Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Jeg har lenge brukt rosebud-salven til leppene mine, men vet at den egentlig gjør mer skade enn nytte. Så jeg tenkte jeg skulle ut og se etter ny idag. Hvilke ingreidenser skal man holde seg unna? Jeg trenger de kjemiske navnene, slik at jeg kan se selv om det er noe i de jeg vil kjøpe som jeg skal holde meg unna Og er det noen som kan anbefale en leppepomade som er uten skumle ting, som er i boks (altså ikke stift), og som ikke koster allverden? Har ikke lyst til å ut med særlig mer enn en hundrelapp, siden jeg er ganske storforbruker av leppepomade
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Her kan du se hvilke stoffer du egentlig bør unngå generelt, men de viktigste er de som står under "Hormonforstyrrende", som det ikke er * på. Den jeg har sett mest av de er BHT, men det kan godt være man finner de andre også. Også har du jo mineraloljer, men de vet jeg ikke hva heter=) Det er en tråd her et sted, og tror den er ganske ny, så søk på mineraloljer så finner du den sannsynligvis nesten øverst.
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 Jo jeg så den, men det står jo ikke de tekniske begrepene, på rosebuden min står det jo ikke "mineral oil" akkurat. Jeg regner med at petrolatum, som står som første ingrediens på rosebuden, antagelig ikke er så bra (siden petroleum er bensin eller noe slikt?), og lanolin som stod på den lista, er jo også i den.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 petrolatum er det samme som mineral oil. Gå inn på www.urtekosmetikk.no og les i ingredienser jeg ikke bruker. kristin
Kara W Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Jo jeg så den, men det står jo ikke de tekniske begrepene, på rosebuden min står det jo ikke "mineral oil" akkurat. Jeg regner med at petrolatum, som står som første ingrediens på rosebuden, antagelig ikke er så bra (siden petroleum er bensin eller noe slikt?), og lanolin som stod på den lista, er jo også i den. Petrolatum er det samme som vaselin. De aller fleste lebepomader bruker dette som basis, og har ikke hørt at det skal være spesielt skadelig. Jeg vet desverre ikke noe om hva man skal unngå, men følger ivrig med på denne tråden.
California Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 (endret) Her er utdraget om mineraloljer fra www.urtekosmetikk.no : "MINERALOLJER Også kalt Petrolatum-Paraffinum liquidum-Vaselinum-Medisinsk hvitolje, Ceresin, Dimethico, Ozokerit (i maskara), Polyisobutene (i lippgloss), E 905. Brukes istedenfor vegetabilske oljer og fetter. Fremmedstoff for kroppen. Absorberes ikke av frisk hud. Legger seg som en tynn hinne på huden og tetter til porene og blokkerer den naturlige prosessen slik at huden ikke fungerer bra." Resten kan leses her. Se ned på siden til "mineraloljer". For min del er jeg litt skeptisk til de siste påstandene, men at mineraloljer bare legger seg på huden og ikke har noen egentlig virkning (bortsett fra følelsen av myke lepper) har jeg full tro på. Jeg var tross alt Rosebud-avhengig i et års tid, men burde vel tatt hintet da jeg måtte frem med boksen annenhver time fordi leppene var tørre igjen... Uansett, noen av de mest brukte merkene for leppepomader uten mineraloljer er Weleda Everon og Jäson. De får du hos helsekost, Jäson har jeg også funnet på Vita, og den er en del billigere enn Weleda. Sitatet er forkortet i hht KG's regler. Kari, mod Endret 10. februar 2008 av Kari
Gjest Grafica Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Jeg kjøpte meg bodyshops lip butter igår, skal kikke litt nærmere på ingrediensene i den etterpå... Er Jäson i krukke eller stift?
California Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Jeg kjøpte meg bodyshops lip butter igår, skal kikke litt nærmere på ingrediensene i den etterpå... Er Jäson i krukke eller stift? Jeg har Jäson på stift, men den skal også finnes i krukkeversjon. Her er bilder av Lips Bee Better, i tillegg har de en annen leppepomade, Sunbrellas, men den har jeg bare sett som stift.
Wonders Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 vann må det ikke være i lepomaden om vinteren. Hva skjer med vann når det er kaldt ute? Jo, det blir til is, og så sprekker leppa di!
mee mee Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Jeg har den fra weleda, og det er den beste jeg noen gang har hatt. Hatt den siden i forrige vinter, og den er fortsatt ikke tom.
Goldilocks Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 Jason's lips bee healthier finnes både som stift og i krukke/tin på de fleste helsekost-butikker, og også hos en del vita-butikker Eeeeeelsker denne leppepomaden, bruker stiften fordi den er mest hygienisk Jason har en med solfaktor også!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #12 Skrevet 10. februar 2008 Noen som vet om elizabeth arden 8 hour cream inneholder noe som ikke er bra da?
Gjest Grafica Skrevet 10. februar 2008 #13 Skrevet 10. februar 2008 Bare å sjekke hva som står av ingredienser det, gjest
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #14 Skrevet 10. februar 2008 I stedet for å starte en ny tråd om lebepomader så spør jeg i denne tråden selv om det ikke har så mye med akkurat det ts spurte om. Stemmer det at vaselin fremmer hårvekst? Leste om dette et sted på nettet for noen dager siden. Bruker nemlig vaselin som lebepomade.
Gjest Grafica Skrevet 11. februar 2008 #15 Skrevet 11. februar 2008 Det tror jeg ikke, men les innlegget til California. Vaselin tetter til porene rundt munnen, og skaper hudormer og uren hud.
Wonders Skrevet 11. februar 2008 #16 Skrevet 11. februar 2008 man kan ikke smøre på noe som skal forhindre hårvekts, det er kun styrt av hormoner, som vi alle vet kommer innenifra.
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 15. februar 2008 #17 Skrevet 15. februar 2008 Petrolatum er det samme som vaselin. De aller fleste lebepomader bruker dette som basis, og har ikke hørt at det skal være spesielt skadelig. Jeg vet desverre ikke noe om hva man skal unngå, men følger ivrig med på denne tråden. leste dette om VASELIN INCI-navn: Vaselinum, Petrolatum. Brukes til maskinfett da den lager en glatt fettet uigjennomtrengende barriere, som hindrer fukt til å få maskindelene til å ruste. Jeg har nå utprøvet leppebalsamen og leppeglansen til charlottes urtekosmetikk og de er kjempegode med bare nærende naturlige ingredienser. Slipper å smøre på om og om igjen. Du kan bestille på www.urtekosmetikk.no Jeg betalte forskudd og fikk de i posten uten ekstra kostnader. Rask service.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå