Gå til innhold

Hvor lenge har man bruk for barnevogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 tette og vurderer à kjöpe en ny dobbeltrille. Men sà lurer jeg egentlig pà hvor lenge jeg egentlig har bruk for den? Nàr sluttet deres barn à sitte i vogn? Hva er vanlig??

Videoannonse
Annonse
Gjest prestekrage
Skrevet

Vi brukte vogn ganske lenge (4år), men det var fordi vi bodde ett stykke unna barnehagen og ikke hadde bil. Brukte den også endel på fritiden (helgene) i steden for å møtte være avhengig av buss eller annen skyss.

Skrevet

Vår son har fått gå sedan han blev storebror... nästan 3 år gammal.

Någon gång när vi var båda två och skulle långt så fick han åka i sittvagnen, eller på cykelsäte i stället.

Vi tyckte att han var så pass stor att vi skulle klara att han gick, eller åkte buss i stället för att skaffa en syskonvagn.

Mannen och sonen tog cykel när vi skulle till mormor en sen kväll och jag och dottern gick med vagnen.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg er hjemme med begge to og vi er ganske mye ute og gàr. Eldstefröken pà 19mnd elsker à gà men blir jo sliten etter en stund og sovner ofte i vognen mens vi gàr...

Flere erfaringer?

Skrevet

Jeg har to år mellom mine barn. Jeg hadde ikke tvillingvogn... Men hadde jeg fått valgt opp igjen så hadde jeg kjøpt tvillingvogn fra starten av. Vi hadde kommet oss mye mer ut hvis jeg hadde fått hatt to-åringen i vogn. Vi fikk jo bare gå småturer...

Minsten nå sitter fortsatt i vogn av og til, og han blir 3 år til våren.

Skrevet

Ungene brukte vogn til de var 3-4 år gamle. De to yngste er det bare 17 mnd. i mellom og da brukte vi søskensete.

Skrevet

Vår gutt blir 3 år til sommeren, og vi buker vogn MYE fortsatt, synes jeg. Til og fra barneparken + at han fortsatt sover i vognen på dagen i barneparken. Vi har ikke bil, og synes derfor det er greit med vogn når vi skal handle eller ut på lengre turer. Med vognen har vi en soveplass med oss til lillegutt hele dagen, og da slipper vi tenke på å dra hjem fordi han skal sove på dagen!

Jeg kommer sikkert til å savne vognen den dagen han blir for stor, hvor skal jeg gjøre av alle matvarene da? :)

Får begynne å tenke på nummer to:).....

Skrevet

To år mellom mine. Har aldri savnet søskenvogn.

Men mi eldste var i barnehage da jeg gikk hjemme med minsten, og hun hadde sluttet å sove på dagen. På turer hadde vi med bæremeis. Nå er de 1 og 3 og vi har både meis og mei tai med dersom vi skal gå langt. Går aldri lange turer bare meg og barna, mannen er med så vi er to til å bære på ryggen når det trengs.

Skulle jeg hatt begge hjemme ville jeg uten tvil hatt tvilling/søskenvogn.

Skrevet

Alternativ till syskonvagn kan vara att ha en ståbräda för storebror att stå på och kanske en bärsele, maitai, bärmeis eller annan "bärting" till babyn om det äldre barnet behöver åka en stund.

Det är också möljligt att ni använder två vagnar när ni båda två är ute och går.

Tänk på att en syskonvagn är både praktisk och opraktisk. Den är större, blir tyngre att köra, bredare och svårare att komma på bussar, tunnelbana, trick och få plats i bil med.

Skrevet

Jeg har kanskje vaert litt utydelig..:)Vi har allerede en söskenvogn og jeg synes det er veldig praktisk. Problemet er at det er en veldig gammel type, en svaer og tung sak der de sitter etter hverandre, som egentlig er helt greit. Men vi bor i blokk med bitteliten heis og jeg fàr den rett og slett ikke inn i heisen, og mà derfor legge den i bilen mellom hvert bruk. Og dét begyner à bli tungt! Jeg kikker derfor pà en Mac Laren TwinTechno, som er mindre og myyyye lettere à hàndtere. Men siden den jo koster litt sà tenkte jeg altsà pà hvor lenge vi egentlig vil fà bruk for den.:)

Det er bare 13 mnd mellom mine smà og minstemor begynner à bli tung à baere i baeresele etter en stund.

Jeg mà kanskje ogsà nevne at vi ikke bor i Norge og trenger derfor ikke en veldig robust vogn.

Noen som kjenner til denne vognen?

Skrevet

Siden du sier at minstemor begynner å bli for tung til bæresele, har du prøvd feks mei tai eller Ergo? Jeg bærer i alle fall M på 20 mnd med letthet i disse, over flere timer av gangen. Vi har ikke hatt vogna ute av huset siden hun var 6-7 mnd, annet enn for å sove i stillestående på gårsdplassen hos mormor eller farmor når vi er der.

Skrevet

Tror det avhenger mye av hvor mye man går og hvor greit man synes det er å bære. Bruker man mye bil, er det kanskje ikke nødvendig.

Vi venter en ny baby når første blir 2, og har ingen planer om søskenvogn, men et brett som eldste kan stå på. Tenker også at yngstemann kan bæres en del den første tiden. Jeg er for å ta turer etter eldstemanns nivå, samtidig som jeg er beredt til å bære litt når det er behov.

Jeg er forøvrig uenig med Grooo om at det er helt ok å bære en 10 kgs unge over lang tid, bæring er bæring uansett bærehjelp.

Skrevet

Vi brukte vogn/trille til vesla var 3 år. Med en på 19 måneder og en på 5-6 måneder, tror jeg du vil ha god nytte av en søskenvogn et år til halvannet enda.

Men trenger du en dyr variant? Du kan vel kanskje kjøpe en lett trillemodell? Kjenner ikke den du nevner altså, men en vogn til 3-4000 ville jeg ikke tenkt meg om med den alderen på barna

Skrevet

Hei Grooo, jeg er helt sikker pà at det er mye,mye mer behagelig à baere barnet i alt annet enn min gammeldagse Babybjörn. (som, for all del, absolutt har gjort nytten sin...) Men jeg er ofte ute lenge av gangen og da synes jeg det er godt à slippe à ha noen hengende pà meg og heller ha de i vogn.;)

Hei Imax. Jeg har ogsà tenkt à kjöpe et brett til den vanlige vognen. Det virker veldig praktisk for kortere turer.

Bella Domina,jeg er enig! Vognen koster under 3000kr her jeg bor, men det er allikevel mye penger og det er derfor jeg nöler sànn.. Grunnen til at valget har falt pà denne er at jeg ikke har sett sà mange endre lignende til billigere pris. For meg er det viktig at vognen er lett i vekt og at den er liten og enkel à legge sammen.

men ja, det er litt mye for kun à bruke i ett àr til..

Takk for svar uansett! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...