Gå til innhold

Jeg veier så mye mer en jeg ser ut som

Anbefalte innlegg

Gjest Mirabell
Skrevet

Hei. Jeg vet at man ikke skal se seg blind på antall kr, men saken er at jeg synes jeg veier alt for mye i forhold til hvordan kroppen min ser ut. Jeg veier 73 kg og er 173 høy. Er godt trent og om jeg strammer lårene ol så kan jeg ikke ta tak i noe fett ol. Jeg bruker 38 i klær og 28 i olabukser, og klærne til veninnnene mine som er mye lettere passer like fint til meg. Har ikke noe særlig fett på kroppen tror jeg, akkuratt rundt magen har jeg litt, men ellers om jeg strammer lårene ol er det ikke noe å ta tak i. Lever også sundt og trener masse.

Og ingen tror jeg veier noe særlig mer en 63-65 kg, men jeg veier masse mer. Tenker på det hele tiden og aner ikke hva jeg skal gjøre med det. vil ned i vekt, ikke cm... Føler meg stor og tung, selv om jeg er fornøyd med det jeg ser i speilet...

Vet ikke om noen skjønte dette her jeg, og har noen tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men jeg greier ikke. Veier meg 4-5 ganger om dagen... Vet det er dumt men greier ikke. Og er jo høyt oppe på BMI skalaen, selv om jeg er normalvektig

Skrevet
Men jeg greier ikke. Veier meg 4-5 ganger om dagen... Vet det er dumt men greier ikke. Og er jo høyt oppe på BMI skalaen, selv om jeg er normalvektig

Kast vekta i søpla. Du har en usunn fokus på vekt. Du sier jo at du føler deg vel, og da skal ikke tallet på vekta ha noe å si.

Skrevet

Slutt å veie deg. Du sier du trener mye - muskler veier mer enn fett. Du lever sunt og ser slank ut; da er det eneste problemet ditt på dette området at du tror du veier for mye, og det løser du ved å kutte ut fokuset på antall kg.

Hos oss har vi ikke vekt, det er faktisk utrolig deilig selv om jeg aldri har vært opptatt av vekta mi. Sunnhetsfokuset går på kosthold og mosjon/trening, og selv om jeg ikke får helt til det der med trening er jeg fornøyd med det som er av fremgang.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Hva er problemet?

Du er frisk, du ser bra ut, du bruker klær i en størrelse du synes er OK..

Nyt livet og vær lykkelig over at du har det så bra er mitt tips :)

Skrevet

Alle veier vi forskjellig. Det viktige er jo hvordan kroppen din ser ut og ikke hva vekta sier.

Har en veninne jeg som er samme str og høyde som meg, hun veier 10 kg mer enn meg. Så vi er alle forskjellige.

Datteren min er og sånn, veier mer enn alle vennene sine, men hun er slank.

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Jeg omtrent like høy som deg og bruker samme klesstørrelse, men veier 10 kg mindre.

Men det betyr jo ikke noe annet enn at du er mer muskuløs enn meg. Du er slank og i god form, hvilken rolle spiller det da hvor mye du veier?

Skrevet

Jeg veier også mer enn jeg ser ut og forholder meg derfor til klesstørrelser mer enn vekt.

Skrevet

Jeg ble overasket da vekta viste over 80 kg på meg selv.. jeg SER ikke ut som jeg veier så mye. Har ei synlig overvektig venninne (altså såpass overvektig at hun slet med å finne klær osv.. både for helsa og utseende hadde ikke 10-20 kg mindre gjort noe) Hun sa selv hun veide 75...

Jeg er fyldig, men ikke "feit".. har litt større rumpe og lår enn jeg ønsker, men som samboeren min sier også: Litt former er bedre enn å være syltynn.. Ser heller ikke overvektig ut, selv om en bmi ville sagt jeg var det.

At jeg da veier så "mye" (eller veide ihvertfall da) ser jo ikk ut til å gi mening. Men jeg har litt muskler, og sikkert også litt solid beinbygning, det har jeg alltid hatt..

Venninna mi er ikke så sterk og har såpass mye muskler (jeg trente iblant, hun trente aldri.. "orka ikke") og er ikke så bredskuldra som meg så jeg vil kanskje tro beinmassen også spiller inn da?

Så det er sikkert ikke noe "verre" med deg. Ser du slank ut og føler deg slank, så ignorer vekta. Det gjør jeg. Jeg ser i speilet og ser ikke ei "feit jente på 80 kg" men ei med former, pga tallet stemmer ikke pga muskler og beinmasse...

Jeg er helt for å heller basere folks helse på midjemål enn bmi. Siden vi er så forskjellige. Og er man over et visst antall cm så er man garantert overvektig.. (mulig ha et tall for epleform og et for pæreform? om det virkelig er veldig stor forskjell der).

For å virkelig "gni det inn" at du nok har muskler som er "skyld i" den såkalte overvekten din: En kompis av meg er syltynn. Snakker om hollywood-jenter-ville-blitt-misunnelige-tynn. Han er garantert undervektig. Veier likevel mellom 60-70 kg.. ikke 40 som han ser ut. Han har trent kampsport i mange, mange år. Trener mye "annet" også, fysisk krevende jobb. Han har synlige muskler, men har lite "masse" om du vil. Selv dekker han seg ofte med store gensere osv, men jeg som har sett ham i bar overkropp ser jo hvor ekstremt tynn han er. Vekt og utseende stemmer ikke i det hele tatt!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Sist gang jeg sjekket sto ikke vekten vår skrevet med sprittusj i pannen vår. Det er bare du som trenger å vite vekten din. Det viktige er jo hvordan du ser ut, og føler deg :)

Gjest Huldali
Skrevet

Til TS:

Hvis du føler at vekten blir et virkelig stort problem for deg kan du kanskje søke hjelp og veiledning hos en profosjonell? Når du føler deg bra utseendemessig, men har problemer med hva vekten viser er det ikke sikkert at det er så vanskelig å få endret denne tankegangen med hjelp fra en profosjonell.

Håper du kan bli fornøyd med både vekt og kropp! Lykke til på veien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...