mee mee Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er utenfor London og studerer, og skal være her et halvt år. Har lest typiske turist bøker osv.. Men jeg er ute etter å oppleve noe annet. Er det noen av dere som har noen tips å dele med deg? Alt fra dyr til shoppig, til serverdigheter, steder, markeder osv... Takker for svar
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Ta en tur til forskjellige områder i London by, ikke bare sentrum, f.eks. Islington, Notting Hill og Chelsea (Shopping!). Hampstead, nord for London, er som en liten småby og verdt et besøk. Er du interessert i mat er Borough Matmarked veldig artig. Ligger nedenfor London Bridge. Link Hører mange skryter av Camden Market for shopping, men har ikke vært der selv. Må nok dit neste gang jeg er i London. link Lag en egen pubrunde selv ved å enten ta Tube'n til et vilkårlig sted og gå ut og finn nærmerste pub samme hvordan den ser ut (kan jo bli interessant!) eller gå inn på www.fancyapint.com og planlegg ruta. Link Ta en London walk, se link: Onsdagsprogram Så mange forskjellige f.eks. på en onsdag Da blir man kjent med helt nye steder i London som man ikke ante at fantes + litt historie på veien har man jo ikke vondt av! Må si jeg er misunnelig på deg som er i nærheten av London. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt turen inn så ofte som mulig. Herlig by!
Gjest itla Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Jeg elsker museene i London, det er alltid noen spennende utstillinger å gå på! For tiden kan f.eks. utstillingen "The First Emperor" på British Museum anbefales. Ellers har V&A, Tate og Tate Modern, Science Museum, Natural History Museum, The National Gallery etc gode utstillinger, både midlertidige og faste. De midlertidige utstillingene er dog ofte dyrere enn de faste, eller koster penger der de faste utstillingene er gratis. I tillegg har du en rekke mindre museer, ofte bygget opp rundt private samlinger. Jeg googler gjerne litt før jeg skal til London for å se hva jeg vil ha med meg (bruk f.eks. aktivitetskalendere på sider som Londontown og sånt), og forhåndskjøper billetter der det kan være vanskelig å få tak i på dagen. Som gjesten her over nevnte, er markedene i London kjempeartige. Min favoritt er Brick Lane market, som åpner tiiiidlig på søndagmorgenene og holder på til kanskje 2-3-tiden. Borough market (som gjesten også nevnte) er veldig artig hvis du har interesse av denslags - det finnes ingenting tilsvarende i Norge. Ellers liker jeg de litt mindre handlegatene et stykke utenfor sentrum. Du har mange av de store kjedene der også, men i tilllegg mange mindre, litt sære og morsomme lokale småbutikker. Vil du på kjøpesenter er Brent Cross allright. Forøvrig kan shopping gjøres overalt. Ellers er Alexandra Palace et flott utsiktspunkt der du kan se store deler av byen, og det er også blant annet en ice rink der oppe, samt utleie av små båter ved den lille dammen og tivoli om sommeren. Ta tuben til Finsbury Park (Piccadilly/Victoria line) eller Wood Green (Piccadilly) og buss derfra, f.eks. Og ellers - skaff deg Oyster card, det lønner seg! Edit: Og husk at du veldig mange steder får discounts med NUS card! (Som jeg regner med at du kanskje har siden du studerer der borte...) Endret 7. februar 2008 av itla
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Personlig ville jeg oplevdnoe annet enn London også. York er to timer unna med tog og bør oppleves. Cambridge er også verdt en tur..og Windsor, forsåvidt. Bluewater shopping centre er nordeuropas største, mener jeg og ABSOLUTT verdt en tur se på www.bluewater.co.uk. Det ligger ikke langt fra London, heller. Hvor utenfor London er du ?
wondergirl Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Hva med en helg i Oxford eller Cambridge? Begge byene er innenfor bussrekkevidde. Og så er det jo så mange spennende museer i London, og når du skal være der såpass lenge, så slipper du jo å halse rundt for å rekke over mest mulig på en langhelg, som ofte er tilfelle når man reiser dit som turist.
mee mee Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2008 Personlig ville jeg oplevdnoe annet enn London også. York er to timer unna med tog og bør oppleves. Cambridge er også verdt en tur..og Windsor, forsåvidt. Bluewater shopping centre er nordeuropas største, mener jeg og ABSOLUTT verdt en tur se på www.bluewater.co.uk. Det ligger ikke langt fra London, heller. Hvor utenfor London er du ? Er i herfordshire, like utenfor selve London
mee mee Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. februar 2008 Takk for svar alle sammen, nå har jeg litt flere ting på lista mi jeg skal igjennom Synd at det brenner i camden da...!!
sandra82 Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Jeg ville dratt til dyreparken i london... der har de også noen sånne canal båter.. tror den ene er en restaurant! Camden market var jo veldig fint.. men ja tror nok kanskje jeg ville ventet litt med å besøke det nå... fryktelig trist!! Markedet på portobello er veldig fint.. mye dyre ting, men verdt turen!! Noe jeg likte å gjøre var å dra i hyde park og mate ekornene... hvis man ble en stund så kom de bort og satt seg på benet ditt og gnagde på peanøttene... hyde park er gigantisk og flott park sier nå bare jeg... ellers er jeg enig at det er mange utenomliggende bydeler i london som er flotte.. canary warf er driitdyrt, men veldig moderne og mye tøff arkitetur.. noen kule barer der også!! Cheers bar på en mandag, det savner jeg.. men barer er det vel nok av i england generelt!! Ellers må jeg si meg sterkt uenig om brent cross sitt shoppingsenter.. nå er det sikkert fordi jeg bodde der, og synes det stedet var ett høl.. Det er ganske tøft å dra å spise på noen sushi restauranter der.. husker jo ikke hva det heter nå.. men maten går på bånd, man betaler for antall tallerkener (i forhold til farge) drikke japansk øl og sake... nam nam sier nå bare jeg... Mye bra mat i chinatown også...
Kjetil E Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Vil bare få ri min lille kjepphest når det gjelder London. Greenwich beligende sydøst i London på sydsiden av Themsen. Veldig koslig sted, minner mest av alt om en landsby med sine små hus fulle av butikker som kranser gatene. Her har du også et innendørs marked. I tilegg kan du besøke obeservatoriet med 0-merdianen hvor alle verdens tidssoner regnes utifra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå