Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #1 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg fikk en kuppong i posten, med tilbud om gratis brevkurs. Jeg kunne velge ett blant bl.a. disse: Aktiv bibel, Bibelsk arkeologi, Englene, Ny start i livet, Helse, Ta styringen på livet. Norsk bibelinstitutt står bak dette.. Det står at alle kurs er uforpliktende og at de kan avsluttes når man vil. Alle kurs er gratis, unntatt "Aktiv bibel". Noen temaer virker interessante, så jeg lurer på om noen har noe erfaring med Norsk bibelinstitutt. Jeg har aldri hørt om de, og synes det er merkelig at de tilbyr gratis brevkurs. Er det noe muffens, eller er det bra? Ikke noe porto, ikke noe trøbbel å "melde seg ut"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 7. februar 2008 #2 Del Skrevet 7. februar 2008 Nettsiden deres så jo ok ut, fant ikke noe med liten skrift om noe skjulte gebyrer. Så er vel bare å kjøre på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #3 Del Skrevet 8. februar 2008 Begriper ikke hvorfor man skal la seg frelse frivillig, menmen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skeptikeren Skrevet 8. februar 2008 #4 Del Skrevet 8. februar 2008 Jehovas vitner tilbyr også gratis bibelkurs, hjemme hos deg selv. Hvorfor tar du ikke kontakt der og ber om det? Det er akkurat like bra som Norsk Bibelinstitutt - som - i følge deres egen hjemmeside - er støttet av Syvende Dags Adventistene. I likhet med Jehovas vitner tror syvende dags adventistene på at verdens ende skal komme snart og har satt en rekke årstall for det. Dette er altså ikke et nøytralt (hva er nøytralt egentlig) bibelkurs der du går gjennom bibelen og lærer den å kjenne fra A til Å. Dette er et propagandakurs for å få deg inn i Adventistkirken, mest sannsynlig (nei jeg tror ikke at de sponser slikt uten en hensikt). Hvis du fortsatt vil studere der er det opp til deg - jeg syntes bare du burde vite hva du begir deg ut på og hvorfor det er gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #5 Del Skrevet 8. februar 2008 Jehovas vitner tilbyr også gratis bibelkurs, hjemme hos deg selv. Hvorfor tar du ikke kontakt der og ber om det? Det er akkurat like bra som Norsk Bibelinstitutt - som - i følge deres egen hjemmeside - er støttet av Syvende Dags Adventistene. I likhet med Jehovas vitner tror syvende dags adventistene på at verdens ende skal komme snart og har satt en rekke årstall for det. Dette er altså ikke et nøytralt (hva er nøytralt egentlig) bibelkurs der du går gjennom bibelen og lærer den å kjenne fra A til Å. Dette er et propagandakurs for å få deg inn i Adventistkirken, mest sannsynlig (nei jeg tror ikke at de sponser slikt uten en hensikt). Hvis du fortsatt vil studere der er det opp til deg - jeg syntes bare du burde vite hva du begir deg ut på og hvorfor det er gratis. Folk tar imot hva som helst bare de får det gratis.... Hva Jehovas Vitner angår så er de imot blodoverføring, selv om det er deres egen barn som ligger hardt skadd og komemr til å dø om de ikke får blod. Så DEN religionen kan du stikke opp i r... for min del... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 8. februar 2008 #6 Del Skrevet 8. februar 2008 Det er adventistane som står bak dei gratis bibelkursa. Ikkje alt dei meiner er mainstream kristendom, som f.ex feirar dei lørdag som helligdag og oppfordrar til å bli vegetarianer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 10. februar 2008 #7 Del Skrevet 10. februar 2008 Er man interisert i å lære om frelsen, så finnes den overalt, du lærte den på barneskolen. Vil du dykke mer inni frelsen og bibelen, så har Gud ordnet det interessant for dem som leter. F.eks 1.mosebok kapittel 5, hvor navn ifra Adam til Noah forkynner om frelseren Jesus, fordi hvert navn betyr noe. Tallet 5 betyr i bibelsk betydning nåde, som 6 står for mennesket, det ufullkomne og, 7 er Guds tall. Iallefall, så betyr Metusalah i desse navnene i kapittel 5 "hans død skal bringe", og av alle desse navnene var det Metusalah som levde lengst, svimlende 969 år av alle i bibelen, det står der, høyst usannsynlig livstid, men så levde jeg ikke på den tiden heller så. Men det kan sies at nåden i Jesu død strekker seg lengst av alle nåder. Så tilbake til tallet 5 som betyr nåde, 5 på hebraisk er også utåndelsesbokstaven H, hvorpå Sarai og Abram, når Gud gjorde en pakt med Abram og Sarai, som fekk de og nådestallet 5 i navnet Abraham og Sarah. Siden Guds navn på Abrahams tid ble skrevet JHVH, kan det vel sies at Gud gav av seg selv, sine to H-er i navnet sitt. High five for den da. God bless. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. februar 2008 #8 Del Skrevet 11. februar 2008 Det er adventistane som står bak dei gratis bibelkursa. Ikkje alt dei meiner er mainstream kristendom, som f.ex feirar dei lørdag som helligdag og oppfordrar til å bli vegetarianer. Jeg kan på mange måter gå god for Adventistenes Bibellære, selv om jeg har måttet irettesette han som antakelig står bak disse tilbudene. Abel Struksnes sender meg nyhetsbrev med jevne mellomrom. Når det gjelder disse to tingene du nevner, lørdag og vegetarianer, så er det ikke noe galt i det. Evangeliene kommer fra Israel, og de feirer Sabbat på lørdag. Når det gjelder vegetarkost, så tror jeg ikke Adventistene har fått med seg Rom. 14,2: En har tro til å spise alt, den svake spiser bare grønnsaker. Men Jesus sa ikke at hverken det ene eller det andre var galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 15. februar 2008 #9 Del Skrevet 15. februar 2008 Er man interisert i å lære om frelsen, så finnes den overalt, du lærte den på barneskolen. Vil du dykke mer inni frelsen og bibelen, så har Gud ordnet det interessant for dem som leter. F.eks 1.mosebok kapittel 5, hvor navn ifra Adam til Noah forkynner om frelseren Jesus, fordi hvert navn betyr noe. Tallet 5 betyr i bibelsk betydning nåde, som 6 står for mennesket, det ufullkomne og, 7 er Guds tall. Iallefall, så betyr Metusalah i desse navnene i kapittel 5 "hans død skal bringe", og av alle desse navnene var det Metusalah som levde lengst, svimlende 969 år av alle i bibelen, det står der, høyst usannsynlig livstid, men så levde jeg ikke på den tiden heller så. Men det kan sies at nåden i Jesu død strekker seg lengst av alle nåder. Så tilbake til tallet 5 som betyr nåde, 5 på hebraisk er også utåndelsesbokstaven H, hvorpå Sarai og Abram, når Gud gjorde en pakt med Abram og Sarai, som fekk de og nådestallet 5 i navnet Abraham og Sarah. Siden Guds navn på Abrahams tid ble skrevet JHVH, kan det vel sies at Gud gav av seg selv, sine to H-er i navnet sitt. High five for den da. God bless. Du er jo helt på trynet RPM. Ja, har lyst å fortsette litt her, utdype mer som f.eks femte gang Ruts navn blir nevnt i Ruts bok, så skulle Rut ut for å finne nåden, og fjerde gang Noahs navn blir nevnt så fant han nåde hos Herren.Men om du tar med trøste i 1mos.kap.5vers29 som lyder: Han kalte ham Noah og sa: «Han skal trøste oss i vårt arbeid og i våre henders slit med jorden som Herren har forbannet. så betyr trøste på hebraisk det samme som Noah, så det blir femte gangen Noahs navn blir nevnt at Noah fant nåde. Og ordet velsign som er et verb betyr på hebraisk "barak". Ordet velsignelse forekommer ikke før i historien om Abraham og da blir den hebraiske bokstaven H tilføyd "barakah. Som i skjult betydning vil si verbet velsign og h, velsign med nåde. Og når Pilatus skrev innskriften "Jesus fra Nasaret, jødenes konge" på hebraisk, latin og gresk, kunne overprestene lese forbokstavene på hebraisk JHVH. Ikke rart de kranglet med Pilatus om hva som skulle bli skrevet, men Pilatus sa, det jeg skrev, skrev jeg. Og det med Aleph, Taw, begynnelsen og enden, finnes mange internettsider om det, men kort fortalt, så sier Jesus jeg er begynnelsen og enden, og den pictografiske hebraiske bokstaven Aleph, står for okse. Mens på gammelhebraisk kan man se bokstaven Taw se ut som et krusifiks. Hvilket i skjult betydning betyr, oksen(offeret,tjeneren) korsfestet. Og under kaffikoppen din finner du bokstavene hipsideisi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #10 Del Skrevet 15. februar 2008 Ehh.....nå må jeg spørre... Har RPM ovenfor her flere personligheter her eller er det noe annet som jeg overser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 19. februar 2008 #11 Del Skrevet 19. februar 2008 Ehh.....nå må jeg spørre... Har RPM ovenfor her flere personligheter her eller er det noe annet som jeg overser? DE fleste overser meg siden jeg ikke er så høy av meg Men emnet her var om bibelkurs, så jeg fortsetter der jeg har satt i gang, er så mye som vil ut. Jeg fortsetter med denne h-en. Den finnes på de mest underfulle steder. Jesu navn på hebraisk blir Yeshua, tilføyer du h-en så får du ordet salvation->Yeshuah. Og på gresk er ikke salvation bare frelse, men det er "soso"-"soteria" noe lignende som betyr utfrielse, høyt elsket, spirituell opplæring, felleskap med kraften i utfrielsen(Gud) og den frelste(menneske), ja mye mer av gode lovnader. Så har du ordet "Shuvah"som betyr omvendelse, De tre første bokstavene i det hebraiske "Shuvah" betyr, "kom tilbake", den fjerde bokstaven er en hey, h-en. Så ekte omvendelse er ikke, angre dine synder, det betyr, kom tilbake til nåden. Siden jeg er så våken akkurat nå, la meg fortelle om Guds mange navn i skriftene GT, hvor det står om Jesus, Ordet. I begynnelsen, blir Gud kalt, "Elohim", skaperen, så kom Adam i bildet og hadde nærkontakt med Gud, da blir Han en gang kalt "JHVH", Jehova eller Jahve. Men så fortsetter Elohim igjen etter syndefallet, og helt frem til Noah tror jeg, eller så var det Abraham, iallefall når Abraham kommer inn i bildet så kommer et nytt Guds navn inn i bilde, når Abraham og Sarah blir lovet en sønn når Sarah som først og fremst ikke kunne få barn, men var også gammel nok til å ikke kunne få unger, da blir Gud kalt "El Shaddai" Gud, den allmektige. 1 år senere fikk de Isak. Og så får Gud tilnavn etter JHVH, Jehova. Når Gud krever sønnen Isak fra Abraham, må legges merke til troen til Abraham her fordi han sier til sine to andre sønner at han og Isak vil gå bort for å be, for så at de kommer tilbake, begge to altså, selv om Gud sier at han skal ofre sønnen. Og så drar Isak og Abraham, mens Isak spør, hvor er lammet som skal ofres, og Abraham kaller Gud "Jehova Jarah" som betyr Gud forsørgeren. Hvorpå Abraham slipper å ofre sønnen, men en sau sitter fast i noen busker. Og mange flere navn har Gud i GT, Og når Moses blir bedt om å fri Hans folk fra slaveriet, så spør Moses, når han kommer til Israels barn og sier deres fedres Gud har sendt meg til dere, og de så spør, hva er Hans navn? Og Gud sa: Jeg er den jeg er, "Jeg er" har har sendt deg. Det vil si, Jeg er Skaperen, Jeg er Gud den allmektige, Jeg er Herren din forsørger, Jeg er Herren din hyrde, Jeg er Herren ditt banner. Utrolig sier du, sant sier jeg. Vel, jeg tror iallefall Gud er mer enn overflaten. Og full av nåde, hvorpå verden blir mørkere, skal Gud skinne klarere og klarere. Og jeg ser Kr-øst, kranglefanten, blir kritisert for å si mørkestatistikken har gått opp, for femti år siden var det iallefall betydeilig mindre folketall i verden enn nå. Og hva skjer om flesteparten gir faen, nestekjærlighet ikke har sin kraft lengre. Gud med sitt skaperverk har lenge forvandlet vår egenkjærlighet til nestekjærlighet, ikke med frykt og beven, men med nåde. Og i Jesu blod er sann nåde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 26. februar 2008 #12 Del Skrevet 26. februar 2008 Ser jeg får lite motsvar her, er det trollbinding eller overseing? Vet ikke hva jeg forventer å få som motsvar heller, det jeg forkynner her, er Kristus åpenbart i skriftene GT. For "hvordan kan dere komme til tro på en dere ikke har hørt om". Dere har hørt den samme leksa i mange århundrer sikkert om Jesus korsfestet for våre synder, til slutt har loven overtatt for nåden, og gjort det lunkent. Frelsen er et nådesbudskap, men loven har nøytralisert den. Syndens kraft er loven. Ikke rart mange kirkens folk får kraft til å synde, loven har overtatt. Symbolet finner du i GT når menn i byen Bet Shemesh ville kikke inn i Paktens Ark, de løftet vekk nådestolen for å komme frem til loven, og det førte død med seg. Når Moses kom med de ti bud fra fjellet Sinai, så døde 3000 mennesker. Når Den Hellige Ånd kom på pinsefestens dag ble 3000 mennesker frelst. Så ha ikke gammel vin i nye skinnsekker. DEt jeg prøver å si er at nåden vil omvende deg fra ondt til godt. Om du mener du er god, vær så god, men verden kommer nå med flere lover og flere regler, hvor synden vil få mer kraft. Men hvor synden er stor, er nåden enda større. Det som for meg virker som sannheten må jeg bare fortelle om, så får vitenskapsdinoforskere finne enda en griseknokkel og gjøre en dinosaur ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tarjei Skrevet 17. oktober 2008 #13 Del Skrevet 17. oktober 2008 Du skulle lære deg å snakke skikkelig. Ingen som vil respektere deg når du bruker styggord. Du virker bare umoden. Bare til ettertanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #14 Del Skrevet 8. november 2008 Min mor har alltid vært jehovas vitne, og har forpestet hele tilværelsen til alle i familien i alle år, ingen vil ha noe med henne å gjøre... Hun drikker som en svamp, og da hun var rett ut dritas - og jeg i vinter sa min mening om hennes hykleri, da var nok mine dager talte hos henne og hennes sekt Og da skulle jeg jo bes for - om at satan måtte forlate meg og min kropp... at jeg var besatt av jævelen og så videre.... Det merkelige, er at jeg hele mitt liv ( selv om jeg ikke er kirke gjenger ) så har jeg alltid hat med meg min barne tro.. Jeg selv er ikke i noen menighet, jeg drikker svært lite, ikke for at jeg synes det er synd, men det er bare slik i mitt liv.... Men da jeg opplevde å høre min mor banne som en "brygge sjauer " og drakk vin hver dag - fra sans og samling... for så dagen etter sette seg ned å tvangs sette sin mann til å høre på hennes morgen bønn.... ja da klarte jeg ikke å holde munn lengre... jeg har holdt munn i 50 år... men nå var det sannelig nok med hykkleri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå