Gå til innhold

Ubegagelig opplevelse

Anbefalte innlegg

Gjest medmenneske
Skrevet

For noen dager siden oppdaget jeg en gutt på 10-12 2år som hadde noen eldre personer over seg på et fortau. Han lå nærmest klint ned i bakken. Jeg klarte ikke å unngå å se dette, og følte et stort ubehag.

Snudde i nærmeste kryss og kjørte tilbake, stoppet for å sjekke saken. Da forstår jeg at den er voksne personer, 1 mann og 2 kvinner som har lagt gutten i bakken. Jeg får beskjed om at dem har alt under kontroll og jeg må fjerne meg

Gutten mumlet forsiktig at han ble kidnappet

Jeg la også merke til en personbil var parket på motsatt fortau.

Eneste jeg klarer å spørre om er om hva som foregår, og får beskjed om ar det er bra at jeg engasjerer meg.

Husker ikke detaljene, ble så satt ut. Klarer å roe meg ned til at dette er noen fagfolk, og kjører videre. På tilbaketuren ser jeg at gutten og dem to damene går på fortauet som ingenting har hendt

Men roen i kroppen har ikke lagt seg helt.

Burde jeg har gjort noe andeledes?

Har jeg krav på å få se ID (hvis det er fagfolk)?

Kunne jeg (forlangt) blitt stående der for gutten skyld?

Er dette en grei/akseptabel måte for evt. overformynderiet å behandle barn ( i full offentlighet)???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha vært en gutt fra en institusjon som hadde med seg pleiere på tur?

Skrevet

Jeg kan forstå at dette kan se overdrevent ut for en som ikke jobber med barn/ungdom med store atferdsproblemer. Det høres ut som om de voksne var minjøarbeidere fra en lukket barnevernsinstitusjon. At den er lukket innebærer at ungdommene er plassert mot sin vilje, for sitt eget og andres beste. Selv om det er trist, er det slik at selv noen så unge rett og slett er livsfarlige for seg selv og andre, og unndrar seg omsorg. Ungdom skal i prinsippet bare være 4 uker i strekk på en slik institusjon for at man skal gjøre en utredning og finne en videre plan som passer deres behov. I mellomtiden ønsker man at disse ungdommene skal få rett til fritidsaktiviteter, som kino, bowling, kafeturer osv. Da må de ha med seg minst to voksne mijøarbeidere til å passe på seg, og om de forsøker å rømme, eller skade noen, er de trent i å holde ungdommene fast uten å påføre dem skade, så langt det overhode er mulig. Det er selvfølgelig ubehagelig for den som holdes, men desverre noen ganger nødvendig.

Jeg tror de har med seg legitimasjonskort, men når de er "i en holde-situasjon" er det ganske ugunstig for dem å forsøke å vise dette til deg :) Men man kan jo spørre.

Du spør omd et er forsvarlig å behandle de slik i full offentlighet.. Vel - om de har lyst å komme seg ut og gjøre "normale" aktiviteter er det kanskje det. Om barnevernspersonellet bare lar de løpe sin vei når de vil er det stor sannsynlighet for at de havner i en rekke farlige situasjoner ettersom denne gruppen barnevernsbarn i omfattende grad bruker rusmiddler, brutal vold, prostituerer seg osv... Det er med andre ord et vanskelig spørsmål du stiller.

Gjest StockDama
Skrevet

Jeg var lagt inn på UPI (nå heter det vel UPP) for noen år tilbake, en institusjon for ungdom. Vi fikk nå og da dra på kafe eller lignende, men med følge. Det var alltids en eller annen som trudde det var mulig å stikke av eller rett og slett bli voldelige, og da måtte de legges i bakken. Det ser jo helt groteskt ut, men de skades selvfølgelig ikke, og folk rundt lurer jo på hva i allverden er det som skjer.

Der jeg var innlagt hadde de id-kort.

Skrevet

Jeg har også sett lignende, men fant til slutt ut at dette også var barn fra en institusjon som var ute på sosial tur. Ubehagelig å se, men de måtte vel få kontroll på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg tenker som de over at de var fra en instutisjon. Det ser grusomt ille ut når de gjør det, men jeg har selv vært borti slike unger og de har ingen grenser for å stikke av innimellom

Skrevet

Jeg jobber på institusjon og slikt kan skje i full offentlighet ja. Disse som blir gjort dette med er der på tvang og det er helt nødvendig at det blir gjort selv om det ser groteskt ut så kan det skje enda mer groteske ting om det ikke blir gjort. Ikke alle institusjoner har slike id kort, men vi ber de ringe institusjonen eller politiet om de har noen tvil. Jeg syns det er helt greit at folk reagerer og at de ønsker å være sikre på at ingenting kriminelt skjer. Det hadde vært rart om man gikk forbi en slik situasjon og ikke reagerte.

Ungdom/barn på tvang trenger ikke være plassert i en lukket institusjon som det ble skrevet over her. Det at de er i en åpen institusjon gjør det også lettere å rømme og er det da ungdom som gjør dette ofte er det jo også oftere de må bli lagt ned i bakken på denne måten. I tillegg til rømming er det situasjoner der de er til fare for seg selv eller andre som krever at de blir lagt ned.

Det er alltid en grunn til at fagfolk legger ungdom ned slik i all offentlighet, men som sagt still spørsmålet heller en gang for mye enn for lite. Ikke la vær å reager alikevel. Det kan jo være at du støter på en situasjon der dette ikke er tilfellet også........!

Skrevet

Synes det er rart at ikke folkene presenterte seg. De skulle sagt at de var fagfolk, at gutten forsøkte rømme fra en institusjon (de kunne sagt skole) el.

Skrevet

Jobbet på psykiatrisk en peiode. Der skjedde det noen ganger at personen som jeg var med forsøkte å slenge seg foran en bil, stikke av eller lignende når vi var ute å gikk tur. Ikke så veldig morsomt, og det ser nok ganske brutalt ut for utenforstående, men spør og forlang svar.

Er utrolig kjedelig når slikt skjer i full offentlighet men hva skal man gjøre? Mange pasienter har godt avå få komme seg ut litt og selv om noen prøver seg så er jo ikke det noen grunnlag til å forby alle. Noen ganger så blir man selv satt ut litt, spesielt de første gangene, og da blir man lett forfjamset til å glemme å vise id etc.

Skrevet
Synes det er rart at ikke folkene presenterte seg. De skulle sagt at de var fagfolk, at gutten forsøkte rømme fra en institusjon (de kunne sagt skole) el.

Akkurat det kan kanskje ha med personvern og taushetsplikt å gjøre? Greit nok at det skjer i full offentlighet, men man trenger ikke si mer enn nødvendig.

(og om man rømmer fra en skole tviler jeg sterkt på om det er akseptabelt å bruke tvang for å stoppe en, så da hadde jeg i hvert fall stusset. Det er noe annet med en barnevernsinstitusjon, og selv da er det sikkert ikke alle som har tvangsvedtak)

Skrevet
Akkurat det kan kanskje ha med personvern og taushetsplikt å gjøre? Greit nok at det skjer i full offentlighet, men man trenger ikke si mer enn nødvendig.

(og om man rømmer fra en skole tviler jeg sterkt på om det er akseptabelt å bruke tvang for å stoppe en, så da hadde jeg i hvert fall stusset. Det er noe annet med en barnevernsinstitusjon, og selv da er det sikkert ikke alle som har tvangsvedtak)

Men jeg mener forøvrig når jeg tenker meg litt om at personalet godt kunne vist en id da. Om de har det på seg.

Skrevet

Du har fått mange gode svar og forklaringer synes jeg.

På tilbaketuren ser jeg at gutten og dem to damene går på fortauet som ingenting har hendt

Dette sier meg at dette var en "normalepisode" for de involverte og ikke en kidnapping hvis det var det du var redd for.

Ja, tja. Litt enig i det. Men så er det dette med taushetsplikt, så man kan si fint lite. De kunne kanskje ha sagt hvor de jobbet, men ikke hva som skjedde. F.eks. da jeg jobbet på sykehjem og gikk tur med pasienter, fikk jeg ikke lov å opplyse til folk at jeg jobbet på sykehjemmet, da det ville være innlysende at disse som jeg gikk på tur med var pasienter. Altså, folk kunne selvfølgelig forstå det hele, men jeg fikk ikke lov til å fortelle eller bekrefte/avkrefte.

Selv om det foregår at noen klikker i full offentlighet, så kan f.ek.s ikke pleiere av psykisk syke begynne å legge ut om sykdomsforløp og sykdomshistorie, selv om det da nok ville vært veldig forståelig for oss hva som skjedde. De har heller ikke lov å si at det er en pasient. Og det regner jeg med gjelder også for barn og unge som er inne i BUP.

Vet at politi har retningslinjer om å raskt eller bryskt avbryte folk som skal bry seg, hvis det er en farlig situasjon. For ofte er det slik at jo mer info folk får, så velger de å "krangle" mer. Og å måtte diskutere/argumentere med fremmede om det er rett eller ikke å legge noen i bakken når det er en farlig situasjon (du vil helst ha andre på avstand så det ikke blir farligere) er vel forståelig nok en veldig dårlig idé.

vet jeg altså ikke hva som er konkret vanlig for rutiner og folk som arbeider i BUP eller barnevernsinstitusjoner, men kanskje det er en forklaring hvorfor og hva som skjedde?

Skrevet
Vet at politi har retningslinjer om å raskt eller bryskt avbryte folk som skal bry seg, hvis det er en farlig situasjon.

Men politiet er uniformert slik at man vet hvem de er.

Jeg hadde i hvert fall ikke bare gått videre, all den tid det faktisk skjer at barn blir bortført. Og jeg kunne aldri tilgitt meg selv hvis jeg ikke hindret noe sånt i å skje. Så jeg ville krevd legitimasjon og ringt politiet hvis de nektet.

Skrevet (endret)
Så jeg ville krevd legitimasjon og ringt politiet hvis de nektet.

Skjønner ikke helt hva det vil hjelpe vise deg leg?

Har selv hatt en jobb der det hendte man la folk i bakken, selv om det ikke var vanlig. (En gang hendte det også at noen forbipasserende trodde det var kidnapping og ringte politi, pga hva personen ropte ut) Vi hadde ikke noe jobb-id å vise frem, så hva i all verden hjelper det om jeg viser deg førerkortet mitt?

-og vi hadde STRENG taushetsplikt, så å si at vi var fra en institusjon var lite aktuelt, av hensyn til de vi passet på.

Endret av Donpedro
Gjest medmenneske
Skrevet
Skjønner ikke helt hva det vil hjelpe vise deg leg?

Har selv hatt en jobb der det hendte man la folk i bakken, selv om det ikke var vanlig. (En gang hendte det også at noen forbipasserende trodde det var kidnapping og ringte politi, pga hva personen ropte ut) Vi hadde ikke noe jobb-id å vise frem, så hva i all verden hjelper det om jeg viser deg førerkortet mitt?

-og vi hadde STRENG taushetsplikt, så å si at vi var fra en institusjon var lite aktuelt, av hensyn til de vi passet på.

Hva sjedde videre da? Kom politiet? Hva gjorde dem?

Skrevet
Hva sjedde videre da? Kom politiet? Hva gjorde dem?

Politiet kom, fikk forklart saken, skjønte at noen hadde misforstått og dro igjen.

Skrevet
Politiet kom, fikk forklart saken, skjønte at noen hadde misforstått og dro igjen.

Var ikke det bare greit egentlig? Bedre at politiet tilkalles en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

Nå er det faktisk kun politiet som har lov til å bruke fysiske maktmidler i Norge, hvis ikke det dreier seg om nødverge. Eskorte fra barnevern, sykehus eller institusjon har inen særrettigheter i voldsbruk utover det mannen og kvinnen i gata har.

Hvis en ungdom skal til å kaste seg ut foran et kjøretøy, er det klart alle har plikt til å gjøre sitt ytterste for å avverge det. Men når flere voksne legger barn i bakken fordi de vil stikke av fra dem, ligger godt inn i gråsonen. Man ser ikke ofte at fedre legger seg oppå sine sønner og døtre på gata, uansett hvor umulige ungene er.

I lys av alle de grusomme erstatningsakene fra eldre tiders barnevernsinstitusjoner og psykiatriske sykehus, bør alle slike opptrinn anmeldes. Om ikke annet enn for at institusjoner kan få søkelyset på seg, hvis det viser seg at de tyr hyppig til tvangsmidler. Det kan jo være endre grunner til at barn og ungdom vil stikke av fra "vokterne" sine enn at verden er spennende.

Ansatte ved slike institusjoner er flinke til å forsvare hvorfor de bruker makt. Men hvis dette er maktovergrep, så spiller det ingen rolle hva de mener. De får holde seg innenfor loven, og overlate politiarbeidet til de som skal drive med denslags. Barnevernsansatte skal ikke agere fangevoktere og oppføre seg som "dusørjegere".

Skrevet
Var ikke det bare greit egentlig? Bedre at politiet tilkalles en gang for mye enn en gang for lite.

Jo, selvsagt er det helt greit. Fint at folk bryr seg.

Imidlertid finnes det altså tilfeller der slike hendelser har en helt naturlig forklaring, uten at det er noe ulovlig dramatikk inne i bildet.

Skrevet (endret)

Jeg kan jo for sikkerhets skyld bekrefte at våre tilfeller i hovedsak gjaldt nødverge, da vi passet folk som overhodet ikke var i stand til å passe på seg selv. Så når de prøvde å stikke av/hoppe ned fra broer over E6, løpe ut i vannet uten å kunne svømme osv, hendte det vi måtte gripe ganske kraftig inn. En del andre hadde vi godkjente tvangsvedtak på fra fylkesmannen.

Men det er klart; hvis noen helt utenforstående synes vi burde anmeldes, vær så god. Men det kan altså lønne seg å vite hva man snakker om før man går til slike grep.

Endret av Donpedro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...