Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har diskutert litt med min kjære om dette temaet. Vi begge er opptatte av tradisjoner. Jeg vet ikke så mye om dette, kanskje noen her kan hjelpe? Ifølge ham så er det brudens side som skal stå for festen, og alle i hans familie tar dette for gitt. Jeg tenker ikke på det økonomiske, men mer på plasseringen av bryllupet, og det å være vertskap for arrangementet. Er det slik at bryllupet tradisjonelt skal feires hos brudens familie/gård/etc? I hans familie har de alltid, praktisert denne skikken, han er eneste bror. Det går sikkert an, men det ville vært mye mer praktisk, og ikke minst nærmere alle vennene og slektningene mine (og hans) hvis vi feiret det der han kommer fra... Det ville vært fint å høre om andre er kjent med denne skikken før jeg tar mot til meg og bryter en tradisjon som svigers tydeligvis tar for gitt.
Eivór Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er også veldig for tradisjoner, men mener at det ikke er noe i veien for at bryllupet kan arrangeres på brudgommens hjemplass. Kjenner flere som har valgt å gjøre det på denne måten uten at det har vært noen problemer. Min kjære og jeg har valgt å gjøre det slik at det er vi som inviterer til bryllupet, selv om svigermor veldig gjerne ville at det var foreldrene som inviterte, og at bryllupet er på min hjemplass. Synes ikke man skal følge tradisjoner bare fordi det er tradisjon, men heller tilpasse det litt etter hva som passer best for seg
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Tradisjonelt er det vel sånn, så vidt jeg hører - at brudens foreldre betaler og inviterer. Men jeg skjønner ikke hvorfor man vil velge en slik tradisjon dersom det bare medfører ulemper for en selv. Det er da nok av andre tradisjoner i forbindelse med bryllup om man er opptatt av sånt. Jeg har heller ikke hørt om noen i dag som praktiserer akkurat dette.
Aurela Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er for tradisjoner.. Men at den ene siden skal betale alt, pga. tradisjoner og ikke økonomi er jeg i mot.. For tradisjonen er vel at brudens familie står for det økonomiske..?
LukaFrost Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Jeg synes man skal gi beng i alle tradisjoner man ikke føler seg komfortable med. Poenget er at brudeparet gjør som de vil. Hvis jeg noen gang skal gifte meg inviterer min kjære og jeg til bryllup. Ikke forventer vi at den ene eller andre siden skal stå for utgiftene heller. Det virker da utrolig gammeldags å forvente at brudens famillie står for festen/bataler for morroa.
Marge Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Ja, det er vel tradisjonen av brudens foreldre betaler og inviterer. Det er sikkert greit for mange, men jeg synes nå det høres litt gammeldags ut av svigerforeldre/brudgom å "forlange" det?? Den praktiske tilretteleggingen er tross alt ganske viktig. Mine foreldre kunne aldri i livet tenkt seg å betale og organisere slik tradisjonen tilsier - da hadde det nok ikke blitt noe bryllup
Gjest TS Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Takk for svar! Hm, får tenke litt på dette. Mine foreldre er ikke så opptatte av tradisjoner, mens hans foreldre er det, og de har sponset og vært vertskap for bryllupene til alle tre søstrene hans. Og tenker nå sikkert at de har gjort sitt, kan slappe av og la sønnens bryllup bli håndtert av andre. Vi får finne en rimelig løsning og stå for utgiftene og det praktiske selv, det er kanskje det som er mest vanlig i dag? Da min søster og svoger giftet seg, var det et meget lite bryllup og vigsel hos byfogden, ikke snakk om leie av lokaler eller lignende. Tror de fikk en liten sum fra foreldrene mine som dekket restaurantregningen etter middagen (det var vel eneste store utgiftene i forbindelse med bryllupet). Og det blir vel litt rart hvis jeg, som har lyst på et større bryllup, skal få mye mer hjelp enn det de fikk, av foreldrene mine. Bare pga at det følger visse tradisjoner med den mannen som jeg skal gifte meg med
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 Det å stå for brullupet selv er veldig vanlig i dag, ja.. De fleste som gifter seg er jo godt voksne mennesker med egen økonomi. Vi fikk litt hjelp til bryllupet (ca 10 000 kr) fra hans foreldre og en tilsvarende sum i "bryllupsgave" fra minde foreldre. Ellers betalte vi alt selv og stod for all planlegging osv. Foreldrene våre møtte stort sett bare opp som vanlige gjester (med unntak av litt hjelp med opplegging av kjolen fra min mor )
Rosalie Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 Tradisjonelt så er det vel brudens foreldre som står for lokale og mat og vertsskap, mens brudgommens foreldre står for alkohol og andre drikkevarer. Jeg syns en slik tradisjon er fryktelig gammeldags. Spesielt siden de fleste nå gifter seg godt voksne (ferdig med utdannelse, i jobb), og det vil være mer naturlig at brudeparet selv er vertskap og evt. blir sponset noe av foreldrene sine økonomisk.
Ugga Bugga Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Vi har valgt å holde bryllupet i brudgommens hjembygd. Delvis av praktiske grunner, fordi han har større familie (og de fleste bor i området) enn meg, og fordi det er lettere å ordne overnatting der for de som kommer utenfra. Men også fordi det er et vakkert sted å gifte seg på. Dessuten er hans søster og mor mer enn villige til å delta i forberedelsene. Dere gjør som dere vil.
Frekja Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Vi skal ha bryllupet et sted der ingen av oss kommer fra, men er midt imellom der jeg kommer fra og der han kommer fra:) Sånn økonomisk sett betaler vi litt selv, og så står hans familie for en stor del av utgiftene. Rett og slett fordi de har lyst, og har økonomien til det. Fra min side får vi en stor gave til bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Tradisjonelt besørger brudens familie bryllupsfesten, mens brudgommens familie besørger drikkevarene. Vi giftet oss på min hjemplass, men fikk tilskudd til bryllupet fra både mine foreldre og svigers. Resten betalte vi selv.
Gjest FrodeLinda100709 Skrevet 5. april 2008 #13 Skrevet 5. april 2008 Jeg har diskutert litt med min kjære om dette temaet. Vi begge er opptatte av tradisjoner. Jeg vet ikke så mye om dette, kanskje noen her kan hjelpe? Ifølge ham så er det brudens side som skal stå for festen, og alle i hans familie tar dette for gitt. Jeg tenker ikke på det økonomiske, men mer på plasseringen av bryllupet, og det å være vertskap for arrangementet. Er det slik at bryllupet tradisjonelt skal feires hos brudens familie/gård/etc? I hans familie har de alltid, praktisert denne skikken, han er eneste bror. Det går sikkert an, men det ville vært mye mer praktisk, og ikke minst nærmere alle vennene og slektningene mine (og hans) hvis vi feiret det der han kommer fra... Det ville vært fint å høre om andre er kjent med denne skikken før jeg tar mot til meg og bryter en tradisjon som svigers tydeligvis tar for gitt. jeg og min kjære har valgt å holde bryllupet i nærheten av hans hjem sted fordi det er der vi føler oss hjemme begge to. jeg trivdes aldri der jeg vokste opp og derfor ble dette mer riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå