Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg har ikke sagt at sukker ikke er karbohydrater. Jeg har sagt at ikke alle karbohydrater er sukker. På akkurat samme måte som jeg kan si at alle kuer er pattedyr, men at ikke alle pattedyr nødvendigvis er kuer av den grunn. Med mindre du også inkluderer polysakkarider som stivelse og cellulose i sukkerdefinisjonen din. De fleste vil vel være enige i at fiber (cellulose) som kroppen ikke kan bryte ned, har en annen effekt på kroppen enn det glukose har, f.eks.

Jeg reagerer også litt på definisjonen av "trege" karbohydrater litt rundt omkring her, for stivelse er nemlig den "tregeste" karbohydraten kroppen kan ta opp. Cellulose(fiber) går jo bare rett gjennom (derav den gode fordøyelseseffekten av fiber). Stivelse er dermed en treg karbohydrat, men kan spaltes under bearbeiding til lettere opptagelige karbohydrater, som er det som f.eks er forskjellen mellom loff og grovbrød, der loff er fattigere på proteiner og kostfiber. Når først stivelse settes som en rask karbohydrat og karbohydrater fra planteriket (også stivelse) settes opp som en langsom karbohydrat, er det lett å bli svimmel. Med mindre det var ment bearbeidet stivelse, da.

Jeg er også uenig i at vi spiser mer proteiner og mindre fett og mindre karbohydrater enn våre forfedre. Det er faktisk omvent. Vi spiser mye mindre proteiner og mer fett og karbohydrater enn våre forfedre. Steinalderkosten inneholdt lite karbohydrater, og bestod av mest kjøtt og fisk (som har mest fett og proteiner i seg. Det er derfor vi reagerer så dålig på for mye karbohydrater, for vi er ikke innstilt på den type kosthold. Jeg er enig i at vi beveger oss mindre enn før og at det bidrar til vektproblemer, men kosten har stor skyld også. ;)

Du snakker om steinaldermat, og det er greit, men det forklarer ikke den overvektseksplosjonen som bare har skjedd de siste tiårene. Jeg vet veldig godt at vår genetiske programmering er instilt på et kosthold som ligger langt fra det vi har nå, MEN med den logikken skulle vi blitt overvektige mye tidligere! På femtitallet spiste vi masse poteter, grøt, lite kjøtt og mer mettet fett, men var likevel mye slankere. Hvorfor? Jo på grunn av at vi var i mye mer bevegelse enn tidligere.

Fedon Lindberg sier jo blant annet at ikke alle er nødt å legge opp til et veldig strengt karbohydratregulert kosthold, fordi ikke alle har behov for dette. Dessuten gjør blant annet fysisk aktivitet at kroppen blir bedre til å regulere blodsukkeret, fordi blodglukosen reduseres og insulinfølsomheten øker. Problemene kommer ved et høyt inntak av raske karbohydrater, kalorioverskudd, og fysisk inaktivitet.

Tror du må lese litt mer på dette :)

Jeg har lest bøkene til Fedon, jeg har lest lærebøker om ernæring, jeg har lest fjørten artikler på nettet og en god del forskningsstudier som har konkludert både den ene og andre veien. Jeg har levd på lavkarbo, jeg har levd på høykarbo, og i midten. Jeg har klart å gå ned over 10 kilo i vekt og holdt meg der. At jeg er uenig med deg betyr faktisk ikke at jeg ikke kan noe som helst. :)

(ellers enig med Supraspinatus, spis fisk ;) )

Skrevet

En ting som er viktig å ta med i regnestykket når vi snakker mat fra 50-tallet.

De var relativt fattige på den tiden, og tilgangen på mat var ikke så stor som i dag.

Mange tradisjoner i Norge henger nettopp igjen fra dette. Man er påpasselig med å takke for hver gang man i det hele tatt får mat. Man strekker seg over bordet for å ta noenting på andre siden i stedet for å spørre de andre ved bordet, osv.

Det hadde vært nesten umulig å overspise hvis man ikke hadde hatt penger til det. ;)

En annenting med karbohydrater og spalting. Det er faktisk polysakkarider som er like lett opptagelige som mono- og disakkarider. Et eksempel er maltodekstrin som brukes av en del idrettsutøvere og som søtning i godteri.

Og trege karbohydrater som man snakker om er jo et relativ begrep. Man tenker jo på karbohydrater som faktisk lar seg spalte i mennesket, men med lavere GI enn de lettest opptagelige. Jeg er mer opptatt av det andre man får fra grove produkter.

Man kan jo egentlig bryte det såpass ned at Kcal-inn - Kcal ut = vektøkning/nedgang.

Skrevet
En ting som er viktig å ta med i regnestykket når vi snakker mat fra 50-tallet.

De var relativt fattige på den tiden, og tilgangen på mat var ikke så stor som i dag.

Mange tradisjoner i Norge henger nettopp igjen fra dette. Man er påpasselig med å takke for hver gang man i det hele tatt får mat. Man strekker seg over bordet for å ta noenting på andre siden i stedet for å spørre de andre ved bordet, osv.

Det hadde vært nesten umulig å overspise hvis man ikke hadde hatt penger til det. ;)

En annenting med karbohydrater og spalting. Det er faktisk polysakkarider som er like lett opptagelige som mono- og disakkarider. Et eksempel er maltodekstrin som brukes av en del idrettsutøvere og som søtning i godteri.

Og trege karbohydrater som man snakker om er jo et relativ begrep. Man tenker jo på karbohydrater som faktisk lar seg spalte i mennesket, men med lavere GI enn de lettest opptagelige. Jeg er mer opptatt av det andre man får fra grove produkter.

Man kan jo egentlig bryte det såpass ned at Kcal-inn - Kcal ut = vektøkning/nedgang.

Greit nok ang mat, men det forklarer jo ikke økt overvekt blant fattige folk i verden, også Norge. Grunnen til det er jo at sukker blir nærmest kastet etter folk; det er utrolig billig å kjøpe sjokolade og snacks. Desverre. Så, man kan godt bli feit med lite penger. Så noe om Kari Jackeson, hun engasjerte seg i fattige, overvektige folk i Gambia, tror jeg det var.

Ellers enig i mye av det du sier. Jeg vokste opp på 70-tallet og det var mye fisk til middag, og ikke minst potet. Vi hadde også veldig ofte dessert(div kompotter, fruktgrøt/suppe), sånn at vi fikk sukkerdosen vår også. Men som Bolledeig sier, vi var i bevegelse. Jeg hadde en skolevei på 2-3 km hver vei. Ikke lange biten, men i dag blir mange unger skysset kortere avstander enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...