Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av mine skal til Riga og ønsker tips om steder å gå ut, noen gode restauranter......

Ei uke i april, og det sies jo at Riga er det nye Praha??

Spent på svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Beate_*
Skrevet

Det er Krakow som sies å være det nye Praha! I Krakow finner du koselig gamleby, flott slott, hyggelige restauranter og barer og mye bra shopping.

Har vært i Riga og det var veldig østblokk, trist og grått bortsett fra enkelte fine bygninger i gamlebyen. Det var mange fine bygninger og avenyer men de var som sagt slitte, stygge, ubebodde (kunste vinduer og forfall). Fant få butikker - noen nye shoppingsenter ved gamlebyen - men prisene var som i Norge for det som var verdt å kjøpe.

Sorry. Dette ble negativt. Men slik var min erfaring.

Skrevet

Hvis du søker på Riga her i Reiselivs-forumet så finner du mange tips.

Under er et eksempel på hva jeg fant.

Har vært i Riga selv og da spiste også jeg på Rozengrals.

Som hun Beate sa over så er det ikke alt som er pent i Riga og jeg fant heller ikke så mye shopping. Dvs. jeg fant noen lekre støvletter men de var nesten dyrere enn tilsvarende hjemme i Norge.

I gamlebyen er det stort sett suverirbutikker og mye rav-smykker og sånt.

Vi var på Spa i Jormala (utenfor Riga - ved kysten). Det var litt gammeldags (ikke luksuriøst) men bra.

Jeg tror ikke Riga frister så veldig til gjentakelse.... Vil nok heller til Praha, Krakow eller Budapest igjen!

Siste reisen jeg var på var weekend tur til Gdansk i Polen. Jeg ble vanvittig overrasket. Det er en vakker og historisk by (trodde den skulle være industriell og grå...). Mye å se. Bra shopping. Fine spisesteder og ganske billig.

Anbefales!!!!

Men altså Riga.... Under er det en annen som har gitt restaurant-tips ("låner" tipset ditt Lizzee)

Rozengrals (adr. 1 Rozena iela) - Restaurant i middelalderstil. Mye vilt og kjøtt. Forskellige grønnsaker men ikke poteter - ettersom restauranten lager mat i "middalalderstil" og potetene da ikke var kommet til Riga ennå. Kul atmosfære og god mat. Vi var 22 stykker som reiste i gruppe og alle var fornøyd da vi spiste her. Kort vei når du skal bo i gamlebyen.

Brasserie Province (adr.2 Kalku iela) - Ligger også i gamlebyen. Maten er kanskje ikke helt fransk. Men her har du mye vin å velge i (ikke alltid de har det på restauranter i Riga) Spiste lunch her.

Bella Italia pizzeria & ristorante (adr 16 Vagnera iela) Også i gamlebyen. God pizza. Italienere som driver stedet - og de importerer og har god italiensk vin!

Alus Seta 8 (adr. 6 Tirgonu iela)

Også denne i gamlebyen. Latvisk kjøkken. Du forsyner deg fra buffet. Godt og billig. Passe bra til en litt sen lunch når man har gått og gått en stund, er sliten i beina og også har lyst på en kald øl.

Skrevet

Les innleggene i "Riga med barn" - tråden...

• 2 uker senere...
Gjest Miss-fornøyd
Skrevet

Har nettopp vært i Riga og aldri mer!

Ikke noe særlig å shoppe. Slitt og jævlig. Noen hyggelige restauranter men.

Og overalt - jeg mener OVERALT - var det engelske guttegjenger på noe som virket som utdrikningslag! Noen jentegjenger også. Og de er fulle og høylydte og overtar helt stedet de er på.

Vi var tre venninner på tur og vi hadde også bestilt oss spa ute i Jormala. Det tok jo vinter og votter da. For vi fikk ikke time samtidig - men en etter en. Det hadde ingen sagt noe om på forhånd og vi hadde alle tre bestilt time til kl. 13!!! Sånn var det visst bare der.....

Med så mange andre fine byer å velge mellom - hvorfor dra til Riga???

Skrevet

Jeg og en venninne var i Riga i sommer. Shoppingen synes jeg også var så som så, men vi hadde flere behandlinger på et helt nyyyydelig spa i gamlebyen, Kolonna spa. Der var det kjempelekkert, billig og noen av behandlingene tok vi i samme rom. Synes også at gamlebyen var veldig koselig!

Jeg vil absolutt anbefale Riga som spa-by, men ikke for shoppingens del.

Skrevet
Hvis du søker på Riga her i Reiselivs-forumet så finner du mange tips.

Under er et eksempel på hva jeg fant.

Har vært i Riga selv og da spiste også jeg på Rozengrals.

Som hun Beate sa over så er det ikke alt som er pent i Riga og jeg fant heller ikke så mye shopping. Dvs. jeg fant noen lekre støvletter men de var nesten dyrere enn tilsvarende hjemme i Norge.

I gamlebyen er det stort sett suverirbutikker og mye rav-smykker og sånt.

Vi var på Spa i Jormala (utenfor Riga - ved kysten). Det var litt gammeldags (ikke luksuriøst) men bra.

Jeg tror ikke Riga frister så veldig til gjentakelse.... Vil nok heller til Praha, Krakow eller Budapest igjen!

Siste reisen jeg var på var weekend tur til Gdansk i Polen. Jeg ble vanvittig overrasket. Det er en vakker og historisk by (trodde den skulle være industriell og grå...). Mye å se. Bra shopping. Fine spisesteder og ganske billig.

Anbefales!!!!

Men altså Riga.... Under er det en annen som har gitt restaurant-tips ("låner" tipset ditt Lizzee)

Hei

Vi er en gjeng damer som har bestilt spa i Jurmala, på Baltic Beach hotel. Jeg lurer på om du har noen tips å gi oss i den forbindelse. Jeg ser at du har vært der...

Skrevet (endret)

Jeg har vært i Riga to ganger og er overrasket over alt det negative som står her.

Vel, første gangen jeg var der (i arpil) var det svinekaldt, men det er jo en nydelig by. Det er masse fin arkitektur å se på og eksotisk på en annen måte. Men det var som sagt innmari kaldt, så ta med dere varme gensere, tjukke sokker, vintersko og strømpebuser! Også må dere ta en eller annen turistbuss og som kjører rundt i byen. Det gjorde jeg begge gangene, og det er masse fint å se på og ikke minst mye historie.

Den andre gangen jeg var der, var jeg på spaferie i Jurmala, på Jurmala Spa Hotel. Det var fantastisk!! Jeg har vært på en del slike turer, men aldri fått så bra behandlinger på et så fint hotel som der.

Det er mange triste sjebner i Riga, men det er den fineste av Baltikumbyene. Dra på markedet og kjøp dere deilige (og billige) skinnhansker, det blir mitt siste stalltips ;)

Endret av aimee
Skrevet

Jeg har vært i Riga....15 ganger kanskje, pga jobb, bodd der en del i perioder. Og jeg anbefaler ikke byen som helgetur-mål for mine venner.

Jeg er veldig uenig i at det er den "fineste av Baltikumbyene", Tallinn er etter min mening mye bedre på de aller fleste områder. Vilnius er også flott!

Shoppingen i Riga er ikke noe særlig, på de store kjøpesentrene finner du butikker som Dressmann og Cubus, med priser omtrent som hjemme. I "nybyen" ligger Zara og Mango - men ikke forvent prismessige kupp. Ellers kan man finne sko, og dersom man har litt...russisk klesstil (!) kan man sikkert finne mye fint... Souvenirshoppingen er heller ikke spesielt imponerende: rav, strikkede votter... I Tallinn er det mye fine små gallerier med stilig keramikk og smykker, ikke forvent noe sånt i Riga.

Folk er sure og uhøflige og svært lite hjelpsomme. Servicen er jevnt over utrolig dårlig. Prisene har økt veldig de siste par årene, og Latvia er ikke lenger et spesielt billig reisemål.

I helgene oversvømmes gamlebyen av engelske utdrikningslag. Skal du til Riga, ville jeg mye heller reist i ukedagene, dropp helgeturen.

Hvis du har en annen hudfarge enn melkehvit, bør du definitivt vurdere å reise et annet sted. Folk i Latvia (det gjelder både latvierne og russerne) er jevnt over utrolig rasistiske. Jeg kjenner folk med afrikansk bakgrunn som har opplevd å bli spyttet på, midt på gaten, midt på lyse dagen. Stygge blikk, kommentarer - helt dagligdags. Rasistisk motviert vold er heller ikke uvanlig.

Skrevet

Jeg skal også til Riga på jentetur ... men i mai.

Gleder meg masse. Håper ikke det ikke blir så negativt, som jeg får inntrykk av her. Uansett, det er vi selv som skal skape gleden. Jeg tror det blir bra uansett ;)

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Shopping i Riga er utrolig dårlig, samme butikkene og prisene som her hjemme.

Litt lite å finne på, men veldig greit å dra på spa når man er der.

Dersom dere reiser dit, må dere innom på en restaurant som heter Lido (ikke de små lidoene, men den store) Vi var der en uke, og dette var høydepunktet på turen.

Gjest Gjest
Skrevet

Har vært i Riga flere ganger, skal dit i april med en jente gjeng. Først noen dager i Riga med masse shoppingog god mat. Kan anbefale Esplanaden og avslutt i Skyline bar 26 etasje fantastisk utsikt over byen. Hva med Lido et sjarmerende spisested. Vi avslutter turen med spa i Jurmala på Baltic Beatch, der er mange deilige spa behandlinger og velge mellom.Og flott er det der også. Riga er supert syns vi.

• 1 år senere...
Skrevet

Hvis noen søker etter rav-smykker, kan jeg anbefale Rav Sentrum nettbutikk, www.ravsentrum.no. De har stort utvalg smykker og ulike farger av rav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...