Gå til innhold

Forlovelse


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemeg

Jeg og min kjære har bestemt oss for at det blir bryllup neste år. Vi er ikke forlovet. Nå som vi har bestemt oss for giftemål bør vikanskje gjøre det? Eller må man nødvendigvis ikke være forlovet før man gifter seg? Hvis vi velger forlovelse, hvordan gjør vi det med ringer da? Kjøper vi ringer og graver dato i de? Eller venter man med gravering til bryllupet? J

Jeg er helt grønn her og trenger litt hjelp :) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Man trenger vel ikke å være forlovet for å gifte seg. Det er en skikk i fra gammelt av dette med forlovelse.

Når det kommer til det med ringer så er det mange som bruker de samme ringene man har brukt mens man var forlovet og bare gravert inn bryllusdatoen også. Også er det noen som velger å kjøpe nye gifteringer til bryllupet. Det er opp til dere selv egentlig.

Ønsker dere Lykke til i allefall med bryllup og planleggingen. Kos dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

forlovelse=avtale om ekteskap

siden dere har bestemt dere for å gifte dere er der pr def forlovet

det å sette på seg ringer er ikke å forlove seg.. det er avtale om å gifte dere som er forlovelsen.. og den har dere jo alt..

det med om dere vil sette på dere ringer eller ei er helt opp til dere... ikke noe "bør".. dere gjør det dere føler for..

ringene kan dere sette på dere når som helst mellom nå og på bryllupsdagen..

lykke til.. og gratulerer med forlovelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Gratulerer så mye!

Å forlove seg er å bestemme seg for å gifte seg med hverandre. (Man lover det, derav ordet!).

Har man satt en dato, er man per definisjon forlovet. I riktig gamle dager var forlovelsen juridisk bindende. Det er den ikke lenger, men allikevel blir det feil å ha bestemt seg for å gifte seg og samtidig benekte at man er forlovet... Det blir litt sånn "Eh, magen min er aldeles tom og jeg trenger mat noe så innmari... Men jeg er ikke sulten!"

Dere trenger naturligvis ikke gå rundt og kalle hverandre "forloveden min" av den grunn.

Om dere vil ha ringer eller ikke, bestemmer dere vel selv. Noen har både forlovelsesringer og gifteringer, og noen har bare det ene. Vi valgte forlovelsesringer, graverte inn "din XX" + datoen for frieriet (og dermed også forlovelsen) og beholder dem sånn som gifteringer også.

Andre har sikkert gjort det på andre måter, og mange svar får du sikkert... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For-love = Love ekteskap på forhånd.

For-lovet = Å ha avgitt et løfte om forestående ekteskap

Simple as that....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

gratulerer med forlovelsen..

for det er det du og din kjære har gjort.. forlovet dere..

hva er det du mener at du bør??

-gå med ring?

-kalle han for "min forlovede"

i så fall; nei.. det må du slett ikke.. alt er opp til DERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gratulasjoner fra meg også!!!!

Da vi bestemte oss for å gifte oss, så var det mange som spurte om vi ikke skulle forlove oss ogå da....?! :forvirra: Jeg mente også at vi var da virkelig forlova, hadde satt dato for bryllupet og alt, i motsetning til andre som kanskje er forlovet lenge før de planlegger giftemål....

Men nå ordna jo dette seg sånn at alle andre slapp å gå rundt som noen forvirrede høns,- jeg fikk ring til bursdagen min. Da ble det liksom "riktig" for folk... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med forlovelsen! Har en venninne som har gått med akkurat samme problemstilling, helt til jeg forklarte henne at hun faktisk er forlovet når de har bestemt seg for å gifte seg... og i går var de og så på ringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forlovet uten ringer, og har vært det i snart 2 år.

Vi velger å sette på oss ringene først i kirka på bryllupsdagen :D

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...