de gode tipsene! Er spent på resultatet!!
Tirilltunge Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 (endret) Her er en oppskrift på Pasta carbonara jeg er veldig fornøyd med. Den har vi hatt noen ganger nå. Men det lønner seg og bruke ferdig oppskjært bacon man får kjøpt i skiver/strimler vakumpakket. Koster litt mer, men det er faktisk bedre smak. 4 pers. 250 gram tagliatelle 250 gram bacon 2-3 hvitløksfedd eller 1/4 av de hele hvitløkene uten fedd. 2,5 dl fløte svart pepper Tagliatelle kokes, skyll den i kaldt vann når den er ferdig, da klistrer den ikke sammen så lett. Stek bacon. Siste tiden stekes oppskjært hvitløk med. Fløten kokes litt opp. Ha alt det andre oppi fløten og rør det sammen. krydre med pepper, smak deg frem, men ikke vær redd for å bruk den. Når væsken er kokt inn er det klart for servering. Server med parmesan, og gjerne litt loff. Endret 18. februar 2008 av Tirilltunge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå