Gå til innhold

Jeg eier leil., han flytter inn hos meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om det finnes noen standardregler her. Jeg har kjøpt for ganske kort tid siden, og har tatt opp stort lån. Jeg betaler ca 6000 i mnd, pluss fellesutgifter (500 på mnd, selveier) og strøm og kommunale avgifter og slikt.

Det er ingen sak å dele de faste avgiftene på to, men hva ville dere gjort med de 6000 i måneden? Mye av dette er rentenedbetaling, selvfølgelig, jeg fikk lånt med max nedbetalingstid og stort lån, slik det gjerne blir når man kjøper alene. Det er vel ikke riktig å dele 50-50 her, jeg tenker jeg må betale mer enn ham, siden det er jeg som vil tjene på et evt. salg. Men hvor mye mer er det rimelig at jeg betaler?

Noen som har erfaring med deling av boutgifter når den ene eier? Finnes det smarte kalkulatorer på nettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg og forloveden bare leier, men han betaler leien(8000) og jeg betaler strøm, lisenser og mat osv.

Hva med å inngå en sånn deal? Du konsentrerer deg om lånet og han tar strøm og boutgifter? Så deler dere matutgifter? Eller noe sånt?:)

Skrevet

Ja, det er kanskje ikke så dumt. Jeg tjener for tiden litt mer enn ham uansett. Men han spiser mye mer enn meg, og er nok litt mer fancy i matveien. Det blir nok slutt på å ha nudler eller ostesmørbrød til middag, tror jeg :)

Skrevet

Jeg synes han ihvertfall bør betale 50% av fellesutgifter (250 pr mnd), strøm, kommunale avgifter, forsikring, utgifter til tv/tlf/internett. Du kan betale renter og avdrag på boliglån. Også bør dere dele på matutgiftene 50% hver. Dette er minimum han bør betale.

Alternativt kan dere ha felles økonomi. Dele alle inntekter og alle utgifter. Eller noe midt imellom.

Finn ut hva som passer best for dere. :)

Skrevet

Et annet forslag: hva vil du fått i leie hvis du skulle leie ut leiligheten? Kommer selvfølgelig an på hvor i landet det er, men en venninne av meg har det slik. De fant ut markedsleie for leiligheten, så betaler hun halvparten av dette. Utgiftene ellers deler de.

Skrevet

Jeg synes du burde dele alle utgiftene på to også kan han betale halve. Jeg har lært å være streng med hensyn til dette. Synes det er litt dårlig forslag å la han betale maten. Han spiser mer enn deg, er mer fancy i matveien og slikt koster penger. Har mer tro på en fast sum han kan betale hver månede :)

Skrevet
Jeg synes du burde dele alle utgiftene på to også kan han betale halve.

Da må han også få mulighet til å bli medeier i boligen. Ellers synes jeg det blir veldig urettferdig, særlig med tanke på at ts har høyere inntekt enn sin samboer.

Skrevet

Jeg synes det mest rettferdige er at dere deler alle fellesutgifter, altså strøm, mat, husleie, komunale utgifter o.s.v. Men du betaler lån og renter selv. Det er tross alt du som tjener på at boligen stiger i verdi, mens han gir opp sin mulighet til å være med på boligprisveksten fordi han flytter inn hos deg.

På sikt tenker dere vel på at han skal kjøpe seg inn, eller at dere kjøper noe sammen.

I så fall blir det da naturlig at dere begynner å dele alle utgifter.

Om det føles mer rett for dere, kan han jo betale deler av renter og lån, mot at han får tilsvarende eierandel i leiligheten. (Blir jo ikke store eierandelen på kort sikt, men på langt sikt kan det jo nærme seg halvparten. ) Ta da utgangspunkt i det du betalte for leiligheten, siden den nesten nettopp er kjøpt.

Skrevet

Nå mener jeg at kommunikasjon er viktig i et forhold, og hva dere skal ha til middag må jo gå an å bli enige om? Man må jo gi og ta, og vil forloveden min ha mais og rømme på tacoen så kjøper jeg jo det til han. Hehe:P

Synes ikke det er et problem at han betaler leie og jeg mat og strøm. Strøm ligger rundt 2500 kr nå om vinteren, og vi bruker sjeldent mer enn 4000 kr i mat, tiltross for at han kunne spist en elefant i uken, minst dobbelt så mye som meg. Velger man riktig og bestemmer seg for å holde litt stramme tøyler og spare litt så går det kjempebra. Jeg tjener mindre enn typen også.

Skrevet

Det er faktisk urettferdig om han skal være med på å betale på DIN leilighet om han ikke eier den, så jeg er enig med Susan Sto Helit.

Det mest rettferdige er å dele fellesutgiftene. Jeg sitter i akkurat samme bås som din samboer, men jeg er student og samboeren min tjener mye mer enn meg. Vi betaler da etter evne inn på en felleskonto, og så går alle fellesutgifter derfra, strøm, mat, kommunale avgifter, eventuelle møber og lignende.

Ved at du allerede eier en leilighet, så vil han "miste" muligheten for å kjøpe en egen og få med seg en eventuell prisstigning. Han har ikke valgt å kjøpe, men ser poenget ditt (og andres) om at hadde det ikke vært for deg så hadde han måtte ha leid en leilighet. MEN, hadde ikke du hatt leiligheten så kunne det hende han ville KJØPT en, dermed er du på en måte et hinder for han å kjøpe en leilighet. ;)

Dine Penger har tatt for seg disse problemløsningene i sine blader, og det er akkurat dette de har kommet frem til. Når det bare er en eier, så bør den som flytter inn heller spare pengene sine på høyrente eller lignende, mens den som eier får fortjenesten sin ved verdistigning. :)

Du finner sikkert noen artikler om dette hos Dine Pengers nettside :)

Skrevet
Jeg synes det mest rettferdige er at dere deler alle fellesutgifter, altså strøm, mat, husleie, komunale utgifter o.s.v. Men du betaler lån og renter selv. Det er tross alt du som tjener på at boligen stiger i verdi, mens han gir opp sin mulighet til å være med på boligprisveksten fordi han flytter inn hos deg.

På sikt tenker dere vel på at han skal kjøpe seg inn, eller at dere kjøper noe sammen.

I så fall blir det da naturlig at dere begynner å dele alle utgifter.

Ja, dette er vel bare en fase før vi finner ut at det funker å bo sammen, og så selger jeg eventuelt og vi kjøper noe felles. :hoppe:

Hadde vært enklest å dele alt og la ham bli medeier, men siden dette bare er midlertidig så er det ikke helt nødvendig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Dette lød kjent!

Før min samboer og jeg kjøpte sammen delte vi på husleien i blokken, renter på lån og mat ved at vi satt inn penger på en felleskonto vi begge hadde kort til.

Det fungerte godt for oss.

Nå har vi kjøpt hus, bil og skal gifte oss:0)

Skrevet
Det er faktisk urettferdig om han skal være med på å betale på DIN leilighet om han ikke eier den, så jeg er enig med Susan Sto Helit.

Det mest rettferdige er å dele fellesutgiftene. Jeg sitter i akkurat samme bås som din samboer, men jeg er student og samboeren min tjener mye mer enn meg. Vi betaler da etter evne inn på en felleskonto, og så går alle fellesutgifter derfra, strøm, mat, kommunale avgifter, eventuelle møber og lignende.

Ved at du allerede eier en leilighet, så vil han "miste" muligheten for å kjøpe en egen og få med seg en eventuell prisstigning. Han har ikke valgt å kjøpe, men ser poenget ditt (og andres) om at hadde det ikke vært for deg så hadde han måtte ha leid en leilighet. MEN, hadde ikke du hatt leiligheten så kunne det hende han ville KJØPT en, dermed er du på en måte et hinder for han å kjøpe en leilighet. ;)

Dine Penger har tatt for seg disse problemløsningene i sine blader, og det er akkurat dette de har kommet frem til. Når det bare er en eier, så bør den som flytter inn heller spare pengene sine på høyrente eller lignende, mens den som eier får fortjenesten sin ved verdistigning. :)

Du finner sikkert noen artikler om dette hos Dine Pengers nettside :)

Joda, skjønner tankegangen her. Det virker bare litt merkelig at han bare skal betale 250 kr per måned i leie (som er fellesutgiftene her delt på to, jeg bor i selveier så alle bokostnadene ellers går inn i lånet mitt). Pluss de kommunale utgiftene to (el tre?) ganger i året, og strøm og slikt.

Han vil i allefall få god råd etter dette, 250 kr per måned er litt mindre enn de 5000 han betaler i leie der han bor nå og deler med en kompis (der kom jo også alle kommunale utgifter, strøm etc i tillegg)!

Det er vel ikke snakk om at jeg tjener noe i form av verdistigning heller i denne tiden, heller snakk om prisfall her jeg bor. Men jeg gleder meg over at han skal flytte inn likevel, så om jeg betaler like mye hver måned (minus halv strøm og avgifter) og bare har halvparten av plassen å utfolde meg på, så skal jeg ikke se mørkt på det.

Litt merkelig, likevel, at Dine Penger har kommet fram til dette. Det er jo ikke alltid at verdier på boliger øker så mye. Og det blir litt skeiv fordeling, i mine øyne. Hadde aldri godtatt at en venninne hadde flyttet inn og betalt så lite. Men det er rart med det når det er en kjæreste som en etter hvert kanskje får felles økonomi med.

Skrevet
Hei!

Dette lød kjent!

Før min samboer og jeg kjøpte sammen delte vi på husleien i blokken, renter på lån og mat ved at vi satt inn penger på en felleskonto vi begge hadde kort til.

Det fungerte godt for oss.

Nå har vi kjøpt hus, bil og skal gifte oss:0)

Felleskonto, med kort! Ja, ikke dumt. Det tror jeg faktisk jeg skal foreslå for ham, det kommer sikkert til å bli nyttig både med en gang og i framtida. :) Det kan bli vanskelig å administrere matpengene ellers, og om man prøver å kjøpe mat annenhver gang så kan det også bli (eller føles som) litt skeiv fordeling.

har stor tro på at dette skal gå så godt som knirkefritt :)

Skrevet

Det ville jo koste han om han skulle leie en annen bolig. Hvis han betaler 2500 kr i dag, synes jeg han kan betale det samme til deg uten at du føler han er med på å betale ned lånet ditt. Han kan jo evt kjøpe seg en leilighet som han leier ut....

Skrevet
Joda, skjønner tankegangen her. Det virker bare litt merkelig at han bare skal betale 250 kr per måned i leie (som er fellesutgiftene her delt på to, jeg bor i selveier så alle bokostnadene ellers går inn i lånet mitt). Pluss de kommunale utgiftene to (el tre?) ganger i året, og strøm og slikt.

Han vil i allefall få god råd etter dette, 250 kr per måned er litt mindre enn de 5000 han betaler i leie der han bor nå og deler med en kompis (der kom jo også alle kommunale utgifter, strøm etc i tillegg)!

Det er vel ikke snakk om at jeg tjener noe i form av verdistigning heller i denne tiden, heller snakk om prisfall her jeg bor. Men jeg gleder meg over at han skal flytte inn likevel, så om jeg betaler like mye hver måned (minus halv strøm og avgifter) og bare har halvparten av plassen å utfolde meg på, så skal jeg ikke se mørkt på det.

Litt merkelig, likevel, at Dine Penger har kommet fram til dette. Det er jo ikke alltid at verdier på boliger øker så mye. Og det blir litt skeiv fordeling, i mine øyne. Hadde aldri godtatt at en venninne hadde flyttet inn og betalt så lite. Men det er rart med det når det er en kjæreste som en etter hvert kanskje får felles økonomi med.

Du sparer jo på en måte penger i boligen din da... Prisene vil jo ikke falle evig, og som langsiktig investering er det meget lønnsomt å være inne på boligmarkedet.

Hadde det her vært snakk om en venninne, så ville jo dette vært noe annet, for dere hadde ikke bodd sammen, hun hadde leid hos deg. (Og dermed måttet betale husleie som alle andre.)

Fordi dette er en midlertidig situasjon for de aller fleste, vil det jo bare være bra at den som ikke betaler ned på lån og renter sparer seg opp en del penger.

Da får jo samboeren din penger på konto, som han kan bruke til å betale seg inn hos deg etter hvert. (Eller som DERE kan bruke som egenkapital når dere skal kjøpe noe nytt. Da sammen med det du får i egenkapital etter å ha solgt din bolig og betalt ned all gjeld. )

Tror dere bør gjøre en avtale der han setter av en pengesum tilsvarende det han ville betalt i husleie, på en sparekonto. (Det blir for dumt hvis han bare kaster bort disse pengene, som på en måte er hans boligsparing.)

Skrevet

Verdistigning eller -tap er noe DU har valgt, ikke han ;) Uansett, så er tendensen at ved å investere i hus eller leilighet vil man på lang sikt ha en fortjeneste.

Jeg kjenner selvsagt ikke din personlige økonomi, og derfor uttaler jeg meg litt på generelt grunnlag. Det er IKKE rettferdig at den som flytter inn i en leilighet er med på å betale på lånet, om boligen faller eller stiger i verdi er en risiko som kjøper må ta, ikke den som flytter inn sammen med henne/han. :)

Selv er betaler jeg ikke husleie her hvor jeg bor, men betaler på de utgiftene som vi har felles, det vil si mat, strøm, kommunale avgifter og lignende. De pengene jeg ville brukt til husleie, de sparer jeg på min egen konto, dermed har jeg penger til å betale meg inn i huset om jeg på sikt ønsker det.

Uansett, skriv en samboeravtale mellom dere, skaff dere et felleskonto som dere begge disponerer med kort hvor dere betaler mat, strøm og andre fellesutgifter. Men bli enig dere mellom. Hva jeg, og andre, mener burde vel egentlig ikke vektlegges så mye ;) Om dere føler det er rettferdig at han bør betale husleie, vel så gjør han det, men få det ned på et papir... Det å ha det økonomiske nedskrevet vil hjelpe dere mye med tanke på et senere giftemål eller et eventuelt brudd (ja, jeg vet det sikkert er helt usannsynlig, men mange forhold ender i brudd, og vi alle har vel vært sikre på at den siste absolutt skulle bli den siste...? ;) )

Lykke til!!

:)

Gjest Gjest_Marita_*
Skrevet

Vi gjør det som følgende:

Vi deler de faste utgiftene som kommunale avgifter, strøm, fasttelefon, vann, innboforsikring osv. Mat ble vi enige om en sum pr. mnd og dette ble satt inn på en konto som vi begge hadde kort til.

Når det gjelder selve det å bo så var boligen hans fullfinansiert. Jeg betalte halvparten av renteutgiftene MINUS det skattefradraget på 28% som han fikk. Avdrag hadde jeg ikke noe med å gjøre. Alle utgifter vedr. selve huset som bygningsforsikring og eventuelt utskiftninger/fornyelser i hjemmet var hans siden han fikk verdiøkningen. Ville i tillegg tatt med halvparten av husleien/fellesutgiftene.

Sett deg ned og regn på det. Det er helt ok at han kommer under de 5000 han betaler for sin leilighet i dag, men hans del av leien må ikke bli for lav. Du skal ha igjen for husleie og de faste utgiftene er driftsugifter og går ikke direkte på det å bo.

Skrevet

Kan han betale 2500 + halvparten av maten? Da vil dere begge tjene på å bo sammen. Hvis dere har penger tilovers kan dere spare 500-1000 hver pr.mnd. til evt. ny felles bolig.

Skrevet

Jeg ville aldri latt kjæresten min betale husleie om han bodde hos meg uten å være medeier, men på den andre siden ville jeg aldri latt kjæresten min bo hos meg uten å være medeier heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...