Gå til innhold

Venninnetur til Roma

Anbefalte innlegg

Gjest NastyNice
Skrevet

Jeg og ei venninne har tenkt oss en langhelg til Roma i slutten av juni, kultiverte og kunstinteresserte mennesker som vi er :gjeiper:

Da har jeg noen spørsmål jeg håper noen av dere kan og vil svare på:

-Vi er to unge jenter, er det trygt å reise til Roma? Er det noen områder i så fall vi bør unngå?

-Noen områder vi MÅ få med oss, bortsett fra de velkjente severdighetene?

-Vi tenkte faktisk å ikke bo på hotell, men heller på hostell/ ungdomsherberg. Har hørt at det er mer sosialt og billigere. Stemmer det, eller burde vi revurdere dette? I så fall, noen slike steder som er å anbefale?

-Og ellers er jeg takknemlig for all nyttig info :)

Ps. har ellers søkt litt på forumet her, og funnet ut litt allerede...

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg vet ikke hvor unge dere er, men jeg reiste til Roma for første gang som 20 åring og oppfattet det som veldig trygt.

Hva man velger av ungdomsherberg og hotell er en smaksak. Det er mulig å finne riktig billige "hotellrom" (av tilsvarende lav standard), så det kan være lurt å sjekke prisene flere steder før man bestiller.

Hvor "sosialt" det er på ungdomsherberg vil nok også varierer en god del. Selv har jeg alltid satt pris på å ha det privat og fredelig der jeg skal sove. Men det er igjen helt opptil hver enkelts smak og hvilken type ferie man ønsker seg.

Lykke til! Jeg ser sikker på at dere kommer til å få en flott tur :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hostel er supert i Roma, sjekk ut hostelworld.com, du kan reservere rom på forhånd, og mange steder har de tomannsrom hvis dere ønsker det. Det er mye billigere enn hotell. Jeg er voksen, men bor gjerne på hostell på venninnetur-har bare gode erfaringer med det.

Omr rundt sentralstasjonen, sør-vest kan være litt uggent på kveldstid-det er en del prostitusjons-trafikk (som jeg ikke la merke til....men noen andre i reisefølge)

Å gå rundt i Roma føles veldig trygt og koselig! også på kvelden, det er billig å ta taxi også så det går jo an å gjøre når dere skal hjem iseng.

De tre store handlegatene er det flott å gå i uansett om dere skal shoppe eller ikke, det er nydelig å bare vandre rundt. Ellers er det mitt beste tips-gode sko og bare gå i gatene uten mål og mening, mye koselige gater, fine kirker å gå inn i (ja det er en innmari ok ting å gjøre i ROma-og det er over 700 kirker der så det er vel litt Romersk å gå i kirken) og sitte på en uterest og drikke grappa eller vin og småspise herlig mat.

Forøvrig så er spisestedene rundt Panteon bra tiltross for mye turister der. Og mye liv.

Skrevet

Jeg oppfattet byen som trygg. Traff kun på noen innpåslitne dame-tiggere en gang. Men området rundt Terministasjonen kan være litt guffent. I tillegg skal det være en del lommetyver der, så det kan være greit å passe litt ekstra på.

Det som er herlig med Roma er at absolutt alt er innen gangavstand. Vi rakk å se alle de mest kjente attraksjonene på én ettermiddag, og avsluttet med solnedgang over Roma fra toppen av spansketrappen.

Skrevet

Da vi var der var det ganske korte åpningstider på museer og attraksjoner (på vinteren). Vi holdt blant annet på å gå glipp av vatikanmuseet, måtte løpe dit da vi så at det snart stengte. Gikk også rundt og rundt Colosseum et par runder på leting etter inngangen før vi skjønte det hadde stengt for kvelden. Så det kan lønne seg å planlegge litt så man er sikker på å få med seg det viktigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...