Gå til innhold

potetgull eller popcorn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Popkorn.

Usaltede nøtter er sunnest. De fleste nøtter er sunne i små mengder, som mandler og peanøtter. Det som ikke er sunt er friterte nøtter som f.eks chillinøtter.

Skrevet

Selvpoppet popcorn er ikke så usunt, så lenge du ikke popper det med masse olje e.l. og salt.

Skrevet

er nok butikk kjøpt :)

Hvor stor forskjell er det på potetgull og popcorn?

Skrevet

Stor. Popkorn inneholder bare det fettet man har poppet i (som ikke er så mye hjemmelaget eller kjøpt), mens potetgull består hovedsaklig av fett og potet ;)

Skrevet (endret)

Potetgull er stappet med mettet fett og du får i deg 520 (eller mer!) kcal per 100 gram, noe som er -veldig- mye. Bør spises kun på lørdager og i moderate mengder ;)

Er vel omtrent like mange kalorier i nøtter, men siden de inneholder umettet fett er de mye gunstigere å spise med tanke på helsa.

Edit: Det gjelder usaltede nøtter.

Endret av murray
Skrevet

Usaltede nøtter er bra for deg. Inneholder mange kcal/100gram men det er få ubehandlede nøtter som inneholder usunne ting.

Ellers skriver jeg under på selvpoppet popcorn uten noen som helst form form ekstra smør eller salt. Det er ihvertfall det mest kcal-fattige.

Skrevet

Per 100 g.:

Nøtter inneholder som regel rundt 620 kcal., mens chips ligger på 520 kcal. Velger man derimot potetskruer eller Superchips, ligger det på 430 kcal. Ferdigpoppet popcorn har 405 kcal.

Skrevet
Per 100 g.:

Nøtter inneholder som regel rundt 620 kcal., mens chips ligger på 520 kcal. Velger man derimot potetskruer eller Superchips, ligger det på 430 kcal. Ferdigpoppet popcorn har 405 kcal.

Per 100gram er litt misvisende når det gjelder popcorn. 100gram er faktisk ganske mye popcorn, men hvis man skal spise likemye av alt i vekt, så ville jeg valgt nøtter da dette stortsett bare inneholder bra ting.

Skrevet
Ellers skriver jeg under på selvpoppet popcorn uten noen som helst form form ekstra smør eller salt. Det er ihvertfall det mest kcal-fattige.

Men det er ganske smakfattig også... det er jo den enkeltes prioritereringsspm selvsagt, men litt usaltede nøtter som inneholder kallorier, men sunne greier, smaker da i det minste mer enn usaltet popcorn uten smør...

(men jeg er jo av den merkelige typen som salter og har smør på popcorn jeg da, og sånnsett spiser potetgull uten mye dårlig samvuittighet også, så mine meninger er kanskje litt lite brukbare...)

Skrevet
Men det er ganske smakfattig også... det er jo den enkeltes prioritereringsspm selvsagt, men litt usaltede nøtter som inneholder kallorier, men sunne greier, smaker da i det minste mer enn usaltet popcorn uten smør...

(men jeg er jo av den merkelige typen som salter og har smør på popcorn jeg da, og sånnsett spiser potetgull uten mye dårlig samvuittighet også, så mine meninger er kanskje litt lite brukbare...)

I grunnen hehe.

Men det som egentlig er saken her er jo å finne "the lesser of evils".

Skrevet

Og for noen er kanskje en skål med popcorn (uten smak) the lesser of evils, (100 gram popcorn er jo en del) mens det for andre heller da er bedre med en liten skål med nøtter, mye mindre mengde, men med mer smak.

Så skal jeg heller la være å fortelle hva jeg ville velge :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...