Gå til innhold

Bryllup som ikke er "fine" nok.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det like før jeg gifter meg, og nervene er i helspenn.

Noen ganger angrer jeg nesten litt på noe av det jeg spør om her inne, fordi jeg får mange svar som tydelig viser at vårt bryllup ikke er "godt nok".Selv om jeg gleder meg til mitt bryllup og har fått det akkurat slik jeg ønsket er jeg veldig spent på gjestenes reaksjoner. Jeg håper det ikke blir slik at gjestene ikke synes at det er fint nok. :(

Jeg blir litt trist av alle forventningene som jeg ikke var klar over fantes.

Jeg skal prøve å forklare litt...Er blitt kaldt for en kjiping fordi vi ikke skal pynte inni kirka med blomster.

Det høres ut som om noen her inne har vært i mange bryllup der de rett og slett ser ned på brudeparet for at ting ikke var "fine" nok.

Musikken var dårlig, "Nille-bryllup" der servietter og pynt var billig, maten var ikke bra nok (utenkelig å bli servert snitter til forett, eller maten ikke var lagd av en mesterkokk)

Kjedelige bryllup der talene, lekene og musikken var dårlig.

Og så var det gavene da, enkelte hevder at de KUN ønsker seg penger, og kommer til å kaste eller bytte gaver de ikke har ønsket seg.

Det er nesten så jeg lurer på om det finnes en standard vi ikke kommer til å leve opp til. Vi skal ha både middag og kaffegjester. Har ikke tenkt å invitere alle til middag (men dette virker for noen til å være uhøflig og utenkelig)

Vi har ikke gaver til gjestene, selv om min forlover får et lite armbånd som takk.

Kakene er bakt av slekt og venner/nabokjærringer, men dette er det og noen som reagerer på (de spiser ikke hva som helst...)Bare bryllupskaken er bakt av baker

Vi betaler ikke overnatting for tilreisende gjester (trodde ikke det var vanlig :oops: )

Noen av servitene er kjøpt på NILLE!!!

Kjolen min er "billig" kostet bare 5000 og kommer fra Danmark

Alt i alt kommer bryllupet til å koste oss ca 50 000, men svigerforeldrene mine betaler litt. Jeg blir litt skremt når jeg leser at enkelte her inne forlanger at foreldrene SKAL betale, eller at den ene partens foreldre ringer for å kreve at den andre parten og betaler "like mye"

Bryllupsreise? Jeg skal ha en tur til Oslo, mannen min skal dit i forbindelse med jobb, så reiser jeg ned og bor på hotell sammen med ham noen dager. Ønsker selvsagt at vi kunne dratt lenger, men økonomien er ikke så bra i disse tider..

Jeg tror og håper at mine gjester skal få det trivelig, og at vi kan skape en vakker og høytidelig vielse og fest. Jeg har selv vært i mange bryllup men har aldri tenkt over om det var fint nok, eller slik jeg ville ønsket det.

Selvsagt har det ikke alltid vært gøy når talene varer i timesvis, men det har ikke vært noe som har plaget meg.

Vi skal leve etter bryllupet også. Har to barn, hus og sånn passe dårlig økonomi, men vi skal i allefall klare å betale regningene i ettertid.

Håper ingen tok seg nær av dette innlegget. Vi er jo ganske forskjellige her inne, men synes det er litt synd at det er såpass høye forventninger som preger innleggene. Vi kan ha vårt "drømmebryllup" men for noen her inne er vi laangt under lista.

Lykke til alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke at du skal bry deg om sånt jeg!

For å være helt ærlig så hadde jeg trivdes bedre i ditt bryllup enn et oppfjaset og dillete bryllup der alt var fryktelig dyrt og flott!

Men så hører jo ikke jeg med i bryllups-gjengen her da...

Om kirka er pynta eller ikke hadde jeg ikke ofret en tanke. Hvor serviettene var kjøpt hadde jeg heller ikke tenkt over eller hvem som hadde bakt kakene..

Det jeg hadde lagt merke til var om stemningen var dårlig.

Skrevet

For å være helt ærlig så hadde jeg trivdes bedre i ditt bryllup enn et oppfjaset og dillete bryllup der alt var fryktelig dyrt og flott!

Men så hører jo ikke jeg med i bryllups-gjengen her da...

Om kirka er pynta eller ikke hadde jeg ikke ofret en tanke. Hvor serviettene var kjøpt hadde jeg heller ikke tenkt over eller hvem som hadde bakt kakene..

Henger meg på Lea sitt svar, 100% enig :Nikke:

Skrevet

Vi hadde et veldig billig bryllup, vi klarte oss med 45000. Men fikk vi noe dårligere bryllup av den grunn? Nei, jeg vil ikke påstå det. I mine øyne er det om å gjøre å prioritere de rette tingene, og det føler jeg at vi gjorde. Jeg plukket meg ut akkurat den kjolen jeg ville ha, vi valgte en flink fotograf, buketten valgte jeg uten å tenke på pris, undertøyet mitt var ordentlig, middagen var en skikkelig middag og kakene var flotte og mange nok!

Mulig vi valgte noen billige løsninger som andre absolutt ikke ville ha valgt, men det spiller ingen rolle. Gjestene koste seg, kanskje mer enn de ville ha gjort i et ”stivere” bryllup? Vi brukte ikke tusener av kroner på bryllupsbil, levende musikk, blomsterpynt eller overnatting, men gjorde det bryllupet vårt noe dårligere? Nei, absolutt ikke. Vi fikk iallfall vårt drømmebryllup, og vi lever på de utrolig gode minnene. Vi får også stadig tilbakemelinger fra gjestene vi hadde, og alle synes det var like hyggelig.

Personlig vet jeg at jeg foretrekker et bryllup der ting ikke er for overdådig og alt skal være veldig eksklusivt, men jeg godtar selvsagt at andre synes dette er kjempeflott.

Men er det ikke i bunn og grunn meningen med denne dagen som spiller noen rolle da, ikke hvor mye penger man bruker eller hvor eksklusive ting er? Bryllupet vårt hadde ikke blitt noe bedre om serviettene var dyre, bordekorasjonene større, eller kakene flere. Tvert i mot!

Skrevet

Helt enig!! :Nikke:

"Billige" bryllup kan være minst like vellykket som "dyre" bryllup, så det synes jeg ikke du skal tenke på i det hele tatt. Det er ingen som kommer til å bry seg om det er pyntet i kirka eller ikke når DU kommer vandrende inn midtgangen, det er dere som er midtpunktet. Dere kommer uansett til å få en minneverdig dag, slapp av og NYT den.

Lykke til!

Skrevet

Henger meg på.

Alle er vi forskjellige, men vi skal ikke dømme hverandre selv om man har ulik oppfatning.

Ser også at noen kan være litt kvasse i uttalelsene sine, og skjønner godt at dette kan såre.

Jeg ønsker deg masse lykke til på lørdag, og det kommer sikkert til å bli flott!!!!!

KLEM EMMA! :D

Skrevet
Henger meg på.

Alle er vi forskjellige, men vi skal ikke dømme hverandre selv om man har ulik oppfatning.

Ser også at noen kan være litt kvasse i uttalelsene sine, og skjønner godt at dette kan såre.

Henger meg på jeg også!

Lykke til på lørdag, det blir nok en kjempeflott dag! :D

Skrevet

Om du er kjip, så kan du trøste deg med at jeg nok da er MYE kjipere! :lol:

Vi har leid et billig lokale, lager maten og kakene selv med hjelp av foreldre og en venn av kjæresten min som er kokk. Servitørene er venninder av søsteren min.

Pynt, lys, servietter og sånt kjøper vi på IKEA, og vi skal ikke blomsteroppsatser og andre sånne ting som koster litt penger.

Tilreisende gjester (veldig få) ordner selv hvor de skal bo.

Gaver til gjestene er en skikk som definitivt ikke er norsk (ikke vanlig heller!), og som jeg ikke hadde hørt om engang før jeg leste om det her inne. Kommer ikke til å ha det, de får god mat og god drikke og en fin fest - det må da være nok?! :roll:

Kjolen min kosta mye, mye mer enn det jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet, men den er verd det!

Bryllupsreisen har vi hverken råd eller tid til nå, så den får vi ta senere.

Vi har gjort ting sånn som vi har gjort det både av økonomiske grunner og fordi vi vil ha et litt mer uformelt bryllup enn kanskje mange andre har.

Vi får faktisk det bryllupet vi ønsker - vårt drømmebryllup - for en brøkdel av de pengene mange andre bruker på bryllupet sitt.

Det viktigste er jo uansett at man er lykkelig og blir godt gift, ikkesant? :wink:

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg har vært i mange skikkelig gjennomførte og dyre bryllup og mange ikke så planlagte og noe billigere bryllup. Om bryllupet er vellykket avgjøres definitivt ikke av pris og utstyr.

Den ene venninnen min giftet seg uten å ha råd til bryllupsfest. Alle vennene fikk kun vite hvilken dato de skulle gifte seg. Da spleiset vi alle på bryllupsmiddag på en restaurant. Det var et veldig hyggelig bryllup. En annen gang følte jeg det som om jeg var tilskuer til en bryllupskonkurranse hvor bruden og hennes venninner konkurrerte; det var om å gjøre å ha det fineste serviset, de dyreste serviettene osv. Dette ble til slutt noe anstrengt og ikke fullt så hyggelig.

Ikke vær redd for at bryllupet ditt ikke er så påkostet som andre her inne på KG. Gled deg over dagen og gled deg over å være sammen med familie og venner.

Skrevet
Jeg håper det ikke blir slik at gjestene ikke synes at det er fint nok. :(

Jeg blir litt trist av alle forventningene som jeg ikke var klar over fantes.

Du skal være klar over at bryllupsforum her på KG er en egen liten verden, og de forventningene som folk flest har til bryllup har ingen sammenheng med det intrykket du får her inne. Det er greit å hente tips og råd her inne, men man må passe på å holde hodet kaldt samtidig. De færreste bryllup holder "kg-standard".

Jeg skal prøve å forklare litt...Er blitt kaldt for en kjiping fordi vi ikke skal pynte inni kirka med blomster.

Dersom det er en vakker kirke ser jeg ikke problemet. Kan ikke si at jeg har lagt så veldig mye merke til blomstene i de bryllupene jeg har vært i.

Det høres ut som om noen her inne har vært i mange bryllup der de rett og slett ser ned på brudeparet for at ting ikke var "fine" nok.

Musikken var dårlig, "Nille-bryllup" der servietter og pynt var billig, maten var ikke bra nok (utenkelig å bli servert snitter til forett, eller maten ikke var lagd av en mesterkokk). Det er nesten så jeg lurer på om det finnes en standard vi ikke kommer til å leve opp til.

Det er nok noen som tenker sånn, og det må en bare leve med. Men de aller fleste bryllupsgjester gleder seg på brudeparets vegne, og er glade for å bli invitert. De bruker tida på å kose seg istede for å gruble på surmaga kritikk.

Vi skal ha både middag og kaffegjester. Har ikke tenkt å invitere alle til middag (men dette virker for noen til å være uhøflig og utenkelig)

Dette er helt vanlig de aller fleste steder i landet. Kaffegjestene blir sikkert glade for å bli invitert, ikke sure fordi de ikke fikk komme til middagen.

Vi har ikke gaver til gjestene, selv om min forlover får et lite armbånd som takk.

Det er overhode ingen norsk skikk å ha gave til gjestene, og det er heller ikke særlig mange som har adoptert denne amerikanske skikken. Det fallt meg ikke inn å ha gave til gjestene i vårt bryllup, gaven var å få ta del i dagen vår, og få være med på en god middag og en hyggelig fest (for det var det faktisk).

Kakene er bakt av slekt og venner/nabokjærringer, men dette er det og noen som reagerer på (de spiser ikke hva som helst...)Bare bryllupskaken er bakt av baker

Har sjelden opplevd å få kjøpte kaker som er så gode som hjemmebakte. Har aldri vært i et bryllup der alle kakene er bakt av baker, men har mange ganger opplevd at også bryllupskaken er hjemmebakt. Det finnes mange dyktige hobbybakere, og de fleste legger litt ekstra flid i en kake når den skal være til et bryllup.

Vi betaler ikke overnatting for tilreisende gjester (trodde ikke det var vanlig :oops: )

Nei, det er overhode ikke vanlig. Noen få gjør det, men da har de som regel fått et godt tilbud. Det som er vanlig er å være behjelpelig med å skaffe overnatting hos slekt og venner dersom dette er mulig og ønskelig. Men gjester som overnatter på hotell betaler vanligvis selv.

Noen av servitene er kjøpt på NILLE!!!

Står det NILLE med store gule bokstaver på dem? Visst ikke ser jeg ikke problemet...

Så fint at du har funnet en billig kjole som du selv er fornøyd med da :)

Lykke til med bryllupet, og husk at du godt kan ha hodet i skyen her inne på KG, bare du har bena på bakken i den virkelige verden! :)

Skrevet

Jeg må si meg enig med de over. Jeg synes at et bryllup er en personlig ting, hvor hvert brudepar (og de rundt dem) gjør det de kan for at dagen skal bli så perfekt den kan! Og, som regel blir den perfekt for de to som teller, nemlig bruden og brudgommen!

Vi har et ganske "dyrt" bryllup, men ikke overstadig egentlig. Mine tilkomne svigerforeldre har ikke akkurat skranten økonomi, for å si det sånn, og de har tatt seg av hele festen sånn økonomisk. Det betyr mesterkokker og flott, svært lokale. Servitørene er utdannede osv osv.. Men mye av det rundt er "billig", "kjipt" "gnient" og alle andre ord som er brukt her inne av og til... Serviettene til kaffen har vi kjøpt på Rema 1000, 20stk for 7kr! Flotte servietter som har samme farge som serviettene som følger med til middagen (og er av bedre kvalitet da) Kakene våres blir bakt av tanter av brudgommen, og andre bekjente av familien hans (min familie kommer langveis fra og dermed tar hans familie den jobben der). Bryllupskaken blir bakt av en privatperson som har kakebaking som hobby, og er MEEEEEEGET dyktig! (etter min smak er ofte bakerikaker og konditorikaker tørre og smakløse, så vi ønsket å styre unna det! Selvom det er "gnient" å styre unna!)

Vi har også delt gjestene i 2, og har ikke tenkt over det i ettertid. Det er det som passer oss best! 50 til middag og 60 nye gjester til kaffen. Det er den løsningen som vi tok, og den har vi ikke fått noen reaksjoner på(BORTSETT FRA HER PÅ KG!) Alle de inviterte til kaffen, har blitt glade over å bli bedt og har ikke følt seg som annenrangs gjester eller noe sånn! De som evt hadde følt det sånn, kunne bare ha holdt seg hjemme! På dagen vår ønsker vi jo ikke utakknemlige gjester som tror de er så mye bedre enn alle andre!

Jeg synes personlig at et bryllup som har engasjert og involvert de som er glade i brudeparet og som har stilt opp for dem, er et mer "vakkert" bryllup (hvis du forstår meg!?!?!) enn noe som er fikset ferdig av ukjente!

Nei, Cinderella2003, ikke bry deg om hva alle andre sier! Dette skal være deres dag og deres bryllup, så gjør som dere vil! Hvert bryllup blir spesielt, uansett om serviettene koster 0,50kr pr stk eller 15! Legg mer vekt på hva dere vil formidle f.eks under vielsen, for det er jo det folk husker i ettertid! Ikke hvor serviettene er kjøpt, eller hvem som har bakt hvilke kaker (de fleste kommer jo ikke til å huske hva kaker dere hadde engang!)

Lykke til med de siste forberedelsene!!

*sender deg masse gooooooe tanker :enig_animasjon: *

Skrevet

Jeg tror og håper at mine gjester skal få det trivelig, og at vi kan skape en vakker og høytidelig vielse og fest.

Vi skal leve etter bryllupet også. Har to barn, hus og sånn passe dårlig økonomi, men vi skal i allefall klare å betale regningene i ettertid.

Håper ingen tok seg nær av dette innlegget. Vi er jo ganske forskjellige her inne, men synes det er litt synd at det er såpass høye forventninger som preger innleggene. Vi kan ha vårt "drømmebryllup" men for noen her inne er vi laangt under lista.

Lykke til alle sammen!

Vi har heller ikke gave til gjestene (aldri vært i et bryllup og fått det). Våre forlovere får fotografbilde.

Hjemmebaktekaker er definitivt best!!!!! bryllupskaka vår bakes av den lokale kokken som er innleid for anledningen.

Det er ikke vanlig å betale for gjestenes ivernatting, spes ikke om man er mange.... Folk forventer ikke å bli oppvartet 100% og regner m at noe må de jo ordnde selv. Men det går jo an å legge til rette for overnatting - ordne det greit og rimelig, men at de som øsnker må betale selv.

Heldig er du at du fikk kjole så billig! jeg hadde også planer om å dra til DK å kjøpe kjole, men planene skjærte seg og dermed endte jeg opp med en "egentlig" altfor dyr.....

Det viktigste i vårt bryllup, er at alle gjestene skal ha det greit og storkose seg - jeg er enig med deg!

Og tror det er viktig å tenke realistisk, ordnde drømmebryllupet etter hva man har økonomi til, man kan få det fint om man tenker spes på økonomi, og gjestene vil knapt merke forskjell. Man skal som du sier tross alt leve etterpå også!

Og igjen må jeg si at vi må være flinke til å ikke dømme andres tanker og meninger opp og ned i mente, man vet så lite om bakrgunn osv. Har selv opplevd "vonde" innlegg her på KG som har såret.... Det viktigste er å kjenne etter hva som er riktig for en selv, og heller ta andres råd som forslag på hvordan ting kan gjøres.

Jeg har alltid drømt om det perfekte bryllupet - men nå når det har begynt å nærme seg, tenker jeg ofte at det er ikke alle de tingene rundt som er viktig, det viktigst er jo at jeg og min kjære lover hverandre evig troskap og begynner på noe nytt i livet vårt, at alle skal feire det sammen med oss og trives med det. Men selvsagt, det gjør ingenting å ha flott kole, føle seg fin, ha en god middag, litt underholdning osv... Man må gjøre det en selv ønsker

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg henger meg på den gemene hop! 100% enig!!

Noen ganger er jeg glad jeg giftet meg før jeg oppdaget disse sidene, for jeg blir litt skremt av enkelte..... men det hadde også vært en del gode tips å hente.

Jeg synes dere skal gjøre det dere synes er best. Den fineste gaven er å få delta i nær familie eller gode venners bryllup. Og strengt tatt tror jeg det skal veldig mye til for at folke kjeder seg og har det helt forferdelig......

All hell og lykke på lørdag! Kos dere og nyt dagen og samlivet sammen!

Klem :blunke:

Skrevet

Hei du.

Slutt å tenk på hva andre sier og mener!!!!!

Nå er det bare noen dager igjen og de skal du bruke til å glede deg og kose deg fram til den store dagen!

Har lyst til å si noen ting om bryllupet mitt som jeg føler går ganske under

samme "kategori" som dere. Enda vi har nok råd til å bruke mer penger på det men ikke ØNSKER å bruke mer.

Jeg kjøpte kjolen min på markedsplassen til 3500 kr. Det var virkelig min drømmekjole som jeg ikke fant i noen kjolesalonger!

Vi har kjøpt noen dyre servietter til middag, men har kjøpt kaffeserviettene på Europris. Ikke akkurat kjent for å være luksusvarer.

Vi skal ha det på et klubbhus hvor vi begge er medlemmer og dermed får leie det veldig billig. Det skal komme noen dit å lage mat for oss, da dette ikke ble dyrere enn catering.

Drikkevarer er kjøpt inn i Sverige slik at det skulle spares noen kroner der, skulle vi ha hatt festen på et annet sted kunne vi ikke ha med drikkevarer selv.

Blomstene og brudebuketten skal søskenbarnet til brudgommen lage. Hun jobber i blomsterbutikk og dermed får det billigere.

Duker etc får vi låne gratis.

Ei som skal gifte seg litt senere enn meg skal låne en diger båt. Høres veldig flott ut men det er ikke meg!

Vårt bryllup vil kanskje da for flere virke som et "billigbryllup" men det er slik jeg vil ha det!

Og hvordan dere ønsker å ha det er det viktige. For hvis ikke dere trives den dagen vil ingen andre gjøre det heller!

Skrevet

Jeg har hørt om noen som hadde et svært påkostet bryllup. Tok opp lån for å gjøre det "fint" nok.

Nå er de skilt og betaler fremdeles på lånet til bryllupet. :-?

Lykke til på den store dagen deres!

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg synes det er kjempeflott at dere gjør det "billig" jeg.. :)

hvor hyggelig gjestene deres får det har ingenting med prislappen å gjøre.. (svært lite i alle fall)

dersom vi skal ha en fest (vi skal i alle fall være bare oss to på selve dagen) skal vi ha det enkelt og billig..-

budsjettet er på;

reisen (vi gifter oss i utlandet); 10 000

kjole; 3000

ringer; 3000

hans klær; bruker "gammel dressen" (ny i fjor)

morgengaver; vi skal lage "aktiviteter" for hvernadre i byen vi gifter oss i.. så her blir det max en tusenlapp til sammen..

middag (for oss to); 3000

så selve bryllupet blir ca 20 000..

dersom vi lager fest for familie og venner etter at vi kommer hjem, vil den bli i mamma og pappas hus (de har god plass.. og siden vi ikke skal ha middagsbord.. ) med koldtbord, hjemmebakte kaker og 40-45 gjester som setter seg hvor de vil i stuene, hagen osv

kostnaden her blir koldtbordet (vil bruker catering) og vin som vi skal samle opp på div turer til sverige ol

så våre totale kostnader blir vel på 35-40 000.. max..

og vi slipper å ha taler (noe ingen av oss ønsker.. vi sier det vi vil si til hverandre på bryllupsdagen) og sannsynligvis også dyre gaver (noe vil heller ikke ønsker oss.. )

ingen har rett til å klage på noe de blir invitert til!

Skrevet

Trist at du har følt deg og ditt kommende bryllup så kritisert.

Men jeg leser også mellom linjene at du vet at ditt bryllup kommer til å bli en vakker begivenhet, uavhengig av hva diverse navnløse på KG mener.

Fint at du tar opp at det kan bli litt vel mye kritikk.

Jeg tror du vet at du selv har oppfordret til diskusjon. Og at du også var forberdet på dette. Og jeg tror ikke alle leser helt gjennom det de skriver som svar. Har selv gått på en blemme, og såret andre -ufrivillig! :oops:

Det er fort gjort, til tross for smilemennene vi henger på vår krasse, konstruktive (?) kritikk.

Til ettertanke.. :blunke:

Skrevet
Jeg har hørt om noen som hadde et svært påkostet bryllup. Tok opp lån for å gjøre det "fint" nok.

Nå er de skilt og betaler fremdeles på lånet til bryllupet. :-?

De der kjenner jeg også, helt høl i huet!!!

Man må ta høyde for hva man kan klare av utgifter og ikke minst,

man må bestemme seg for hvor mye man er villig til å bruke.

Og det bør være opptil hvert enkelt brudepar.

Skrevet

Jeg tror dere får en kjempekoselig og fin dag, Cinderella2003! Jeg er enig med alle som skriver at det ikke må være dyrt og eksklusivt for å være et fint bryllup.

Men samtidig, på vegne av de som bruker litt mer og kanskje er i kategorien "dyrt bryllup": jeg synes ikke vi skal kritiseres heller, bare fordi vi ikke må/vil/trenger å bruke lite penger, som over her:

Et dyrt bryllup er ikke nødvendig vis oppfjasete og dillete. :blunke:

Hver sin stil, hver sin smak, hvert sitt budsjett, hvert sitt bryllup!

Lykke til med din og mannen din sin dag, tror det blir flott, jeg!

loolaa

Skrevet

Det var heller ikke min mening at et dyrt bryllup MÅTTE være oopfjaset og dillete, men heller andre veien.

Et dillete og oppfjaset bryllup (slik jeg ser det) koster som regel ganske mye penger.

Har man nok av penger og vil bruke litt ekstra denne dagen, så bør man jo selvfølgelig gjøre det!

Men det betyr ikke at et billigere bryllup er dårligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...