Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Raptuza
Skrevet

Jeg og min mann og barnet vårt på ni har lyst til å dra til Israel på egen hånd. Noen som har gjort det/besøkt landet ogkan komme med noen tips? Hva en kan se og gjøre. Hvilke steder som anbefales?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jerusalem er en nydelig by med spesiell stemning. Jeg bodde i den muslimske delen av gamlebyen (innenfor murene). Leide rom hos en familie. Anbefales :) Dere må regne med at dere kan bli stoppet av soldater som sjekker vesker/sekker. Særlig opplevde jeg dette i området ved klagemuren. Men nå er det en stund siden forrige selvmordsbombe.

I Tel Aviv er bydelen Jaffa verdt et besøk. Gammel bebyggelse og fin utsikt over Middelhavet.

Betlehem ligger på Vestbredden. Vi reiste fritt rundt da jeg var der. Mulig det er vanskeligere å reise på Vestbredden nå. Gaza er nok heller ikke trygt nå. Heller ikke israleske byer som ligger nær Gaza.

Rødehavet er fantastisk for snorkling/dykking. Best ved grensen til Egypt. Det tar noen timer å kjøre til Eilat. Sov på stranda i sovepose. Må kjøre gjennom negevørkenen hvor det er mye fjell og stein. Vi stoppet ved en reptilpark med slanger. Vet ikke om den er der nå.

Tiberias er en pen by. Alligatorfarmen er verdt et besøk hvis dere er i området. Byen ble truffet av raketter fra Libanon for et par par år siden. Men det er nok trygt der nå.

Det er også mulig å overnatte på kibbutz.

Det er best å reise fra midten av april og utover. Tidligere kan det være kaldt.

Det er streng kontroll på flyplassen. Beregn god tid og ta det med et smil hvis innholdet i sekken blir tømt og brukte truser ligger strødd. Ta det som en ny erfaring hvis en kvinnelig soldat ber deg gå bak et forheng sammen med henne og kle av deg alt bortsett fra undertøyet :) Jeg var en blåøyd kvinne med blondt hår, men sekken ble tømt og klær måtte av - av sikkerhetshensyn.

God tur! :sol:

Skrevet

Jeg var i Israel fire uker sommeren -97, og det var i fredelige tider. Er du helt sikker på at du har lyst til å reise dit nå, med tanke på tingenes tilstand?

Jeg opplevde det som slitsomt med alle kontroller. Ble litt anspent av soldater med våpen over alt, også videre. Og dette var som sagt i fredelige tider, kontrollen er sikkert intensivert nå.

Jeg mener ikke at det er utrygt, men tenk på hvordan dere vil oppleve det. Hvis det er ferie, fred og ro dere er ute etter, ville jeg reist et annet sted. I hvert fall med barn. Men Israel er jo utrolig fascinerende, så skjønner godt at dere vurderer det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...