Gå til innhold

Når man blir begravet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man blir begravet, har man lov å ha med seg ting i graven? Hva kan man ha med seg og ikke med seg? Kan man bestemme klær man vil ha på seg, hva som helst?

Sikkert lenge til jeg dør da, men er bare litt nysgjerrig på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest _Leela_
Skrevet (endret)

Vet ikke hva du legger i ting, men så lenge du ikke tar helt av tror jeg ikke det er noe problem. Min pappa ble begravet i favorittklærne og fikk med seg en gave fra barnebarnet som han hadde satt mye pris på den siste tiden.

Endret av _Leela_
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

man kan fint ta med seg ting i kisten. Så lenge det ikke er for mye og for stort.

Skrevet

Tenkte på bilder, bøker(eller noe man har skrevet). Mulig cd-er, kanskje en kniv og spade eller noe. Ja da, det høres sikkert rart ut :ler:

Skrevet

Et barn jeg kjente som døde fikk bl.a. med seg brev, bamser og smykke i graven, så det er fullt mulig, ja.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Det er mulig, men jeg tror begravelsesbyråene fraråder at en legger ved ting som er tungt nedbrytbare - plastdukker f.eks. Men jeg tror ikke det er ulovlig. Sansynligvis ulovlig å ta med seg ting som inneholder miljøgifter, men ser egentlig ikke for meg hva det skal være...

Skrevet

Det må jo være ting som går i oppløsning, man kan ikke akkurat ta med seg en gullbarre i graven. Når det gjelder antrekk, kan man velge å begraves i vanlige klær. En ung mann jeg kjenner som døde, ble for eksempel begravd i jeans og t-skjorte, fordi det var det han pleide å gå i.

Skrevet

Hva er poenget med å ta med noe ekstra i graven? Det er jo ikke som om den døde får nytte av tingen. Jeg skjønner at ting kan ha symbolsk verdi, men likevel...

Skrevet

Jeg skjønner godt at noen vil sende med den døde ting i graven, selv om man rent logisk forstår at de ikke vil få bruk for det. Hvis f.eks. et barn dør, vil kanskje foreldrene sende med kosebamsen som han har brukt hele livet. Eller hvis en forelder dør, kan det være godt for barna å sende med en hadet-ting, tegning eller annet.

Skrevet

Det kommer vel litt an på om man skal kremeres eller ikke. Skal man kremeres er deet vel viktig at det ikke legges ting i kisten som kan eksplodere eller som kommer til å være for stort til å få plass i urnen etterpå.

Skrevet

Jeg leste for noen år siden en avisartikkel om en gammel dame som på dødsleiet hadde ett ønske: Å få et maleri med seg i grava. Familien måtte knekke ramma fordi det var stort. Så viste det seg at det var dobbelt lerret og i mellom lå mange tusenlapper. Hun skulle vel bestikke St.Peter for å komme inn perleporten.

• Hjerte 1
Skrevet

I kisten til moren min lå en bok og masse blomster, noen tegninger og brev. Ingen sa noe på det i hvert fall.

Skrevet

Tror ikke det har noe å si, for vet om noen som sendte CD'er med cover med til den andre siden. Så det lar seg nok ordne.

Den norske kirken tillater alt nå til dags, så det er bare å mase litt hvis det er et uvanlig ønske.

Gjest Farao på ferie
Skrevet
Det kommer vel litt an på om man skal kremeres eller ikke. Skal man kremeres er deet vel viktig at det ikke legges ting i kisten som kan eksplodere eller som kommer til å være for stort til å få plass i urnen etterpå.

Dette minner meg om noe jeg leste for ikke så lenge siden. Det oppstår visstnok et stort problem når kvinner med silikonbryster skal kremeres: implantatene eksploderer, slik at silikonet slynges ut i ovnen. Derfor er det blitt forbudt i Storbritannia å kremere kvinner med silikonpupper.

Skrevet
Den norske kirken tillater alt nå til dags, så det er bare å mase litt hvis det er et uvanlig ønske.

Det er jeg vel ikke helt enig i. Dessuten er det ikke kirken som har ansvar for gravlundene, det er kommunen. Det sier seg selv at ikke alle kan ta med hva som helst i graven, det må være nedbrytbart.

Gjest Unplugged
Skrevet
Det er jeg vel ikke helt enig i. Dessuten er det ikke kirken som har ansvar for gravlundene, det er kommunen. Det sier seg selv at ikke alle kan ta med hva som helst i graven, det må være nedbrytbart.

Hvor står dette? Betyr det at gebiss må tas ut og at fyllinger fra tennene må fjernes før begravelsen? Må smykker, klokker og gifteringer tas av? Jeg lurer på om du synser mer enn du vet i dette tilfellet?

Skrevet

Bestemor ble nettopp begravet med gifteringen sin hvertfall, samme med bestefar og. Begge har blitt kremert.

Skrevet

Man kan både ha på seg klær og ha med seg ting i grava. Det må ikke være nedbrytbart, men svære ting frarådes vel i de fleste tilfeller. Veldig situasjonsbetinget, men som regel får man ha med seg det familien ønsker.

Skrevet (endret)
Betyr det at gebiss må tas ut og at fyllinger fra tennene må fjernes før begravelsen? Må smykker, klokker og gifteringer tas av?

I min jobb sørger vi alltid for at de som har tannproteser får på de umidelbart etter stell. Kan ikke tenke meg at begravelsesbyråene plukker ut de når de tar over avdøde.

Endret av c",)
Skrevet
Hvor står dette? Betyr det at gebiss må tas ut og at fyllinger fra tennene må fjernes før begravelsen? Må smykker, klokker og gifteringer tas av? Jeg lurer på om du synser mer enn du vet i dette tilfellet?

Jeg kan ikke vise til dokumentasjon, hvis det er det du mener. Men jeg vet litt om hvordan en kirkegård fungerer. Graver blir brukt om igjen, det er noe de fleste vet. Når man graver en ny grav, må man derfor ofte fjerne knokkelrester, fordi de største knoklene tar lengre tid å bryte ned enn de små. Det hadde blitt innmari tungvint om man måtte grave seg gjennom en hel haug med personlige eiendeler i tillegg. Jeg kjenner flere som jobber i begravelsesbyrå, så jeg skal spørre om det finnes nedskrevne regler neste gang jeg får anledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...