Gå til innhold

Hva gjør vi med jenta vår på 1,5 år som ikke liker middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 1,5 år som IKKE vil ha noen form for middag.

Hun rynker på nesen og spytter ut alt, hva skal vi gjøre.

Det ender med at hun sort sett får brødskive til middag siden ikke noe annet går ned.

Ikke spiser hun mye av det til middag heller for det har hun jo spist både til frokost og lunsj.

Det eneste hun er kjempeglad i er kokt egg, men hun kan jo ikke få det til middag heller (hvertfall ikke ofte)

Hva kan vi gjøre?

Takker for tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å slutte å gi henne brødskive?

Hun vet veldig godt at dersom hun protesterer lenge nok, så gir mamma etter og gir henne brødskive.

Jeg har ingen tro på at en på 1,5 ikke liker NOEN form for middag...

Pølser

Fiskepinner

Kjøttkake

Fiskeboller

Pannekaker

Grøt

Dette er ekspemper på barnevennlig mat - og det er rart om hun ikke spiser noe av dette

Jeg tror dere bare får fortsette å prøve med forskjellige ting, så spiser hun nok etterhvert (når hun skjønner at det ikke kommer noen brødskive)

Skrevet

Kan også bygge videre på at hun liker kokt egg. Lag omelett som du etter hvert putter små kjøttbiter og grønnsaker i for eksempel.

Og la henne være med på å lage maten selv, fra grunnen av. Skryt av hvor flink hun er og prøvesmak underveis. Da blir det morsommere for henne å spise.

Har hun aldri spist middagsglass for baby heller? Hun har vel ikke levd på brødskiver i 1,5 år?

Gjest Fëawen
Skrevet (endret)

Kanskje ditt barn bare er i en "fase". Vi har nemlig noe av samme problem. Og det ender fort med at jeg har laget en 3 retters (da h*n er litt liten av vekst) da jeg opptatt av at h*n skal spise noe. Men h*n må smake, og ofte er det bare dette som skal til. Vips så går det ned alikevel. :jepp:

Og brødskive/rundstykke er en vinner- ofte, men siste utvei. (En lege fortalte meg at det viktigste er jo at h*n spiser. Brødskive med enten leverpostei, makrell i tomat, ost var bra pålegg). Noen vil kanskje mene at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste. Men det er et valg jeg har valgt å gjøre. Jeg tenker at h*n må få en positiv innstilling til det å spise middag. Så får vi heller snu litt på flisa litt etter litt. Nå har det løsnet litt. Pølser, pizza, wookede grønnsaker/ kokte gulerøtter, fullkorns makaroni/pasta.. er en vinner nå. :)

Endret av Fëawen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...