Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Min mann og jeg har ingen barn - og heller ingen store planer om å få noen. Vi har ikke nok tid. I tillegg føler jeg kanskje litt på å sette barn til denne verden... den blir jo ikke bedre med årene..... Samtidig er det jo veldig hyggelig å ha innslag av barn i hverdagen, men for vår del ikke hele tiden. Vi lever godt og har stor økonomisk frihet.. så hvorfor ikke bruke litt av oss selv og noen kroner på å gjøre hverdagen til et vanskeligstilt barn bedre? Vi har flere ganger snakket om å kunne hjelpe noen til en bedre hverdag... jeg synes forferdelig synd på mange barn og familier som lever i fattigdom i rike Norge - kanskje har de lite nettverk, lite muligheter til å oppleve ting. Kanskje vi kunne gjort en forskjell for noen som ikke har det så bra? Har tenkt på dette med besøkshjem for barnevernet, og hatt en samtale med disse rundt dette. En ordning med besøk av et barn en helg i måneden hadde vært veldig hyggelig, men samtidig så føler jeg at mange av disse barnevernsakene er veldig konfliktfylte. Å bli dratt inn i konflikter var vel ikke helt det vi var på jakt etter. Er det noen som vet hvor man kan henvende seg for å formidle sitt ønske om å rekke ut en hånd...?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 En fin tanke Det er jo noen barn som får hjelp av barnevernet fordi foreldrene er syke. Da blir det sannsynligvis ikke konfliktfylt. Dere kan sikkert komme med ønsker. Virker som dere har mye å gi...lykke til!
LilleBille Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Ta kontakt med frivillighetssentralen i kommunen.
Nigo-san Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Det var min tanke også. De fleste bydeler (vet ikke med kommuner, men er sikkert samme sak) har en frivillighetssentral, som er mer uformell og ikke like konfliktflt/byråkratisk. Samtidig vil jeg påpeke at konflikter ikke nødvendigvis er deres sak, og noe dere må bekymre dere om, selv om det går gjennom barnevernet. Jeg leser av innlegget at dere har lyst til å "gjøre noe", samtidig som dere får glede av det selv, og da tenker jeg umiddelbart "besøkshjem", eller noe i den dur... Som ikke er voldsomt belastende for dere, men kan gjøre en stor forskjell i et barns liv. Synes du bør høre med barnevernet igjen, presisere at dere ikke vil bli dratt inn i konflikter, og høre hva de trenger av hjelp. For at det finnes mange barn som ikke har det så bra her i landet, er dessverre hevet over tvil. Lykke til!
ceca Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Noen fylker/kommuner har "home start" som ligger under frivillighets-sentralen. Der melder man seg for å hjele barnefamlier som trenger litt hjelp/sosialt nettverk ol. Dette ka være mennekser som alenemødre, familier med lite nettverk, familier hvor det er dukket opp sykdom, helt enkle ting. Ingen store konflikter dere trener å forholde dere til.
Lykkelig eks-frue Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 En kjempeflott tanke. Det er mange familier som trenger hjelp i hverdagen. Du har allerede fått tips om Home start og frivillighetssentralene. I tillegg finnes det helsestasjoner som har mulighet til å formidle kontakt, de har også en god oversikt over barna og familiene deres. Å være besøkshjem gjennom barnevernet trenger ikke bety at ungene er der fordi foreldrene ikke er gode omsorgspersoner. Jeg kjenner flere som har hatt tilbudet gjennom bv av den grunn at de har trengt avlastning. Dette er da jenter som helt har manglet nettverk og ikke har hatt en barnefar i bildet til sine barn. I tillegg til de som allerede er nevnt så finnes også Amathea. De formidler kontakt mellom "besøkshjem" og enslige mødre/fedre. Der få begge parter mulighet til å bli kjent med hverandre først.
msplum Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Kommunene har også ansvar for å skaffe avlastningshjem og støttekontakter. Ta kontakt med kommunen der du bor (helse og sosialetaten). Det er en konstant mangel på både støttekontakter og avlastningshjem så de blir nok veldig glade for å høre fra dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå