Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Hei, tittelen sier kanskje sitt... Jeg har lurt litt på dette. Av lønna fra arbeidsgiveren blir jo en del holdt tilbake hver måned, som vi får utbetalt som pensjon når vi blir gamle. Men la oss si at man skulle dø før man blir pensjonert. Hva skjer med denne oppsparte lønna - kan man testamentere bort disse pengene, blir de utbetalt til arvingene? Eller tar staten dem, uten at noen ser noe til dem?
Gjest Bolledeig Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Enkleste forklaring er at dette brukes til å betale pensjonene til dem som har veldig lang levealder sånn at beløpet blir større enn det innbetalte. Det er jo ikke sånn at pensjonsbetalinger inn = pensjonsbetalinger ut for hver enkelt, det har jo med levealder og lønn å gjøre. Det at enkelte lever kort, er "nødvendig" at en slik ordning ikke skal kollapse. Tenk på det som en forsikringsordning, der noen får betalt ut mye mer enn de har betalt inn (f.eks. en kvinnelige akademikere) og andre finansierer dette fordi de får mye mindre utbetalt enn de betaler inn (f.eks. mannlige yrkessjåfører) På akkurat samme måte som du ikke får igjen forsikringspremien hvis huset ditt ikke brenner ned, eller bare får reparert tilsvarende du har betalt inn, som ville vært temmelig stusselig
ToveM Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Det er i alle fall en skikkelig dyr forsikring, jeg blir trukket rundt 300,- pr. mnd, i en 60% stilling, det blir det jammen noen penger av etterhvert...
Gjest Bolledeig Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Det er det ingen som nekter for, men det er sånn det funker i hvertfall
Gjest TS Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 OK, takk for svar! På en måte er det bare vanlig skatt, altså, i tillegg til den andre skatten. Får vel trøste meg med at jeg er kvinnelig akademiker da, og ikke kommer aller minst gunstig ut senere, hvis det er slik du sier
Gjest Bolledeig Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Sånn rent statistisk sett er en av de yrkesgruppene som lever lengst kvinnelige akademikere ja, og som sagt mannlige yrkessjåfører representerer den andre ytterkanten. En kvinnelig akademiker lever i gjennomsnitt 17 år etter pensjonsalderen, den mannlige yrkessjåføren i 5. Da sier det seg selv at det er et element av omfordeling i det hele. Hvis du har en privat sparekonto i f.eks. fond med pensjonssparing etc., vil dette selvsagt ikke gjelde på samme måten.
Østlandet Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 (endret) TS. Du må ikke ta et svar for godt. Dette du får opplyst over her, er helt FEIL. Jeg går ut fra og det ser ut av ditt innlegg, at du mener den nye ordningen medf OTP. (Obligatorisk tjenestepensjon) Som ble innført fra 1. Juli 2006. Altså ikke den gamle gode folketrygden, som har blitt trukket gjennom skatt, siden 1967 (tror jeg det er). Se her, hvor det står helt tydelig: http://www.absentia.no/artikkel.asp?action...d=4&id=1210 Her står mer: http://www.kvinnesiden.no/2006/07/03/otp-%...em-og-hvor-mye/ Og her: http://www.spama.no/filer/markedskommunika...054/pages/6.htm Om dette ble mye linker, så står det litt nede på siden i den siste linken: "Hva om du dør før pensjonsalder? Så lenge det er penger på din OTP-konto skal saldoen utbetales til etterlatte. Først og fremst barn under 21 år, dernest ektefelle/samboer. Finnes ingen av delene går pengene inn i et dødsbo. Pengene blir altså aldri borte." I den pensjonen gjelder altså vanlige arveregler/rett. Med den ordningen kan du ofte også velge profil på pensjonsparingen. F eks, i mitt tilfelle. Har jeg valgt en profil med høy risiko. Mye aksjer og lite bankinskudd. For å si det enkelt. Du kan også velge en lav risiko, med det motsatte. (Ofte brukt av eldre arb.takere med kort tid til pensjon.) På min jobb er Storebrand forvalter og jeg kan der logge inn på Deres sider og se på utviklingen av akkurat min pensjon. Om jeg dør (som det tydelig går frem av linken), så tilfaller disse midlene altså min kone og barn. Altså arver de min pensjon. Dette er altså DINE penger. I TILEGG til den vanlige pensjonen. Bare at du får de ikke ut før du går i pensjon. Eventuelt dør og de går til dine arvinger. Oppspart kapital i dette, er også en del av DIN formue og skal oppgis hvert år. Jeg var med å utforme dette på min arbeidsplass. Her trekkes vi 2% ekstra, som det maksimalt er anledning til å gjøre innenfor reglene, mellom 1 og 12 G (grunnbeløp) av lønn. Det har vært en masse spørsmål rundt denne ordningen og noe er komplisert om man ikke har jobbet og satt seg inn i noe av det. Dette har ingenting med pensjonsreformen av folketrygden, som stadig nå om dagen er tema i media. Svare deg gjerne ytterligere om du vil. Håper du titter på denne tråden igjen og får oppklart dette. Endret 8. februar 2008 av Østlandet 1
Gjest TS Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 Oi. Takk for utgreiing. Skal sette meg inn i dette. Jeg jobber i staten, da har jeg kanskje OTP da... Blir ikke helt klok på dette, og det er ikke noe som diskuteres eller informeres omm på jobb. Og det kommer sikkert til å komme mange nye endringer innen pensjonsordningen fram til det blir aktuelt for meg å gå av. Med skiftende politiske partier i regjeringen, og så videre. Håper bare pengene ikke forsvinner helt, da ville jeg heller tatt dem ut i lønn og lagt dem under hodeputa så de fikk ligge trygt der og vente til jeg blir gammel Det virker så rart å spare til sin egen pensjon i separate spareordninger i tillegg, når det uansett går en såpass stor del av lønna mi hver måned til pensjonen min.
Sol79 Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Det virker så rart å spare til sin egen pensjon i separate spareordninger i tillegg, når det uansett går en såpass stor del av lønna mi hver måned til pensjonen min. OTP blir vanligvis lag til på toppen av lønna.
Østlandet Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 OTP blir vanligvis lag til på toppen av lønna. Hva mener du med det? Til TS.... Jeg gikk ut fra at du arbeidet i privat sektor. Ja vel. Du jobber i staten. Staten hadde tjenestepensjon før loven om OTP trådte i kraft. Dermed kanskje en allerede bedre ordning enn minimumskravet til OTP. I ”gamle” statens pensjonskasse, gjaldt egne regler. Tror det var engangsutbetalinger og etterlattepensjon, etter visse kriterier, til etterlatte ved død. Har ikke tid akkurat nå til å sjekke. Det kan være samordninger i forhold til dette du betaler inn til. Her en link om ”noe” av dette. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/a....html?id=439068 Jobber du i staten, så er det sikkert en kontaktperson angående disse ordninger. Som kan forklare, og/eller, gi deg dokumentasjon om dette. Jeg går ut fra at du er forh.vis ung og skjønner du ikke tenker mye på pensjon. Det er veldig forståelig. Jeg er sikkert langt eldre enn deg og har i dag i vente som pensjon: Folketrygd og OTP, med til sammen 4% trekk av lønn mellom 1-12G ( Men ikke veldig mange års opptjening) Arbeidsgiver bidrar med 2% og jeg med 2%. Altså det maksimale innenfor loven. Jeg har regnet på dette og vil om jeg når pensjon leve greit. Men heller ikke mer. Jeg er veldig glad i å reise og har derfor startet min egen sparing til pensjon i tillegg. For å få ekstra midler når/om den tiden kommer. (aksjer, rentefond, bankinnskudd…osv) Jeg begynte med dette i 2004 og i dag angrer jeg meg for at jeg ikke begynte 10 år før. Årene går fort vet du.
Gjest Bolledeig Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 Her var det jeg viste til: http://www.bt.no/na24/article486305.ece?start=1
Sol79 Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Hva mener du med det? Når man inngår i en OTP-ordning så er det veldig vanlig at man får de 2 % på toppen av lønna, og ikke at de trekkes av lønna. På den måten blir det en merkostnad for arbeidsgiveren og ikke for lønnstakeren.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Dette er ikke riktig vel? I så fall misforstår jeg deg fullstendig.
Østlandet Skrevet 8. februar 2008 #14 Skrevet 8. februar 2008 Jeg heller er ikke sikker på at jeg forstår hva "Sol79" mener. Derfor skal jeg ikke påstå noe om det. (Sikkert bare meg som har litt "vondt for det") ((-: Men uansett, så er det tvungne bidraget, som arb.giver skal stå for 2% av brutto inntekt, mellom 1 og 12 G. Altså ikke av inntekter under 1G. Derfor blir dette altså ikke 2% av full lønn. Arbeidgiver er lovpålagt å stå for dette. (Hvorvidt det blir brukt i fremtidige lønnsforhandlinger, er en annen sak) Arbeidstakere kan også bidra selv med inntil 2%. Igjen mellom 1 og 12 G. Husker ikke helt hva G (grunnbeløpet) er nøyaktig nå. Men tror det er mellom 60 og 70.000.
Arkana Skrevet 8. februar 2008 #15 Skrevet 8. februar 2008 Gjenlevende ektefeller får etterlattepensjon (60% av pensjonen tror jeg?), så alle pengene forsvinner ikke helt.
Østlandet Skrevet 8. februar 2008 #16 Skrevet 8. februar 2008 Gjenlevende ektefeller får etterlattepensjon (60% av pensjonen tror jeg?), så alle pengene forsvinner ikke helt. Går ut fra at du her mener statspensjon og ikke OTP. Og 60% gjelder de som gikk inn i statens pensjonskasse før 1. Okt 1976. For de som har kommet etterpå gjelder andre regler. Her står det noe: http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1924
the Sun Skrevet 8. februar 2008 #17 Skrevet 8. februar 2008 Jeg heller er ikke sikker på at jeg forstår hva "Sol79" mener. Derfor skal jeg ikke påstå noe om det. Det er riktig som Sol79 sier at mange arbeidsgivere betaler inn '4% av lønna (mellom 1 & 6 G) i den innskuddsbaserte pensjonen. Dette kommer da i tillegg til vanlig lønn, noe som vist er skattemessig gunstig både for arbeidstaker og arbeidsgiver. For arbeidstakerer som tjener fra 6-12 G kan arbeidsgiver betale et beløp opp til 8% av det en arbeidstaker har i lønn, inn til pensjonsordningen. Dette er for å kompensere for at folketrygden ikke er like stor for den delen av inntekt som er over 6G.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #18 Skrevet 9. februar 2008 Hvis du jobber i staten er du med i Statens pensjonskasse. De har egne nettsider der du kan lese om pensjonsordningen, og du finner inormasjon om barne- og ekteellepensjon der: http://www.spk.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå