Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min skal slå sammen lånene våres. Vi eiger halve leiligheten hver, men jeg har mindre lån pga mer egenkapital. Så når vi slår sammen lånene så har jeg sirka 40% og samboeren min 60% av lånet. Er det riktig av meg å forvente at jeg da bare betaler 40% av det nye lånet? Evt be sambo om å betale ned på lånet slik at forskjellen ikke blir så stor? Det er litt uvant med felles økonomi må innrømme det. Kanskje det er vanlig at vi betaler 50/50? Er det noen som har noen erfaringer på området???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av den grunn at samboeren min har EK og ikke jeg, så har vi to separate lån. Syns det blir feil med et felles lån.

Skrevet

Vi ønsker å slå sammen lånene våres fordi sambo får en MYE bedre rente i sin bank.

Skrevet

Det høres mest ryddig ut med separate lån, men ser at flere også tar opp lån med forskjellig nøkkel, som 1/3 for den ene og 2/3 for den andre.

Men det er merkelig at din samboer får bedre rentebetingelser når du har høyere sikkerhet for lånet? Har du vurdert å flytte lånet? BN Bank har laveste rente på 6,12 % og verdibanken 5,89 %. Alternativt er ofte banken din villig til å forhandle på renten for å beholde deg som kunde, du kan få hele lånet innenfor en beste rente selv om du ikke har 60 % sikkerhet, og mange bedrifter har rabattavtale med banker, som gir enda lavere rente.

Skrevet

Det er riktig at du da skal betale en mindre andel av lånet.

Dersom hans lån er på 600 000 og ditt på 400 000 så skal du betale 40% av terminbeløpet. Da skal du også trekke fra 40% av rentee i selvangivelsen. Samboere har lov til å fordele rentene på andre måter enn 50/50 så lenge dere holder fast ved det.

Kan godt tenkes at banken forlanger at dere begge to står ansvarlige for hele lånebeløpet.

Det som er viktig er at du har tinglyst en riktig eierprosent i boligen i tilfelle brudd.

Skrevet
Vi ønsker å slå sammen lånene våres fordi sambo får en MYE bedre rente i sin bank.

Da er det vel ikke verre enn at du refinasierer lånet ditt i hans bank?

Skrevet
Da er det vel ikke verre enn at du refinasierer lånet ditt i hans bank?

Det er nødvendigvis ikke så enkelt. Regner med at begge har lån med pant i samme leiligheten - da vil det ene lånet få 1.prioritet, og det andre 2.prioritet. De fleste banker gir et rentepåslag for 2.prioritetslån. Det har dårligere sikkerhet.

Skrevet

Det er så enkelt som at man kan få likestilt sikkerhet, eller man kan stå som medlånetaker på hverandres lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...