Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Sitter for øyeblikket med opptaksprøven til Kunsthøyskolen, fakultetet for design, fagområde interiørarkitektur og møbeldesign.

En av oppgavene lyder slik:

- Hva mener du er den viktigste oppgaven for fagfeltet design i fremtiden?

Er det noen som har noen ideer til meg? Har tenkt til å spekulerer litt rundt dette med brukervennlighet, samt miljøhensyn.

Med brukervennlighet tenker jeg først og fremst på at "hot" design i fremtiden kanskje vil være å designe møbler etc. som vil være brukervennlige for alle, altså alle aldersgrupper samt funksjonshemmede. Jeg ser allerede i dag at de flere og flere steder bygger boligere som skal fungere som livsløpsboliger, altså uten terskler, ekstra brede dører osv. Kanskje dette også vil gjenspeile seg i design generelt?

Med miljøhensyn tenker jeg på bl.a. produksjon, materialer osv.

Hva tenker dere?

vil så gjerne komme inn på denne skolen, men er jaggu ikke lette opptaksprøver!! hjelp meg! :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det absolutt høres ut som du er inne på noe - miljø og brukervennlighet (med tanke på at befolkningen blir eldre og eldre) er viktige tema for framtida. Samtidig er det jo "opplagte" ting (i hvert fall med dagens miljøfokus), så du bør kanskje prøve å dra det litt videre f eks ved å ha konkrete forslag angående materialer og nytenkning, referere til ting du har lest/kunnskap du har osv? Søk på nettet etter artikler, gå på biblioteket osv.

Lykke til :)

Skrevet

riktig riktig... men hva med andre ting en miljø- og brukervennlighet? hehe, er litt stuck innenfor de områdene, trenger flere innspill.. :klø:

• 4 uker senere...
Skrevet

Trenger litt mer hjelp her jeg.. Den ene oppgaven går ut på at man skal visualisere en drøm (valgfri teknikk). Oppgaven skal kunne knyttes til interiørarkitektur eller evt. møbeldesign... Skjønner ikke oppgaven helt jeg.... hmmm

Gjest Gjest
Skrevet

Da tror jeg jeg ville sett for meg et rom fra en drøm (evt en drøm du finner på), eller konkrete møbler. For mitt vedkommende er det nærliggende å tenke på, og prøve å gjenskape stemningen i rommet/rundt gjenstandene, men man jobber jo forskjellig, og jeg har heller aldri gjort en slik opptaksprøve :)

Skrevet

hmmmm... vi tenker likt akkurat når det gjelder selve visualiseringen. Men hvordan få dette ned på et ark? eller evt en modell osv...? Blir jo en kjedelig opptaksprøve hvis jeg bare tegner..må finne en teknikk som passer..

Gjest Gjest
Skrevet

Sikkert lurt å prøve å finne en teknikk som faller naturlig for deg, modell er en god ide, jeg er enig i at tegning kan være kjedelig om du løser alle oppgavene med det :) Kanskje bruke litt ulike materialer også, f eks foto eller transparenter, tapeter, tekstiler etc som kan fungere.

Skrevet

ja kanskje det:) Men har du noen tips til problemstillingen i det første innlegget mitt eller? dette med design i fremtiden? Og hvilke oppgaver som er de viktigste for design fremover?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke, jeg - kanskje det er like greit å avgrense antall viktige ting, og heller bruke litt tid på å reflektere rundt (og begrunne) de du velger ut? Jeg tror i hvert fall det er helt sentrale ting; miljø (energisparing, giftfritt, bærekraftig (eks bambus, hamp), gjenbruk) og brukervennlighet (kanskje i retning universalløsninger for å lette arbeid for hjemmehjelp etc - et lite relevant motstykke er termokaffekanner som alle har ulik måte å få kaffen ut på :ler: ). Vet ikke om det passer inn i oppgaven da det ikke går på interiør, men større strukturer, men andre måter å leve/bo på kan være greit å tenke på som et premiss; noen stikkord kan være økolandsby, "livsløpstun", at man bor nærmere arbeidsplass/pendler mindre o.l.

Men skal ikke være bastant, jeg vil nødig ødelegge opptaksprøven din :)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg kom forresten til å tenke på et moment til - hvor mye tid bruker man i hjemmet, kommer det til å endre seg til mer eller mindre, kommer hjemmet til å bli et sosialt rom hvor man har besøk av naboer/andre generasjoner, eller kommer man til å møtes mer ute (f eks er det mer miljøvennlig å spise mat lagd på storkjøkken, og i endel byer er det områder hvor leilighetene knapt har hybelkomfyr, både pga str på leiligheten, og fordi det er billig å spise ute), og hvilke konsekvenser får dette for utforming av rom, og behov for ulike gjenstander?

Men om du føler at dette ikke passer inn, eller du ikke er med på tankegangen, er det antagelig best å overse det. Jeg tror det er lurt at det du skriver er sammenhengende og noe du har et forhold til.

Skrevet

Tusen takk for masse råd!! Nå får jeg bare sette meg ned å formulere en del ting! så får jeg håpe på det beste!

Gjest fanteria
Skrevet

Jeg sitter med samme opptaksprøven som deg.

Og når det gjelder den oppgaven der vi skal fortelle hva vi mener er viktig... bla bla... Det er for å kunne tenke hvordan DU tenker! Ikke andre sine meninger.

Er midt i oppgaven med den egenutviklede idéen, kjempemorro!

Men så var det den drømmen da... *ler*

Ikke tenk på hva som blir riktig og feil, det er din drøm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...