Gå til innhold

Hva i alle dager har skjedd med matavareprisene?!?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i uken fikk jeg sjokk i butikken: Skulle kjøpe økonomipakke med kyllingfilet som vanligvis veier 750 g. og koster 89 kr. Men nå veiden den 650 g. og kostet 109 KR!!!!

Det meste annet var gått opp, og det mye. 10 kr her og 10 kr der..

Vi spiser sundt hele tiden, men dette har vi ikke råd til! Vann er dyrere enn brus. (kjøper ikke vann ofte, men...)

Plutselig kostet den lille handlekurven 100 kr mer..

Nei, må vel kutte ut broccoli og laks med ferdigpizza og sjokolademelk..

Er det noen andre som har merket dette, eller er det et lokalt fenomen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forventet at matvareprisene stiger 5% i februar. Noen varer stiger MYE. F.eks pasta som stiger med 50%. Vi må regne med økte matvarepriser i tiden som kommer.

Det er større global etterspørsel etter mat. Og varer som f.eks korn og mais øker som følge av økt produksjon av biodrivstoff. I tillegg har vi hatt en kraftig lønnsøkning i Norge de siste årene. Forbrukerne må betale regningen.

Skrevet

Jeg vet det, jeg ble helt svimmel igår, skulle kjøpe morsmelkserstaning til Veslejenta og pakken hadde plutselig økt med 20 kr!!

det er sjukt!!!

Gjest marihan
Skrevet

Matvareprisene stiger i takt med at lønningene øker.

Gjest vimselot
Skrevet

Det er sjukt ja. De burde heller sette opp prisene på potetgull, potetskruer, (poteter=mat), popcorn (mais=mat), ostepop, iskrem (fløte=mat), sjokolade (bruker vel melk/fløte der også), cola (rent vann er mangelvare mange steder), pølser og pølse/farseprodukter (brukes vel en del soya der...), pizza (mel kan benyttes til sunnere ting) osv. osv.

Men, som vanlig blir det som er mest sunt, dyrere slik at vi kan fråtse i pizza, ostepop og pølser...

Skrevet

Jeg har litt problemer med å forstå hva som er "sykt" med at prisene på mat øker i takt med andre produkter/tjenester og lønningene??

Alt henger sammen, skjønner dere ;)

Skrevet

Og vann er ikke dyrere enn brus. Vann får du i springen.

Skrevet
Jeg har litt problemer med å forstå hva som er "sykt" med at prisene på mat øker i takt med andre produkter/tjenester og lønningene??

Bare så synd at ikke alle av oss får være med på den lønnsveksten.

Skrevet

Jeg er enig med deg Vimselot.

Øk heller prisene på varer vi ikke trenger. Evt. burde det vært momsfritak på frukt, grønnsaker, mel, melk og andre helt nødvendige matvarer. Dette kunne kanskje dekkes inn ved å øke momsen på andre unødvendige forbruksvarer (elektronikk, biler...)

De som rammes hardest av økte matvarepriser er de som går glipp av saftige lønnsoppgjør. De med lav trygd/sosialstønad må bruke en mye større del av sin "inntekt" på mat.

Skrevet
Øk heller prisene på varer vi ikke trenger.

Tror du det er staten som bestemmer prisene på varer eller? Poenget med å øke prisene er jo at de som selger det skal tjene mer penger. Hvis man øker prisene på varer som folk må ha, tjener man desto mer penger. Slik er kapitalismen, og vi lever (dessverre) i et kapitalistisk samfunn.

Skrevet

Ja, det stemmer, men det er ikke eneste grunnen.

Det som er skyld i at matvareprisene stiger nå, er at råvareprisene på verdensmarkedet har økt.

Skrevet

Nåja, det er en sannhet med modifikasjoner. De norske matvare prisene øker ikke fordi ola dunk har fått mer penger. De øker fordi kineserne har fått mer penger, når 1.3 milliarder mennesker får mer penger i mellom hendene så ønsker de ikke lengre å bare leve på ris. De vill ha slike ting som kjøtt, øl og korn, slike ting som vi i vesten alltid har levd med. Dette vill være med på å drive opp prisene internasjonal sett.

I tillegg så har vi mennesker på grunn ha CO2 hysteriet funnet ut at vi skal bruke mat som drivstoff. Siden dette gjør at mat og drivstoff blir subsituter så vill prisen på mat stige.

At mat prisene stiger så kraftig, i Norge, er et resultat av avtaletiden. Butikkjedene inngår en avtale med leverandørene om en hvis pris på maten i en periode. Hvis det ikke hadde vært en avtale i mellom butikkene og leverandørene så hadde matprisene økt jevnt og trutt.

Skrevet

Det er jo langt fra alle som opplever at lønnen øker og øker, da.

Men er det noen butikker som har skrudd opp mer enn andre? Er det noen verstinger som man bør unngå?

Skrevet

Vel stipendet øker ikke for oss sunne studenter :(

Gjest indo_utlogget
Skrevet
Vel stipendet øker ikke for oss sunne studenter :(

Nettopp! Utrolig kjipt at ikke støtten øker her siden mat blir så mye dyrere. Dersom jeg ikke hadde vært i et forhold med to "inntekter" (studenter begge to), vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg. Å da tenker jeg ekstra mye på de som faktisk er enslige studenter (og selvfølgelig de som får sosialstøtte/trygd også). Mange av mine venninner som studerer i Oslo lever stort sett på knekkebrød og nudler.

Skrevet

Som andre har vært inne på, så er dette bl.a. en av konsekvensene av at flere mennesker globalt sett nå øker etterspøreselen og man kan ikke produsere ubegrensede mengder mat.

Skrevet

Solbærsaft, Lerum tror jeg det er, stor flaske.

Kosta vel omkring 30-32 for maks et år siden.

Nå koster den 39.- på Kiwi, Rema...

På den lokale Bånnpris kosta den 45,-

Og er det flere som la merke til at denne flaska for et par år siden gikk over fra 1,5 liter til 1,4. Husker jeg så begge typene flasker i samme hylle (ca 2 år siden, Bånnpris trikkesløyfa i Sognsveien), og da kosta den gamle (største) mindre enn den nye jukseflaska.

Jadda, Bånnpris er ekstra dyre, heretter kalt Fullerepris.

Og jeg har ikke gått opp 30-40% i lønn selv siste to år etter hva jeg har lagt merke til....!

Gjest melmidden
Skrevet

Prisene har økt, særlig på melprodukter, matolje og meieriprodukter (og selvsagt hel- og halvfabrikata som er basert på disse). Økningen på meieriproduktene skyldes vel, i hvert fall delvis, at frakttilskuddet er fjernet, ellers er det en kombinasjon av økt global etterspørsel og knapphet - matvarelagrene er mindre enn tidligere og avlingene har slått feil flere steder pga ekstremvær - og økte lønninger i produksjonsleddene.

Prisen på (norske) kjøttvarer har alltid variert såvidt jeg husker, det kommer an på mye rart - statsstøtte og endringer av dette, endring i anbefalt slaktevekt, etterspørsel, overproduksjon osv.

Vi må kanskje regne med at prisene kommer til å fortsette å øke pga globale årsaker, og trøste oss med at de fleste av oss i Norge i hvert fall har råd til mel en stund til. Det er faktisk mange i verden som ikke har råd til basisvarene nå som prisene øker.

Skrevet

Jeg kaller Bunnpris for Topp-pris! De skrur ikke prisene til bunns akkurat som de sier i reklamen...

Gjest Raptuza
Skrevet

Leste ein stad at grønnsakene har steget med 35% dei siste åra. Hallo! Eg trudde myndighetane var interessert i at vi spiste sunt....? No må dei gripa inn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...