Gå til innhold

Noen som har en god Tiramisu oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Tenkte jeg skulle prøve meg på Tiramisu igjen. Jeg har prøvd det før og da ble det ikke helt vellykket. Noen som har noen gode oppskrifter og noen gode tricks? Jeg har forresten tenkt å lage dem i små porsjonsformer slik at hver person får en hver :-)

Hva med drikke til en slik dessert?

Skrevet

Tiramisu er nydelig. :) Jeg bruker denne oppskriften. Har vel ingen spesielle triks, annet enn at jeg bruker å pensle kaffeblandingen på kjeksene istedet for å dyppe dem. De suger til seg så mye væske at jeg synes de blir som grøt og umulig å håndtere (og uspiselige rett og slett) om de skal dyppes.

Tiramisu

3 eggeplommer

75 g sukker

en dæsj kahlua eller kaffelikør

500 g mascarpone

2 dl kald sterk kaffe/espresso

14 fingerkjeks

50 g revet sjokolade

kakaopulver

Visp eggeplommer og sukker godt sammen. Ha i mascarpone og visp til røren blir glatt og lys. Tilsett 1 ss av likøren og visp godt. Bland resten av likøren med kaffen. Dypp fingerkjeksene i kaffeblandingen og legg halvparten i bunnen av en form. Bre over halvparten av mascarponeblandingen, dryss over litt revet sjokolade. Legg resten av kjeksene oppå, bre over resten av røren og dryss over resten av sjokoladen. Dekk til og sett i kjøleskap i 2 timer. Dryss over kakaopulver før servering.

Skrevet
Hva er fingerkjeks?

Det er rett og slett noen tørre søte kjeks som ser ut som litt tykke fingre. De har dem i de fleste butikker etter det jeg har sett. Husker dessverre ikke akkurat hva de heter (det er ikke så ofte jeg lager tiramisu).

Skrevet
Det er rett og slett noen tørre søte kjeks som ser ut som litt tykke fingre. De har dem i de fleste butikker etter det jeg har sett. Husker dessverre ikke akkurat hva de heter (det er ikke så ofte jeg lager tiramisu).

De heter Savoiardi.

Skrevet

Ser veldig god ut!

Jeg bruker samme oppskrift, bortsett fra at jeg har eksperimentert litt med alkoholen som skal oppi- har prøvd både konjakk og whiskey, og det gikk bra.

Man tager det man haver.

Ellers gjorde jeg en tabbe sist jeg lagde tiramisu- jeg brukte håndmikser på eggene og marscaponeosten, og det skulle jeg ikke gjort, den ble ikke stiv! Og sausen trakk ikke skikkelig inn i kjeksen, av en eller annen grunn. Så den blei rett og slett mislykket.

Har ikke forslag til vin, vi bruker kun kaffe til.

Bon appetitt!

Skrevet
Ellers gjorde jeg en tabbe sist jeg lagde tiramisu- jeg brukte håndmikser på eggene og marscaponeosten, og det skulle jeg ikke gjort, den ble ikke stiv!

Det gjør alltid jeg, ikke noe problem det.

Skrevet

Men det står i oppskriften av eggedosis skal foldes inn i osteblandingen. Jeg gjorde dette og da får man ikke en perfekt blanding men det skal som sagt bli spennende å se hvordan resultatet blir.

Skrevet

Jeg foretrekker kaffe til tiramisu, søt vin eller likør kan nesten bli for mye av det gode.

Skrevet

Hm? :klø: -Mulig at jeg har pisket for lenge,da. Noe må ha skjedd, for den ble helt annerledes enn den pleier: rennende saus, og kjeksen var tørr. Og jeg som har fått sånn skryt av nettopp den kaken før.

Skrevet
Men det står i oppskriften av eggedosis skal foldes inn i osteblandingen. Jeg gjorde dette og da får man ikke en perfekt blanding men det skal som sagt bli spennende å se hvordan resultatet blir.

Nå bruker ikke jeg den oppskriften du la ut, men den eneste forskjellen er i grunn at det er fløte i din oppskrift, så jeg vet ikke hvor mye det skulle ha å si.

Mulig at jeg har pisket for lenge,da. Noe må ha skjedd, for den ble helt annerledes enn den pleier: rennende saus, og kjeksen var tørr. Og jeg som har fått sånn skryt av nettopp den kaken før.

Hvis kjeksen er tørr kan det jo også ha å gjøre med hvor mye kaffe du har hatt på dem. Jeg vet dessverre ikke hva som kan ha gjort at kremen ble ødelagt, men hvis du får en bra krem ved å ikke vispe så er det jo bare å fortsette med det. :)

Skrevet

Når jeg tenker etter, så spiste vi den samme dag som den ble laget, og jeg tenker feilen ligger her - den skulle selvfølgelig stått til neste dag. Så det er ikke sikkert det skyldes den vispingen.

- Det viktig å gjøre akkurat som det står i oppskriften! :fy_fy:

#kjefter på meg selv#

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Jag fant en ny oppskrift på Tiramisu på denne siden: http://megan.cc/Tiramisu/ . Legg merke til at hun her setter eggedosis over vannbad og blader Marsala vin rett inn i blandingen og hun bruker også Marsala vin i kaffeblandingen. Det ligger også en video på siden som viser hvordan hun går frem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...