Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Hvor skal man sende skjemaene: Erklæring fra brudefolkene, forlovererklæring og skjema om navneendring?? Hvordan finner man adressene dit? Helt blank på dette...
Concertina Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Hvor skal man sende skjemaene: Erklæring fra brudefolkene, forlovererklæring og skjema om navneendring?? Hvordan finner man adressene dit? Helt blank på dette... Du finner papirene her, de skal sendes ferdig utfylt til Folkeregisteret i din kommune.
mia83 Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Det lurte jeg også på... Men kan ikke finne noe adresse noe sted jeg... Ikke på min kommunes nettsider heller.. Kanskje jeg bør ringe kommunen og spørre dem?
Concertina Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Så vidt jeg har forstått så er Likningskontorene i kommunene også Folkeregister, Folkeregisteret er nemlig underlagt Skattedirektoratet.
mia83 Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 (endret) Fant det Men... skjema om navneendring.. Skal endre til hans etternavn.. det står på veiledningen til skjemaet: "Ektefeller som skal velge navn etter navneloven §4 første ledd nr. 4 må vedlegge vigselsattest" Det er tydeligvis denne: 4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap. Må man legge ved vigselsattest? På selve skjemaet står d: "Som samboer samtykker jeg i meldingen. Gjelder ved endring til samboerens etternavn og/eller mellomnavn. Må han skrive under der?? Endret 8. februar 2008 av mia83
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Jeg bor i en kommune i Akershus og fikk beksjed om å sende papirene til Skatt Øst (i Oslo, selv om vi tilhører lignigskontoret i Lillestrøm9. Fra 1. januar var nemlig reglene endret.... Selv hadde jeg nok tatt en telefon til folkeregisteret/skattekontoret og sjekket....
Gjest nettopskiftet Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Dersom dere har vært samboere (delt samme adresse) i minimum 2 år så kan du bytte navn uten å dokumentere vigselsattest. Dersom du ikke har vært samboere så lenge så må du nok vente til vigelsattesten blir utstedt før du kan bytte navn.
Concertina Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 Jeg bor i en kommune i Akershus og fikk beksjed om å sende papirene til Skatt Øst (i Oslo, selv om vi tilhører lignigskontoret i Lillestrøm9. Fra 1. januar var nemlig reglene endret.... Selv hadde jeg nok tatt en telefon til folkeregisteret/skattekontoret og sjekket.... Aha, det forklarer Oslo-adressen som står når man søker opp postadresse hos Skatteetaten. Litt dårlig at ingen av de offentlige sidene and prøvepapirene har oppdatert dette. For de som ønsker å finne postadresser så finnes disse her. Det er visst delt inn i seks adresser, Skatt Midt-Norge, Nord, Sør, Vest, Øst og Svalbard: Skatt Midt-Norge (inkl Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag): Postadresse: Postboks 2060 6402 Molde Skatt Nord (inkl Nordland, Troms og Finnmark) Postadresse: Postboks 6310 9203 Tromsø Skatt Sør (inkl Buskerud, Telemark, Vest-Adger, Aust-Adger og Vestfold): Postadresse: Postboks 2412 3104 Tønsberg Skatt Vest (inkl Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland) Postadresse: Postboks 8103 4068 Stavanger Skatt Øst (inkl Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland): Postadresse: 0630 Oslo (for skattytere i Oslo og Akershus) Postboks 1073 Valaskjold 1705 Sarpsborg (for skattytere i Hedmark, Oppland og Østfold) Svalbard, Svalbard sk.ktr.- Troms skattefogdkontor Postadresse: Postboks 563 9256 TROMSØ
Concertina Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Dersom dere har vært samboere (delt samme adresse) i minimum 2 år så kan du bytte navn uten å dokumentere vigselsattest. Dersom du ikke har vært samboere så lenge så må du nok vente til vigelsattesten blir utstedt før du kan bytte navn. Stemmer dette så lenge navnet er veldig sjelden (mindre enn 200 stykker som heter det). Dersom navnet ikke er sjelden så kan man ta det uavhengig av vielsesattest og samboerstatus. Mere info, se Navneloven §3.
mia83 Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 Stemmer dette så lenge navnet er veldig sjelden (mindre enn 200 stykker som heter det). Dersom navnet ikke er sjelden så kan man ta det uavhengig av vielsesattest og samboerstatus. Mere info, se Navneloven §3. Aha! Det er sikkert fler enn 200 som har det navnet tenker jeg! Så da kan jeg bare søke da Men han kan jo få skrive under likevel... Noen som vet hvor lang tid d tar? Litt unødvendig å bytte navn FØR man har giftet seg liksom... så trenger kanskje ikke sende inn det papiret ennå?
Concertina Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 Aha! Det er sikkert fler enn 200 som har det navnet tenker jeg! Så da kan jeg bare søke da Men han kan jo få skrive under likevel... Noen som vet hvor lang tid d tar? Litt unødvendig å bytte navn FØR man har giftet seg liksom... så trenger kanskje ikke sende inn det papiret ennå? Det trenger du ikke, men dersom du ønsker å dra på bryllupsreise med nytt navn så må du bytte navn før du kan bytte pass osv. Det er selvfølgelig ingen som hindrer deg i å reise i ditt gamle navn
Hedda-78 Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Din kommende mann trenger ikke signere på ditt navneendringsskjema dersom det ikke er et beskyttet navn. Du trenger heller ikke legge ved noe vigselsattest (som du naturlig nok ikke har enda heller), bevis på at dere har hatt samme adresse i 2 år eller noe som helst annet bevis. Jeg kan bytte navn til Olsen dersom jeg har lyst, selv om jeg ikke kjenner noen som heter Olsen engang, og langt ifra har bodd sammen med noen som heter det. Navneendringsskjemaet sender du inn i samme konvolutt som prøvingspapirene. Skriv gjerne på navneendringsskjemaet (ett av de hvite feltene) at du ønsker at navneednringen skal gjelde fra dato sånn og sånn, pga ekteskapsinngåelse. Så får du en prøvingsattest, der det står ditt gamle navn, og en rubrikk for "navn etter viselsen" . Så blir navnet ditt endret på bryllupsdagen, og ditt nye navn står på vigselsattesten som du får litt senere. Dersom du skal på reise, er det viktig at navnet på billettene og navnet i passet ditt er det samme. Du får ikke byttet navn i passet før du har endret navnet (passkontoret sjekker opp mot folkeregisteret) Du bør regne ca 14 dager på å få nytt pass. Det pleier å ta kortere tid, men litt margin bør man jo legge inn.
mia83 Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Din kommende mann trenger ikke signere på ditt navneendringsskjema dersom det ikke er et beskyttet navn. Du trenger heller ikke legge ved noe vigselsattest (som du naturlig nok ikke har enda heller), bevis på at dere har hatt samme adresse i 2 år eller noe som helst annet bevis. Jeg kan bytte navn til Olsen dersom jeg har lyst, selv om jeg ikke kjenner noen som heter Olsen engang, og langt ifra har bodd sammen med noen som heter det. Navneendringsskjemaet sender du inn i samme konvolutt som prøvingspapirene. Skriv gjerne på navneendringsskjemaet (ett av de hvite feltene) at du ønsker at navneednringen skal gjelde fra dato sånn og sånn, pga ekteskapsinngåelse. Så får du en prøvingsattest, der det står ditt gamle navn, og en rubrikk for "navn etter viselsen" . Så blir navnet ditt endret på bryllupsdagen, og ditt nye navn står på vigselsattesten som du får litt senere. Dersom du skal på reise, er det viktig at navnet på billettene og navnet i passet ditt er det samme. Du får ikke byttet navn i passet før du har endret navnet (passkontoret sjekker opp mot folkeregisteret) Du bør regne ca 14 dager på å få nytt pass. Det pleier å ta kortere tid, men litt margin bør man jo legge inn. Takk for godt og utfyllende svar! Da kan jeg jo bare skrive at jeg ønsker at navnet skal gjelde fra bryllupsdatoen min da! Skal ikke på bryllupsreise før i august uansett, så har god tid på å få endret navnet i passet!
Molly80 Skrevet 8. februar 2008 #14 Skrevet 8. februar 2008 jeg synes det kunne vært enklere å finne ut av det enn det var.. jeg lette lenge på nettet etter folkeregisteret før jeg fant riktig adresse!
mia83 Skrevet 8. februar 2008 #15 Skrevet 8. februar 2008 jeg synes det kunne vært enklere å finne ut av det enn det var.. jeg lette lenge på nettet etter folkeregisteret før jeg fant riktig adresse! Det er jeg enig i! Det var ikke lett å finne ut av!! På min kommunes nettsider stod det ingenting om det faktisk! Derimot på nabokommunens nettsider stod adressen, fordi hovedkontoret tilfeldigvis er i den kommunen jeg bor i....
MrsG Skrevet 8. februar 2008 #16 Skrevet 8. februar 2008 etternavnet til min tilkommende er det under 30 personer som har i norge. må jeg da: - få han til å skrive under noe sted? - sende med vielsesattesten? (da får jeg jo ikke sendt alt samtidig?) - eller holder det at jeg skriver "ekteskapsinngåelse" i rubrikken for andre.. ting? og at dem sjekker ut vielesesattesten i ettertid? lettvint dette her, gitt..
mia83 Skrevet 9. februar 2008 #17 Skrevet 9. februar 2008 etternavnet til min tilkommende er det under 30 personer som har i norge. må jeg da: - få han til å skrive under noe sted? - sende med vielsesattesten? (da får jeg jo ikke sendt alt samtidig?) - eller holder det at jeg skriver "ekteskapsinngåelse" i rubrikken for andre.. ting? og at dem sjekker ut vielesesattesten i ettertid? lettvint dette her, gitt.. Er det ikke slik med de fleste skjemaer i Norge?? Du får ofte dårlig informasjon om hvordan de skal fylles ut! Og så er de jo bare sååå lettfattelige!!!
Concertina Skrevet 9. februar 2008 #18 Skrevet 9. februar 2008 etternavnet til min tilkommende er det under 30 personer som har i norge. må jeg da: - få han til å skrive under noe sted? - sende med vielsesattesten? (da får jeg jo ikke sendt alt samtidig?) - eller holder det at jeg skriver "ekteskapsinngåelse" i rubrikken for andre.. ting? og at dem sjekker ut vielesesattesten i ettertid? lettvint dette her, gitt.. Siden det er et beskyttet navn så er jeg rimelig sikker på at du ikke kan bytte etternavn før ETTER at ekteskapet er inngått. Dvs at du må sende inn navneendringsskjemaet etter at dere er gift og folkeregisteret har registert at dere har giftet dere. Navneloven sier dette: § 3 Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret. § 4 Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: 4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap. Og for at din forlovede skal regnes som ektefelle så må jo dere allerede være gift. Men ja, jeg er enig i at det er dårlig med informasjon om hvordan det gjøres.
Hedda-78 Skrevet 9. februar 2008 #19 Skrevet 9. februar 2008 Jeg mener at selv om det er et beskyttet navn, trenger han ikke å signere på noe eller legge ved noe bevis. Navneendringen vil jo skje pga ekteskapsinngåelse, og vil ikke skje før bryllupsdagen. Folkeregisteret har jo full kontroll på at du har giftet deg med en mann med det etternavnet. Det er jo de selv som utsteder vigselsattesten.... Alle har rett til å skifte navn til sin ektefelles navn. Det er kun dersom du skal skifte navn uten å gifte deg samtidig at han må skrive under/legge ved vigselsattest/bevis for at alle 30 har sagt det er greit.
Tåketrollet Skrevet 10. februar 2008 #20 Skrevet 10. februar 2008 Men hvor lang tid tar det fra man har sendt inn vielsespapirene til man får godkjent nytt navn? Vi gifter oss 20 september, og vi reiser på bryllupsreise 08.november. Jeg skreiv først det nye navnet mitt (min forlovedes etternavn) på billetten men jeg har nå endret det tilbake til mitt familienavn for jeg er livredd at det skal ta såpass lang tid at det blir kluss med bryllupsreisa. Da kan jeg heller vente med å bytte navn. Men jeg har fått høre at man kan reise med det gamle passet sitt når man skal på bryllupsreise- vil det da si at jeg kan skifte navn fra bryllupsdatoen men reise med mitt gamle navn? Hvordan blir da dette når navnet på f.eks visakortet er noe annet enn det som står på passet mitt/billetten min? Vanskelig det her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå