Gå til innhold

Hvor blir pengene av..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det lurer jeg på, hvor i himmelens navn blir lønna mi av?

Liker å tro jeg er flink med penger, men nå begynner jeg alvorlig å lure. Ikke det at jeg har problemer med å få betalt regningene, men kontoen er tom lenge før den burde. Har prøvd å innføre pengefrie dager, men det er sjelden jeg klarer det. Alltid noe som mangler, en kopp kaffi eller to på kaffe, ungene som trenger litt penger, bensin på bilen osv..

Hva med dere, går det penger hver eneste dag, eller gjør jeg noe feil :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var student var jeg "flink" med penger, tenkte meg om både en og to ganger før jeg kjøpte noe til meg selv, laget alltid matpakke istedet for å kjøpe mat i kantina, osv. Etter at jeg fikk jobb og fast inntekt, forsvinner pengene litt fort! Og jeg som skulle være så flink å spare mye hver måned! :klaske:

Har tenkt på å føre regnskap og lage budsjett for å få litt mer kontroll, men det har blitt med tanken. Kjenner godt igjen følelsen at det alltid er noe man trenger eller noe å bruke penger på. Det er vel noe om at man tilpasser forbruket til inntekten?

Skrevet

Liker å tro jeg er flink med penger, men nå begynner jeg alvorlig å lure. Ikke det at jeg har problemer med å få betalt regningene, men kontoen er tom lenge før den burde. Har prøvd å innføre pengefrie dager, men det er sjelden jeg klarer det. Alltid noe som mangler, en kopp kaffi eller to på kaffe, ungene som trenger litt penger, bensin på bilen osv..

Smør matpakke, drikk vann og fyll vannflasken med sprinvann hjemme.

Prøv å holde deg til en kopp kaffe om du er på kafe. Går du ofte kafe da?

Trenger ungene virkelig de pengene?

Ser foreldre som kjøper ting i kiosken -både til seg og ungene - hver gang ungene har vært på trening. Der går det fort penger om man ser uken/måneden under ett.

Skriv ukesmeny og skriv opp hva du trenger. handle kun det. Overhør mas fra ungene i butikken.

Jo mere penger man har jo mere bruker man - slik er det nå engang.

Da inntekten vår ble redusert var punktene over noe av det vi tenkte over.

Skrevet

Jeg opplever mest at pengene forsvinner på småting. Jeg slet lenge med en tankegang om at jeg ikke kunne unne meg ting jeg hadde lyst på, fordi det var så dyrt, men den sjokoladen og den hårspennen var jo så billige, så det ville ikke gjøre noe forskjell. Etter å ha satt opp et regnskap så innså jeg fort at alle disse småkjøpene som jeg egentlig ikke hadde så mye glede av ble mange hundre kroner, mens jeg fortsatt ikke hadde unnet meg den fine tingen jeg hadde lyst på til 300,-!

Man kan ha fine ambisjoner om å skrive opp hver gang man kjøper noe, eller spare på alle kviteringer, men det blir sjelden noe av. Den enkleste måten å se hvor pengene forsvinner til er å KUN bruke bankkort en stund. På slutten av hver måned går jeg inn på nettbanken og får ut et excell-ark med alle kjøpene mine. Disse kan raskt legges sammen til et enkelt regnskap. Det finnes alltids noe som man må betale kontant, men prøv å holde disse til et minimum. Både jeg og mannen min lagde slike månedsregnskap for hele 2007, og har nå en rimelig god ide om hvor pengene våre forvsinner til. Posten for kiosk og take-out var ganske mye større enn vi hadde sett for oss, for det er liksom ikke penger som teller når man bare skal unne seg noe godt.

Skrevet

Jeg skifta fra netcom (f*** netcom!) til Tele2 og det gjorde susen!

Du kan også prøve med å ta ut en tusenlapp i kontanter og legg vekk kortet og se hvor lenge den tusenlappen varer, da ser du hvor fort pengene går og hvor de går og da blir det lettere å holde på de også. Trenger ikke bruke penger hver dag og kan lønne seg å holde seg unna butikker og cafeer en periode.

Skrevet
Jeg skifta fra netcom (f*** netcom!) til Tele2 og det gjorde susen!

Du kan også prøve med å ta ut en tusenlapp i kontanter og legg vekk kortet og se hvor lenge den tusenlappen varer, da ser du hvor fort pengene går og hvor de går og da blir det lettere å holde på de også. Trenger ikke bruke penger hver dag og kan lønne seg å holde seg unna butikker og cafeer en periode.

den taktikken brukte jeg som student, og vurderer å bruke den i noen måneder nå - må være litt streng med meg selv fremover, og få spart opp litt penger.

andre gode knep:

-lage ukesmeny, og handle inn én gang i uken

-bli flink til å bruke alt av matvarer, eller fryse ned. Hos oss blir mye mat kastet - VELDIG unødvendig og uøkonomisk

-lag matpakke/spis frokost hjemme i stedet for å kjøpe

-ha en pose nøtter og en vannflaske i veska til en hver tid: da blir du ikke så fristet til å kjøpe deg noe hvis du blir småsulten eller tørst

-bytt mobilabonnement

-kutt ut alle abonnement du strengt tatt ikke trenger (er du f.eks. støttemedlem hos et treningssenter? har du avisabonnement, men leser avisa på nettet?)

-.... men samtidig, hvis du kjøper noen blader fast, og vil fortsette med det -lønner det seg å abonnere på dem

Skrevet
-kutt ut alle abonnement du strengt tatt ikke trenger (er du f.eks. støttemedlem hos et treningssenter? har du avisabonnement, men leser avisa på nettet?)

Dette er et veldig viktig poeng! Vi gikk nettop igjennom våre abonnoment og forsikringer, og der er det en del å spare. Vi er blandt annet medlem av en del foreninger som vi synes det er riktig å støtte, men som vi ikke for så mye matrielt igjenn for. I en periode nå når vi må spare mye har vi bestemt oss for å melde oss ut av dem, og heller melde oss inn igjen når økonomien tillater det.

En annen ting som vi har sett på er forsikringer. Da vi først flyttet sammen hadde vi separat økonomi, og har dermed sørget for våre egne forsikringer hver for oss. Nå som er vi er gift og ellers har felles økonomi er dette bare tull. De fleste forsikringer finnes som "familie"-forsikringer også (f.eks helse og reise). Sjekk også hva jobben din dekker av forsikringer. Jeg fikk nylig vite at vi har både reiseforsikring og helseforsikring via jobben, og dette har jeg betalt privat i tilegg.

Skrevet

Har veldig tro på at det er de små beløpene som vi ikke legger merke til som trekker mest. Har ingen abbonementer, og rel. lite regninger, huslån osv. Det er derfor jeg bekymrer meg over å få så lite utav lønna....

Til Kara. Spennnende det du gjorde med regneark og kontoutrskift. Hvordan gjorde du det i praksis.

Skrevet
En annen ting som vi har sett på er forsikringer. Da vi først flyttet sammen hadde vi separat økonomi, og har dermed sørget for våre egne forsikringer hver for oss. Nå som er vi er gift og ellers har felles økonomi er dette bare tull. De fleste forsikringer finnes som "familie"-forsikringer også (f.eks helse og reise). Sjekk også hva jobben din dekker av forsikringer. Jeg fikk nylig vite at vi har både reiseforsikring og helseforsikring via jobben, og dette har jeg betalt privat i tilegg.

glemte å nevne forsikringer i sted. Jeg driver med gransking av egen økonomi nå, og har flyttet alle forsikringer til samme sted - da får man jo ekstra rabatt.

Har veldig tro på at det er de små beløpene som vi ikke legger merke til som trekker mest. Har ingen abbonementer, og rel. lite regninger, huslån osv. Det er derfor jeg bekymrer meg over å få så lite utav lønna....

Da er det nok lurt å beregne hvor mye du kan klare deg på i uken, og ta ut de pengene i cash. Da tvinges du til å tenke over hva du bruker penger på.

Ellers er det nyttig å skrive ting ned - men det er jo vanskelig i praksis.

Skrevet
Til Kara. Spennnende det du gjorde med regneark og kontoutrskift. Hvordan gjorde du det i praksis.

De første vi gjorde var å bestemme oss for hva de forskjellige kategoriene vi bruker penger på var, f.eks strøm, mat, restaurant, telefon osv. Jeg bruker lite på klær, sko og sminke, så jeg samlet alt det i en katogori, mens bøker ble en egen post for meg. Tenk igjennom hva du tror du bruker mye penger. Det høres for eks. ut som om du burde ha en egen kategori for kafébesøk.

Så lagde vi et excell-ark hvor vi øverst skrev opp alle månedene, og nedover skrev opp kategoriene våre. Så la vi inn funksjoner som la sammen hva vi brukte hver måned, og hvor mye vi i gjennomsnitt bruker pr. måned i de forskjellige kategoriene.

Deretter tok vi frem kontoutskriftene for hver måned i nettbanken. Jeg skrev dem ut på papir, og gikk gjennom hvert kjøp og deffinerte hva de var og la dem sammen før jeg førte dem inn i regnearket. Mannen min får kontoutskriftene på excell-ark (tror den løsningen finnes i de fleste nettbanker) og bruker så tid på å sette sammen disse arkene på en mer eller mindre komplisert måte (jeg har ikke helt satt meg inn i hva han gjør, siden jeg synes det er like greit med papir som jeg kan klusse på).

Nå har vi gjort dette i et helt år, og kan både se hvor pengene forsvinner hver måned, og vet hvor mye vi bruker i snitt og hvor det er greit å kutte.

Skrevet
Da er det nok lurt å beregne hvor mye du kan klare deg på i uken, og ta ut de pengene i cash. Da tvinges du til å tenke over hva du bruker penger på.

Jeg har hørt mange anbefale denne metoden, men jeg klarer ikke å bruke den selv. Hvis jeg har kontanter i lommeboken bare bruker jeg dem. Da ser jeg jo pengene, og det blir mye lettere for meg å gjøre småkjøp med myntene som bare ligger der og "ikke er verdt noe særlig". For meg virker det mye bedre å gå over til kun å bruke kort. Jeg føler meg litt dum som bruker kort for å kjøpe en sjokolade til 10,-, og ender da heller opp med å la være. Hvis jeg har mynter i lommen kjøper jeg veldig ofte sånne småting.

Skrevet
De første vi gjorde var å bestemme oss for hva de forskjellige kategoriene vi bruker penger på var, f.eks strøm, mat, restaurant, telefon osv. Jeg bruker lite på klær, sko og sminke, så jeg samlet alt det i en katogori, mens bøker ble en egen post for meg. Tenk igjennom hva du tror du bruker mye penger. Det høres for eks. ut som om du burde ha en egen kategori for kafébesøk.

Så lagde vi et excell-ark hvor vi øverst skrev opp alle månedene, og nedover skrev opp kategoriene våre. Så la vi inn funksjoner som la sammen hva vi brukte hver måned, og hvor mye vi i gjennomsnitt bruker pr. måned i de forskjellige kategoriene.

Deretter tok vi frem kontoutskriftene for hver måned i nettbanken. Jeg skrev dem ut på papir, og gikk gjennom hvert kjøp og deffinerte hva de var og la dem sammen før jeg førte dem inn i regnearket. Mannen min får kontoutskriftene på excell-ark (tror den løsningen finnes i de fleste nettbanker) og bruker så tid på å sette sammen disse arkene på en mer eller mindre komplisert måte (jeg har ikke helt satt meg inn i hva han gjør, siden jeg synes det er like greit med papir som jeg kan klusse på).

Nå har vi gjort dette i et helt år, og kan både se hvor pengene forsvinner hver måned, og vet hvor mye vi bruker i snitt og hvor det er greit å kutte.

Takk for svar. Dette skal prøves. Liker egentlig å ha kontroll over økonomien. Helt klart en egen kategori for kafebesøk hehe.

Skrevet
Jeg føler meg litt dum som bruker kort for å kjøpe en sjokolade til 10,-, og ender da heller opp med å la være. Hvis jeg har mynter i lommen kjøper jeg veldig ofte sånne småting.

Motsatt jeg, kontanter, det er plukk, så jeg har dem aldri, men jeg har null problemer med å dra kortet for å betale en banan og et runhdstykke til lunsj, totalt under 5 kroner. (så lenge jeg har et gebyrfritt bankkort, selvsagt, å betale 2 kroner i gebyr for 5 kroners kjøp blir stor prosentvis gebyr ja...)

Men alle får finne sine løsninger.

Sjangsen er stor for at mye av trådstarters penger forsvinner på småting ja, et par kaffekopper på kafeen, om det skjer ofte så flyr småpengene fort.

Skrevet (endret)

Vil bare skryte litt av meg selv!! Denne uka har jeg vært flink med penger..! Alt jeg har brukt på meg selv var pølse+brus på IKEA (10kr) og en halv vinflaske (spleiset).

(Det gikk litt penger (ca. 250kr) da to av vennen mine feiret bursdag, men det var gaver og ikke bare penger som "forsvant"..)

Grunne til at jeg brukte så lite var vel at jeg ikke tok med lommebok på skolen, der forsvinner gjerne litt penger på lunsj og sånt :gjeiper:

Endret av jente89
Skrevet
Jeg har hørt mange anbefale denne metoden, men jeg klarer ikke å bruke den selv. Hvis jeg har kontanter i lommeboken bare bruker jeg dem. Da ser jeg jo pengene, og det blir mye lettere for meg å gjøre småkjøp med myntene som bare ligger der og "ikke er verdt noe særlig". For meg virker det mye bedre å gå over til kun å bruke kort. Jeg føler meg litt dum som bruker kort for å kjøpe en sjokolade til 10,-, og ender da heller opp med å la være. Hvis jeg har mynter i lommen kjøper jeg veldig ofte sånne småting.

du kan jo evt prøve å overføre det meste av det du tjener til en annen konto du ikke har kort til , feks regningskonto så oppretter du en fast overføring av det beløpet du mener du trenger hver uke.. på den måten får du ikke så lett tilgang til de pengene du ikke bør bruke. det krever selvsagt at man holder orden på hva man har brukt osv, men jeg tror denne kan være vel så effektiv som å ta ut pengene og bare bruke kontanter...

Skrevet

Det er vel hver til sin smak.... :)

Jeg bruker samme teknikk når jeg er på ferie. Da regner jeg ut hvor mye jeg kan bruke i lommepenger per dag, og prøver å holde meg til det. Bruker jeg mindre en dag, blir det jo mer jeg kan bruke neste dag. For meg fungerer det fint - jeg synes det er lettere å kaste bort penger ved å bare dra kortene.

Gjest Jente 26
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måten som deg - tjener bra og og har råd til å betale regninger, men kontoen blir altfor fort tom! Satt og så på Luksusfellen på TV 3 forrige onsdag, med han forbrukerøkonomen fra SpareBank 1 og fikk masse nyttige tips! Etter programmet gikk jeg inn på sparebanken1 sine hjemmesider og fant et budsjett som man bare kan fylle inn i ... og gjett hva jeg fant ut! Jeg bruker utrolig mye penger på tull og småting som blir mange tusener i måneden. Så nå har jeg blitt mye flinkere til å se hvor pengene havner og unngå å kjøpe småting på impuls.. og gjett om jeg skal se Luksusfellen i kveld!! Stygt å si det, men det føles godt å se at andre sliter enda mer enn meg (selv om det er synd på dem da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...