Catanova Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Hvordan kan jeg "bli flinkere i handling av mat"? Jeg og samboeren min (20 og 21 år) legger vekk ca 3000 kr til mat hver måned. Vi har et normalt kosthold. Det vi ikke er flinke til er å handle ca en gang i uka, det blir ofte litt småkjøp her og der. Men, når man skal handle for en uke, hvor mye skal man handle da? Det er det som er problemet. Vi prøvde det i starten, men enten ble det for mye så vi endte opp med å kaste, eller så ble det for lite. Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre det? Hva syns dere et menneske med "normalt" kosthold burde spise om dagen? (Kom gjerne med eksempler på hva du spiser iløpet av en dag)
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 Ukeshandler ikke selv, men planlegger noen dager framover og er ganske flink til å ta deler av planlegginga i butikken også (dvs at jeg kanskje kjøper allround-varer med god holdbarhet som passer til flere ulike middager...) uten å impulshandle masse tull. Men gode tips: 1. planlegge flere middager før du handler, og at tilbehøret til noen av middagene er det samme/av samme rådvare så du får brukt den opp, eller at du kan bruke rester. 2. få en oversikt over hva dere bruker av basisvarer (pasta, mel, ris, hermetikk o.l), og hva som mangler før ukehandel. Er jo litt dumt å måtte gå ens ærend i butikken for å kjøpe spagetti. Kanskje det går an å gjøre forbedringer på hvilke produkter dere kjøper også; fullkornpasta, naturris etc. Eller billigere alternativer om det står på økonomien. 3. pass litt på hva slags og hvor mye kjøtt dere spiser. Det er antagelig ikke særlig økonomisk eller sunt å spise storfekjøtt fem dager i uka selv om det er kjøttdeig en dag, biff neste og ferdigkjøpte kjøttkaker tredje. Se både på pris og hva som er bra ernæringsmessig. Spis mest mulig reint kjøtt, og ofte kylling og fisk. 4. Pass på hvilke grønnsaker som er i sesong - prisen på en grønnsak kan variere med 3-400% gjennom året. 5. Lag mat mer eller mindre fra bunnen, min erfaring er at det er lettere å utnytte det man har i skapet da, samme hvor mye eller lite det koster. Det blir jevnt over billigere også tror jeg. Uansett - 3000 kr på mat i måneden er ikke så voldsomt mye, så ha i hvert fall ikke dårlig samvittighet for pengebruken. Hvor mye man spiser hver dag vet jeg ikke
lille blå Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 (endret) Jeg handler ca 1 gang i uken og erfaringen tilsier at jeg bruker mye mindre penger på mat ved å gjøre det på den måten. det krever selsavgt at man er flink til å planlegge, dvs planlegge 7 middager før man handler og sørger for at dersom man feks skal ha brokoli som tilbehør til fisk en dag, så har man feks wok med brokoli en annen dag. Hvis man er usikker på hvor store mengder man bruker av slike ting kan det lønne seg å begynne med frosne varer, dvs poser med frossen brokoli, blomkål osv... dette er ting som ikke holder like godt som feks gulrot og ergo bør du kunne bruke det opp på en uke dersom man kjøper ferskt.... Jeg hadde nok dessuten anbefalt at dere prøver å skrive opp hva dere spiser til hvert målti en ukes tid. på den måten får dere bedre oversikt over hva dere faktisk spiser... Det blirvanskelig å fortelle deg hva dere skal kjøpe siden alle er foskjellige og spiser ulike mengder av de forskjellige tingene... hverken mannen min eller jeg spiser veldig mye brød.. ca 1 brød i uken går med her, men jeg vet jo at enkelte godt kan spise et helt brød hver dag..... dersom dere skriver opp hva dere spiser vil dere finne ut hva DERE spiser.... Hvis dere som oss ikke spiser mye brød kan det faktisk lønne seg å kjøpe litt dyrere oppskjært rugbrød som holder lenger og har mer fiber, hvis ikke kan det være greit å skjære opp brødet på butikken og fryse det ned i skiver... tar bare opp det man skal bruke neste dag.. på den måten kaster man ikke så mye.. uansett det beste er å få en oversikt over hva dere spiser evt hva dere bruker mye av og finne ut hvor dette er billigst.... Endret 8. februar 2008 av lille blå
Kamikatze Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 Jeg planlegger seks til ti middager, og handler inn det jeg kan, som holder seg. Kanskje litt mer av tørrvarer, som har lang holdbarhet. Sesongen bestemmer middager, frukt- og grønnsaksutvalget. Dessuten handler jeg aldri på tom mage! : ) Så slenger jeg innom butikken for å hente hjem fersk melk, eller fersk fisk, hvis det er på menyen. Synes det er greiest å bake selv, men noen ganger er det luksus å kjøpe ferskt butikkbrød. Fryseboksen er din venn, og rester kan brukes til så mangt, hvis de ikke stues vekk inn i evigheten. kokte grønnsaksrester, kan bli en varmrett hvis de får seg et minutt i stekepanna etter at du har stekt en karbonade, eller en fiskefilet. Kjøttrester ferdig stekt og skåret i terninger, kan gi deg en hurtig gryterett om du koker ris eller linser, og annet som du har for hånden.
marsy Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Er ikke kjempeflink selv, men jobber stadig med forbedring. Mandag-fredag spiser vi stort sett bare middag hjemme. Har alltid en pakke frokostblanding i skapet til frokost. Lunsj (og noen ganger frokost) tar vi på jobben. Lørdag og søndag blir det alle tre måltid hjemme. Kjøper hver måned: pasta, ris, knekkebrød, buljongterninger, posesauser, mel, frokostblanding, hermetiske tomater etc. Altså ting jeg bruker ganske ofte, og som har lang holdbarhet. Ellers: Kjøp ting som kan fryses eller som er hermetikk. Siden vi nesten bare bruker pålegg i helga er det greit å kjøpe ting som har grei holdbarhet her også. Vi handler stort sett to ganger i uken. En gang i starten av uken, og på torsdag/fredag handler vi for helga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå