Gå til innhold

Opera vs Internet explorer....

Colin

Anbefalte innlegg

Noen sier at Opera, er myye bedre Microsoft Internet explorer, hva mener dere???

Har prøvd opera, i det siste, men er ikke helt fornøyd..... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dorian

Hei!

Mitt inntrykk er at Opera er i ferd med å overta "versting"-rollen blant browserne etter Netscape 4.x

Den støtter bl.a. ikke vitale ting som overflow på layers, styles på form-elementer m.m.

Synd, for Opera er jo norske, og det burde alltid være sunt med alternativer til ie - også for pc-brukere.

Som webdesigner synes jeg det er ekstremt irriterende å måtte tilpasse kode til 3 browsere i x antall generasjoner til å kjøre på 3 forskjellige plattformer (os).

Men det er jo mitt problem icon_wink.gif

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er slett ikkje mi oppfatting at Opera er ein versting eller går i den retninga. Tvert om!

Greitt at Opera ikkje er perfekt, men det er slett ikkje IE heller, så Opera er mitt førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært lite erfaring med Opera så jeg skal ikke mene noe bastant. Bare komme med et lite tips.

Min tidligere jobb var hos et av norges beste web-deign byrå. Vi jobbet med løsninger for store norske og utenladske selskaper. Når vi fikk kravspec av kundene stod det altid at løsningen måtte fungere i IE x.x og Netscape x.x, men aldrig noe om Opera. For moro skyld testet vi stortsett løsningen i Opera og så ofte at de ikke fungerete bra der. Men det ble det ikke tatt hensyn til.....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg har brukt opera det siste året nå og eg er svært fornøgd med opera.

Opera har mange praktiske og smarte funksjoner som IE ikkje har. Mellom anna kan du blokere bort "popups", skru av blide-visning, e-post klient osb.

Opera er og mykje raskere enn IE.

Men rett skal vere rett, dette er ikkje like bra med opera.

-IE har ein mykje bedre "log"

-Enkelte sider fungerer heller dårleg i opera (men dette kom seg etter opera 6.0 kom ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Dorian!

Jeg skal bli Webdesigner, og det å skulle teste sidene for "alle" mulige variasjoner av plattformer er en smule frustrerende! Spesiellt fordi at sidene har en tendens til å se "snåle" ut i Opera!

Når det gjelder det med Popup killers, så er det ikke noe problem å bruke det sammen med IE. Å "skru av" bildevisning er jo også mulig med IE.

Hvilken plattform som er raskest, vel......... Det avhenger jo også av hvordan du har satt opp maskinen din, Anonym, hvor stor cashen din er, hvilken nettforbindelse du har osv......

Som dere skjønner så liker jeg ikke Opera!

Netscape er iallefall kurant å jobbe med.....

Cleo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjeld webutvikling - poenget med standardar er jo at me skal sleppa å testa i alle slag nettlesarar på fleire plattformar. Og no når dei ulike nettlesarane byrjar å bli flinke til å følgja standardane så er det råd å lage fine sider som fungerer hjå alle med nyare versjonar av IE, Netscape, Opera, Mozilla, osv.

Å utvikle sider med tanke på ein eller to nettlesarar no for tida er vel heller tungvindt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ikke slik at det er OPERA som følger W3C standarden. ? JO DET ER DET!!!! Derfor bør ALLE webdesignere bruke Opera som ref!

Gi pokker i IE iallefall da!

Produktene til Microsoft har jo ALDRI fulgt en standard, det være seg webrowsere eller filformater. Tving Microsoft litt, det har de bare godt av.

Til dere som utvikler sider som kun er tilpasset IE: Hvordan tror dere at det føles når du entrer en side, det ser helt r### ut (hvis du i det heletatt ser siden), men du vet med deg selv at browseren du sitter med følger standarden????

Microsofts Internett Explorer er INGEN STANDARD, den er bare mest BRUKT!!

Nullet (litt sint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dorian

Godt å se at browsere fremdeles engasjerer folk icon_biggrin.gif

Vel, jeg skal utdype litt:

Eksemplet jeg nevnte i innlegget over med overflow på layers har vært en del av css-standarden i flere år. Til og med ns4 støtter dette, og der har det ikke vært gjort noe med koden siden 1997...

Jeg har også tuslet rundt som en hot-shot .com-konsulent icon_wink.gif , og det er ganske riktig hva kunden er villig til å betale for som setter standarden for hvilke plattformer/omgivelser webben skal kjøre i.

Men jeg VIL at det jeg lager skal virke i alle nyere browsertyper - om ikke det ser pent ut skal man i alle fall kunne få ut informasjonen som ligger der.

Med Opera måtte jeg gi tapt på en ganske kul greie jeg hadde laget, ene og alene pga. ovenfornevnte overflow. Den virker i ns4 (stygg icon_biggrin.gif ),ns6, ie4,5,6, men altså ikke i Opera. Hvis jeg skulle skrevet den om til også å virke der ville det kreve en hel masse timer ekstra, og det har jeg ikke råd til å spandere.

Nullet:

Hvis man har 90% av markedet kan man sette sine egne standarder...

Jeg må også få minne om at det (tross alt) er ms som har pushet teknologien på browserfeltet i flere år etter at netscape la seg på ryggen og døde, og det er slikt det blir utvikling av!

Jeg må uansett som webdesigner forholde meg til det folk faktisk bruker av browsere - ikke til ideologiske ønsketanker om en verden som ikke er dominert av ms icon_wink.gif

Men, jeg tilpasser meg jo til målgruppen til de jeg lager web for, da. Så Opera-kompabilitet får man hvis man har en potensiell kundemasse som bruker Opera, hehe...

d;-)rian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å utvikle for ein nettlesar i staden for etter standardar er at ein stadig vekk må fikse på ting. Ting som ser fine ut i IE5.5 kan sjå forj... ut i IE6 om sidene er skrevne med tanke på IE5.5 - kort og godt fordi IE6 er flinkare til å følgja standardane.

MS kan setja standardane fordi dei er størst? Vel - det er den tankegangen som gjer at det er så mange unødvendige problem med fleire sider i dag. MS er medlem i W3C og er med på å definere standardane, så bruk dei slik dei er definert. Det blir meir og meir viktig framover, både med tanke på haldningane til webutviklarar og utviklinga på datafronten elles (med fleire attraktive måtar å kopla seg til internett...)

Kva så om t.d. Opera ikkje viser korrekt noko som er skreve etter standarden? Det kjem nok det òg ved ei oppdatering, og då vil det visast utan problem.

[ Dette Innlegg er endret av: Crazee den 2002-04-09 03:01 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Crazee den 2002-04-09 03:01 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nok en pekepinn til webdesignere, om å bruke Opera som referanse og ikke Internett Explorer.

http://www.hardware.no/nyheter/april02/xbox_opera.html

Det at jeg har skrevet i denne tråden, har ikke så mye med at jeg er tilhenger av GNU/Linux. Jeg mener bare det at folk skal ha et VALG.

Nevner det igjen.

Internett Explorer er ingen STANDARD. Den er bare mest brukt.

Nullet (blid idag icon_smile.gif )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Opera i ca. 1 år nå, og er egentlig veldig fornøyd. Selvfølgelig har Opera også ulemper som alle andre programmer, men også veldig mange funksjoner som ikke finnes i andre browsere. Ulempene jeg har lagt merke til er: Ustabilitet (kan også sies om IE, og spesielt NS), dårlig støtte for JavaScript og CSS (selv om JS i de fleste sider er fullstendig unødvendig), at enkelte sider som er "Made for Internet Explorer" ikke fungerer optimalt eller i det hele tatt, dårlig og komplisert plugin-støtte, og at noen applets skrevet med MS Java i stedet for Sun Java returnerer kun "Invalid Bytecode".

Mange av feilene ble heldigvis rettet opp i v6.01, og de fleste gjenværende "feilene" ligger i dårlig kode på websidene og uvilje fra designernes side.

Når det gjelder nyttige funksjoner kan jeg nevne egen vindu-meny sånn at ikke alle browservinduene tar fullstendig over på windows sin prosessmeny, automatisk lagring av url'er ved f.eks. program- eller maskin-deadlock, skikkelig informasjon om hva browseren driver med når den henter en side, mulighet for å slette all "privat" info ved 2 museklikk (cookies, cache, etc), asynkron DNS, mulighet for å velge hvilken browser Opera skal identifisere seg som (for f.eks. å lure sider som stenger en ute basert på HTTP_USER_AGENT), og sikkert masse som jeg ikke kommer på nå.

...og på toppen av kaken kommer den rene gleden av å ikke bruke et MS-produkt! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...