Gå til innhold

Psykisk helse; motivasjon og glede.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hva får deg motivert? Hvordan klarer du å yte litt til når tanken er tom?

Når du er deppa, hva gjør deg glad? Hvordan klarer du å "holde på" gleden?

Vibeke :(

(i kjelleren i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Når jeg er deppa prøver jeg å tenke litt rasjonelt. Jeg fokuserer på at jeg har vært deppa før, at det er normalt med "ups and downs", at "ting" er i stadig endring - også grunnen til at jeg føler meg deppa, at "ting kan ikke bli dårligere" (!!), etc.

Så forsøker jeg å sortere følelsene/tankene mine, prøver å finne ord for hvorfor jeg føler som jeg gjør.

Den aller aller beste form for egen terapi ved små-depresjoner er (for meg) å skrive, skrive, skrive. Virkelig bare få ned på papiret alle tanker og følelser. Bearbeide..

Også kan jeg falle for fristelsen å dyrke "stakkars meg" litt. Kan godt bli litt patetisk, helt til jeg blir lei av min egen stakkarslighet/sutring. Kan rett og slett bli lei av å deppe..

Tror det er bra å avdramatisere det hele. Det er naturlig å deppe, alle gjør det, alle er patetiske, dumme og "verdiløse" (i egne øyne, for all del) innimellom.

(Nå høres det ut som om jeg depper stadig vekk, ... gjør ikke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hei - glemte noe vesentlig: Ved mindre depresjoner, kan det gjøre underverker å shoppe!! Kjøpe en fin lebestift, noe fint undertøy, en bra plate, kjøpe masse deilig konfekt.. (tulle seg inn i et teppe, se tåpelig såpe, spise dyr konfekt og føle på hvor synd det er på seg - det kan være ganske fint)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engasjement gir inspirasjon. Jeg trives best når jeg er fullstendig oppslukt av et eller annet prosjekt, og kan gjerne stå på 16-17 timer i døgnet uten å merke verken sult eller trøtthet.

Er aldri direkte deppa, men er jeg sliten, så roer jeg ned. Leser, leker med PC'n, fisker eller finner på andre lystbetonte aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye deppa fortida :

- Vanskelig på skolen

- Ikke helt på nett med de i klassen

- Har mye migrene og er hanglete fortida

- Har kort lunte, stort temperament og er sårbar

- Er arbeidsledig og har dårlig råd

Så jeg griner faktisk ut! Skikkelig! Hvis jeg har behov for det da, vel og merke. Det hjelper faktisk litt for meg. Også sover man så godt om kvelden etter å ha grått i bøtter og spann.

Ellers liker jeg å lage meg en kaffe eller ta et stort glass med vann eller saft og lese en bok som gjør meg glad, (f.eks om dyr, arkitektur, interiør og hus, smykker osv...), koser med pus :) Får trøst av sambo :D Det er herlig å ha en som kan trøste. Når alt er galt, blir jeg som en liten jentunge igjen, og er oppriktig på bærtur.....

En annen ting : Høre på musikk jeg liker! Gjerne høyt! Uten å provosere naboene da :lol:

Ellers : Gå en tur. I skog og mark. Eller ved sjøen.

Dette hjelper for meg i allefall! Men det er ikke alltid like lett :(

Husk : Det er i allefall lov til å være litt ego og synes synd på seg selv. Jeg synes det hjelper litt og jeg. Det er jo som regel en grunn eller to når man har det slik.

Er enig med Embla s, shopping er knallmedisin også! Bare lommeboka som får vondt etterpå dah :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

en skikkelig treningsøkt kan gjøre underverker, du får tatt ut en del av følelsene og du har tid til å tenke gjennom ting. samtidig er du "flink" og gjør noe for at kroppen skal føle seg bedre.

eller man kan skjemme seg selv bort, ta seg et bad (hvis man er så heldig å ha et badekar) eller en lang varm dusj, bruke en velduftende såpe osv og virkelig gå inn for å skjemme seg selv bort, tulle seg inn i et teppe på sofaen og drikke noe godt, spise litt sjokolade eller is eller noe annet godt, og bare slappe av.

er veldig heldig som har en kjempeherlig kjæreste som forstår meg veldig godt og er veldig flink til å prate med meg når jeg er deppa, han forstår meg veldig godt, har vært gjennom mye av det samme som meg/sliter med mye av de samme tankene, så å prate med han er fin terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som gjør meg motivert?

Tja, det er så mangt. Og det varierer faktisk litt! Men stort sett er det gleden over mestring som gjør meg motivert. Jeg elsker å lære! :D Eller gleden over å se andre glade. Gleden ved å røre ved et annet menneske.

For å holde meg motivert så lager jeg meg mål. Dette målet omdanner jeg så til et bilde inne i hodet mitt. Når jeg mister motivasjonen så tar jeg frem bildet og koser meg litt med det.

Dette knepet bruker jeg på de fleste forhold.

Eksempel: Jeg ønsker å bli gammel med Ferdinand. Jeg ser oss for oss som to gamle mennesker gående hånd i hånd. Det er et vakkert bilde. Når jeg er sur og gretten og ønsker ham dit pepper'n gror så tar jeg frem dette bildet. Da ser jeg lettere hva jeg må gjøre for å få dette til.

Brukte samme trikset da jeg slanket meg. Så for meg meg selv sittende (!) på stranden i en liten pen sommerkjole. Hver gang jeg fikk lyst på litt godis så tok jeg frem det bildet.

Dessuten så bruker jeg en god del tid på min indre dialog. Det vil si alle de automatiske beskjedene jeg gir til meg selv i løpet av dagen. Slike som "dette kan ikke DU gjøre", "tenk hvis noen ser deg nå, da kommer de til å le" . Prøver å omprogrammere disse beskjedene til å bli mer positive og oppmuntrende.

F.eks. når jeg skrev dette så tenkte jeg: "Uff kan ikke skrive alt dette, - de tror sikkert jeg er gal". Dette omprogrammerte jeg til: "En eller annen er sikkert slik som meg, og blir glad for å lese dette." :D

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diva sin gråte ut-tilnærming er BRA. anbefales.

å grine er kroppens måte å kvitte seg med stresshormoner på - helt sant! tårer er fulle av dem.

så, tja... nå vet jeg ikke hva som får deg til å tute, men ... (når jeg er sånn, kan det være det meste.) ... prøve å oppsøke noe som gjør deg så treist at det topper seg og du 'kommer gjennom'... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg lar ofte deprisjon og fortvilelse bli til sinne skrubber ned toalett og bad mnes jeg banner og steiker inni meg.....

Etter på tar jeg men en god kopp kaffe og gråter litt om jeg föler for det,skriver brev eller skriver her på kg om allt som er surt.

det er da det kommer tråer som fustrasjons trå for kvinner ol.

Klage litt på mannen i huset og etter på få tröst...

noen ganger hjelper det å sove i en time eller bare väre alene og ikke tenke på noe.

Tanken på at dagen snart er over pleier å hjelpe meg også....

men men .... aller er forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Jeg blir motivert av å trene! På jobben blir jeg f.eks. motivert hvis andre kolleger viser at de setter pris på meg og den jobben jeg gjør. Privat blir jeg som sagt motivert av å trene, kjæresten min, familie, venner.

I tillegg blir jeg motivert når jeg ser at jeg har fått til noe som jeg har satt meg for mål, og har fått til noe som virkelig har vært vanskelig.

Den som gjør meg glad når jeg er deppa er kjæresten min :) Det er så godt å ha en person man kan snakke med alt om, og få støtte av i både medgang og motgang :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo prøve å vende litt på de sakene som evt."Trigger" depresjonstankene til deg.

F.eks. hvorfor har den og den personen sluttet å ta kontakt?

Man tenker gjerne, "hva har JEG gjort som gjør at de ikke tar kontakt", når man kanskje kunne tenkt "hva har DE gjort som gjør at de ikke tar kontakt?"

Håper den var forståelig, poenget er at man ikke skal være så selvsentrert i depresjonens svingninger (helt normalt forøvrig)

deppa-zloty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling
F.eks. når jeg skrev dette så tenkte jeg: "Uff kan ikke skrive alt dette, - de tror sikkert jeg er gal".  Dette omprogrammerte jeg til:  "En eller annen er sikkert slik som meg, og blir glad for å lese dette."

Jeg ble!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slitsomt å treffe "kjellergulvet", og noen ganger er det veldig lang vei opp igjen.

Samtidig - tror man har godt av å være nedfor av og til. Det er en del av følelsesregisteret vårt. Dersom vi ikke av og til slår hue i kjellergulvet, og verden virker både vrang, tung og ganske uutholdelig, mangler vi kanskje et bakteppe for å kjenne den andre enden av skalaen - nemmlig de virkelig store lykkestundene. (jo - de kan være slitsomme - de også - men kanskje mer positivt utmattende)

Det er trygt å bevege seg på midten av skalaen - ikke de store sorger - ikke de store gleder, men jevnt og trygt og godt - og usigelig kjeledlig i lengden.

Somtidig blir det jo galt å være i ytterpunktene hele tiden også.

Men litt kjellerdyp er av det godt - tror jeg.

I "min kjeller" finnes alltid en skrivebok. Forferdelighetene og tristheten virker ofte litt mindre når jeg finner ord for å beskrive dem, og kan se hva jeg tenker, for tankene har en tendens til å hoppe og sprette i nedturer. men jeg tillater meg å være deppa litt også.

Når jeg kjenner at det er på tide å stikke hue opp igjen, eller ikke orker å være nede i mørket, så prøver jeg å se etter ting som gjør meg litt glad. Ikke de store tingene, men de små. Som fugleparet utenfor vinduet, en blomst som stikker hue opp av jorda etter vinteren, Bøllefrøet som maler bare jeg ser på henne osv.

Andre ganger er det å bruke kroppen som er "medisinen". Tåler mer hvis kroppen fungerer, og klatrer fortere opp igjen.

Jeg har ikke prøvd, men skal gjøre det snart, et råd jeg har fått når det gjelder å få ut frustrasjoner - som kan gjøre hverdagen mørk. Jeg skal finne meg en liten topp - enten ute i skogen, eller ute ved fjorden, og så skal jeg rope ut min frustrasjon. Hun som ga meg rådet mener det virker kjempegodt.

Og noen ganger blir det for vanskelig å komme opp av kjelleren på egenhånd, og da er det viktig å gripe tak i den hjelpen man kan få, enten det er venner, samboere/kjærester eller proffesjonelle hjeelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...