Gå til innhold

"Jommen sa jeg smør"

*Alva*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel en sarkastisk måte å stille seg negativ til noe.

"Politikerne sier de skal få orden på landet? Jommen sa jeg smør."

Har også sett det bli brukt som et uttrykk for overraskelse, men jeg vet ikke om det er helt riktig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_klara_*

Det har jeg også lurt på, og for en stund siden sendte jeg mail til Hegge i Aftenposten, guru på språk.

Men fikk til svar at det visste han ikke. Hm.

Har også søkt på nettet, uten resultat. Det foresvever meg at det kommer fra et eventyr, at noen ble lurt da de skulle kjøpe smør, og at de fikk noe annet i stedet. Men skulle gjerne visst hvilket eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Alva* i.i.

Ja, jeg har også hørt at det kommer fra et eventyr, når du sier det. Men jeg vet heller ikke hvilket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt mail til Språkrådet og spurt, så da får vi kanskje svar i løpet av dagen.

Inlegget er endret iht. Kvinneguiden regler. Skya (mod)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sendt mail til Språkrådet og spurt, så da får vi kanskje svar i løpet av dagen.

Så bra!- Vi er visst flere som lurer på dette, og skal bli spennende å høre hva de sier. Noen ganger blir allefall jeg helt hekta på å finne ut av ting.

Jeg har forøvrig også søkt på nettet, uten resultat.

Sitat endret. Skya (mod)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått svar:

I 'Norsk Riksmålsordbok' står følgende under oppslagsordet 'smør':

"Jamæn sa' jeg smør,jeg, sa kjærringa, fik smult paa brødet."

Dette er et sitat fra boken 'Glade borgere' av Elias Kræmmer. 'Elias Kræmmer' var psevdonym for forretningsmannen Anthon Bernhard Elias Nilsen (1855--1936)fra Svelvik, som grunnla firmaet Anth, B. Nilsen & Co. Ltd. 'Glade borgere', som var hans første bok, kom ut i 1894. Elias Kræmmers bøker var uhyre populære og kom i store opplag.

Jeg tror ikke at uttrykket 'Jommen sa jeg smør ...' er noe Elias Kræmmer har diktet opp. Det er mer sannsynlig at uttrykket var allment kjent på hans tid. Antagelig har uttrykket oppstått ved en spesiell anledning, som godt kan ha funnet sted lenge før Elias Kræmmers tid, og av en eller annen grunn har det kommet på folkemunne. Iallfall er det kjent fremdeles, mer enn hundre år etter at 'Glade borgere' kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da ble min nysgjerrighet stillet. Enn så lenge. Kjekt å vite litt om dette, så takk til tuji.

Som det står videre i teksten, så er det mulig at det er et enda eldre uttrykk. Har bare en magafølelse av at det er eldre enn fra slutten av 1800-tallet. Selv vil jeg påstå at det kommer fra et av våre folkeeventyr.

Den som lever, får se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...