bunadbrud Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 (endret) Blir mange alkoholspørmål nå men.. Vi ønsker ikke fri bar av økonomiske hensyn (dette er ikke en tråd for å diskutere hva man mener om det) men ønsker likevel at gjestene skal kunne få muligheten til å drikke alkohol etter middagen. Derfor ser jeg for meg noen alternativer ut i fra at vi setter i stand en bar der folk kan få kjøpe til innkjøpspris (har ikke tenkt å tjene på det, men gå i null) a) Deler ut f.eks. to bonger til hver gjest - litt dyrere enn innkjøpspris b) Ingen bonger deles ut - innkjøpspris eller muligens litt lavere Hva ville dere foretrukket? Er det greit å måtte betale innkjøpspris, feks. 10 kr pr. øl? Og hvor mye drikker folk? Vi ønsker ikke at noen skal bli ubehagelig fulle. Et annet argument for en litt "innskrenket" alkoholservering at det skal være barn tilstede ( 5 stk fra 6 - 17 år) og at noen er avholdt. Jeg har stor respekt for de som velger å være avhold, og ønsker ikke at de skal føle at det ubehagelig. Et annet spørsmål er hva/hvor mye baren skal inneholde? Holder det med vin og øl, eller må man også ha drinker? Vil bare føye til at mineralvann ol. vil være tilgjengelig hele kvelden. Sambo er usikker på om han i det hele tatt ønsker bar. Hva hadde dere tenkt dersom det ikke var mulighet for alkohol etter middagen? Jeg har aldri vært i bryllup i voksen alder, slik at disse spørsmålene har jeg ikke måttet tenke over før nå. Endret 6. februar 2008 av bunadbrud
Frey Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Mente du at dere skulle selge bonger eller dele ut bonger gratis?
bunadbrud Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2008 Mente du at dere skulle selge bonger eller dele ut bonger gratis? Dele ut to bonger gratis, og så må de kjøpe resten selv. Men dette er bare en av flere muligheter
Concertina Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Jeg synes det er litt kjipt uten alkohol på et bryllup, ikke dermed sagt at jeg ønsker å drikke med drita, men jeg synes det er godt med et glass rødvin eller tre når man er på fest. Så ja, jeg ville reagert på det og syntes det var litt rart, hvertfall så lenge det var alkohol til maten og brudeparet ikke var godt kjent for å være avholdsfolk. Er litt usikker på hva jeg ville foretrukket, men bonger er vel greiest siden det da kun er de som ønsker å drikke litt til som må kjøpe noe - men husk å si fra til alle slik at de tar med seg penger! Synes det er helt greit med kun øl og vin i baren, vi dropper spriten selv: skal riktignok ha cognac/whisky/baileys i tillegg, men drinker krever en skikkelig bartender og masse blandevann (og for vårt vedkommende så blir det dyrere og).
bunadbrud Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2008 Synes det er helt greit med kun øl og vin i baren, vi dropper spriten selv: skal riktignok ha cognac/whisky/baileys i tillegg, men drinker krever en skikkelig bartender og masse blandevann (og for vårt vedkommende så blir det dyrere og). Okei. For jeg synes også det kan bli litt stress med å blande drinker. Så jeg tenker kanskje å ha to ulike rødviner og to ulike hvitviner samt øl, og cider (vi har en veldig god lokal en) og som du nevner cognac/baileys og evt noen likører til. Men så tenker jeg at det er teit å kjøpe for mange også, ser for meg at det blir mange nesten fulle flasker dersom man har for stort utvalg også.
Gjest brud 08 Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Kommer du til å skrive at alkohol kan kjøpes etter maten i invitasjonen? I lokale vi skal leie kan folk kjøpe alkohol etter maten, men vi holder selvfølgelig vin under middag + kaffe/konjakk. Det som er litt kjipt er at lokale ordner dette - og prisene er nok noe stive (iallefall for en del av mine studentvenner)... Men men.. Jeg synes 10. kr pr øl høres greit ut - fordelen er jo at folk ikke bare drikker og setter glasest fra seg - og henter ny, som ofte skjer når det er gratis.
DDuck Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 (endret) Hvis du skal selge alkohol, selv om det er til innkjøpspris, må du søke om skjenkebevilgning først... Det er veldig viktig!! Om det blir anmeldt eller at noen får nyss i det uten at dere har alt papirarbeidet i orden kan dere få en skikkelig smell! Men jeg syntes det hørtes litt trasig ut jeg, så da ville jeg heller gitt beskjed til gjestene om å ta med seg egen drikke for kvelden utenom det som er til maten... Endret 6. februar 2008 av dinedama
bunadbrud Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2008 (endret) Hvis du skal selge alkohol, selv om det er til innkjøpspris, må du søke om skjenkebevilgning først... Det er veldig viktig!! Om det blir anmeldt eller at noen får nyss i det uten at dere har alt papirarbeidet i orden kan dere få en skikkelig smell! Stedet vi skal leie er et selskapslokale med skjenkebevilgning. Men skal forhørre meg om hvordan det fungerer. Det er morfaren min som har ansvaret, så det burde være en smal sak å få orden i papirene. Men jeg syntes det hørtes litt trasig ut jeg, så da ville jeg heller gitt beskjed til gjestene om å ta med seg egen drikke for kvelden utenom det som er til maten... Det er helt uaktuelt. Poenget er jo at jeg ikke ønsker noe fyllekalas, noe jeg frykter mer dersom folk får ta med seg eget. Endret 6. februar 2008 av bunadbrud
DDuck Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Stedet vi skal leie er et selskapslokale med skjenkebevilgning. Men skal forhørre meg om hvordan det fungerer. Det er morfaren min som har ansvaret, så det burde være en smal sak å få orden i papirene. Det er helt uaktuelt. Poenget er jo at jeg ikke ønsker noe fyllekalas, noe jeg frykter mer dersom folk får ta med seg eget. Okei, men da er det jo ike noe problem å skal selge alkohol da men vær også sikker på at det er både for øl/vin og brennevin... kan hende det er forskjellige regler der uten at jeg vet det sikkert Ok, men da skjønner jeg hvorfor dere velger å gjøre det slik..
bunadbrud Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2008 (endret) Liker når folk skjønner :-D Min mor var visst litt usikker på hva hun syntes om å selge. Men jeg tror vi går for det. Jeg har sett at mange argumenterer mot at gjestene skal kjøpe alkohol med at: * gjestene bruker mye penger på klær/reise/gaver osv. Vi skal ordne overnatting til alle som ønsker det. Vi gifter oss i bunad og oppfordrer alle som har til å komme i det. Har man ikke bruker man noen en har fra før. Vi synes det er viktigere at folk kommer enn at vi får en vase til x antall kroner av dem Endret 6. februar 2008 av bunadbrud
Amadea Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Jeg tror jeg ville valgt bonger. Gjennomsnittet ligger nok på et par drinker per person. Noen drikker null eller én drink. Andre tre eller fire. Dette er jo etter vin til maten og cognac / likör til kaffen. Så jeg tror nok ikke det vil bli noe saerlig salg utover dette, de fleste vil nok bytte til seg ubenyttede bonger. Det er i hvert fall hva jeg har erfaring med fra selskap med bonger til baren. Hvis du går for kun salg, så husk å opplyse om dette i innbydelsen slik at gjestene har med seg penger.
Tweak Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Siden dere serverer alkohol til maten "vederlagsfritt" så synes jeg at dere kan selge til innkjøpspris. 10 kr for en øl eller et glass vin (kartong?) evt. 30 kr for cider eller rusbrus. Og om dere kjøper inn noe appelsinjus og sprite så kan dere ha vodka i "baren" og blande drinker. ist bryllup eg var i hadde vi mye morro med å lage nye drinker. Ingrediensen i alle var pisang ambon, så det så ut som om alle drakk pærebrus! :-D Det kommer helt an på gjestene, når det gjelder hva dere velger å køpe inn. Blant mine venner er det ikke så mange som drikker vin og noen drikker hverken vin eller øl (blant annet sambo...). Husk å avtale med polet om å levere tilbake det dere ikke bruker! :-) Og om dere skal til utlandet eller kjenner noen som skal det, så kan dere jo høre om de vil donere kvoten til bryllupet og kjøpe sprit FOR dere. :-)
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Vi har bryllupsfesten på et sted hvor vi må kjøpe drikkevarene, og de er ganske kostbare. Så vi har valgt å spandere alkohol til maten og gi gjestene 2 bonger hver. Etterpå kan de handle i baren det de måtte ønske. Jeg skrev på invitasjonen at det ble servert alkohol til maten. På den måten vet de at de må kjøpe det de vil drikke av alkohol etterpå. Brus blir det servert hele kvelden på våres regning. Vi valgte denne løsningen, da vi ikke har råd til å kunne spandere hele kvelden. Dessutten er dette veldig vanlig her i traktene. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå