Gå til innhold

Studentboliger i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest ts igjen
Skrevet

Anker vs ikke Anker er uansett ikke noe viktig for prisen er uansett for høy :) At folk har ulike oppfatninger av steder er jo ikke akkurat nytt. Men fint at tråden vekker engasjement :)

• 1 måned senere...
Gjest meg fra frankfurt
Skrevet

hei,

jeg skal til oslo om høsten i tre måneder for å jobbe på goethe-instituttet, men jeg har ennå ikke et sted å bo. helst vil jeg bo i et kollektiv eller et studenthybel.

fins det mange kollektiver i oslo?

er det vanskelig å få et plass på anker eller et annet studenthjem?

takk for hjelpen,

f.*

Gjest Wolfmoon
Skrevet
hei,

jeg skal til oslo om høsten i tre måneder for å jobbe på goethe-instituttet, men jeg har ennå ikke et sted å bo. helst vil jeg bo i et kollektiv eller et studenthybel.

fins det mange kollektiver i oslo?

er det vanskelig å få et plass på anker eller et annet studenthjem?

takk for hjelpen,

f.*

På de fleste studenhjem utenom anker er det vel krav om at du skal studere enten ved universitetet eller høgskolen tror jeg. Men ikke umulig å finne hybel eller kollektiv å bo i, bare gå inn på finn.no. Alltid mange som søker beboer til kollektiv.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Selv bor jeg på Sogn studentby. Vet lite om de andre, men kjenner to som bor på Kringsjå, en trives og en trives ikke (skyldes romkameratene). Kringsjå er kjent for å ha mange utvekslingsstudenter og en del "gjennomtrekk".

Ser mange er skeptiske til Sogn, selv synes jeg jeg er heldig. Det er veldig økonomisk må bo her, betaler 1950 pr måned inkludert strøm og internett, det er vanskelig å finne noe billigere i Oslo! Nå leier jeg umøblert da, i 4 etasje uten heis, men det er god trim;)

Har et rom på ca 13m2, og deler kjøkken og bad med 4 andre. Det er små fellesarealer og ikke god "boltringsplass", men svært bra til den prisen. Jeg har nesten ikke vært plaget av støy, og har alltid følt meg trygg i området her, selv midt på natta. Trives med de jeg bor sammen med, rolige og hyggelige mennesker, men kan jo hende jeg bare har vært heldig.

Gåavstand til Blindern er ca 20 min rask gange. Ellers er det gode buss og t bane forbindelser.

Gjest meg igjen
Skrevet

takk!

jeg skrev en söknad for anker, kanskje jeg gjör det samme med andre studentboliger - hvis de er ikke for langt fra byen... jeg håper at det funker, siden jeg skal bare bli i tre måneder.

finn.no er bra å finne kollektiver, men det er ikke så bra hvis man ikke kan stikke innom for å "forestille" seg (presentere seg? - dårlig norsk :lete: )

vil slett ikke bo alene, men möte noen oslo-folk.

vet noen, om det fins en mulighet å få billige, gamle sykler ...?

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Nadja_*
Skrevet

Heia!

Jeg leste dette og ble på en måte litt lettet:) Her sitter jeg i samme båt fra lille Mandal, skal flytte til Oslo men har så absolutt ikke peiling på studentboliger i Oslo. Håper vi får noe svar!

Hilsen frustrert jente.

Skrevet

Noen her som vet når man får svar fra SiO ang hybler man har søkt på ? Jeg søkte i februar, og har enda ikke hørt noen ting..

• 3 uker senere...
Skrevet
Noen her som vet når man får svar fra SiO ang hybler man har søkt på ? Jeg søkte i februar, og har enda ikke hørt noen ting..

Jeg fikk tildelt mitt førstevalg for noen dager siden, møblert 1roms på Bjølsen! Gleder meg, har hørt mye positivt om denne studentbyen! Noen andre som har hørt noe ennå?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk tildelt mitt førstevalg for noen dager siden, møblert 1roms på Bjølsen! Gleder meg, har hørt mye positivt om denne studentbyen! Noen andre som har hørt noe ennå?

Når søkte du og hvilken dato hadde du satt som innflytting? Jeg søkte rett før 15. april siden det liksom var fristen for førstegangssøkende under 22 år eller hva det nå var. :)

Skrevet
Når søkte du og hvilken dato hadde du satt som innflytting? Jeg søkte rett før 15. april siden det liksom var fristen for førstegangssøkende under 22 år eller hva det nå var. :)

Søkte 1 februar, like etter at jeg hadde søkt på samordna opptak, så var tidlig ute jah! jeg har satt innflytningsdatoen på 1 juli, for da var det større sjanse for at jeg fikk noe, for i august vil jo "alle"flytte inn.

Gjest Gjest
Skrevet
Søkte 1 februar, like etter at jeg hadde søkt på samordna opptak, så var tidlig ute jah! jeg har satt innflytningsdatoen på 1 juli, for da var det større sjanse for at jeg fikk noe, for i august vil jo "alle"flytte inn.

Jeg satte også 1. juli. :) Får håpe jeg får svar snart! Jeg er bare så usikker på hva jeg vil av Bjølsen og Vestgrensa. Bjølsen liker jeg best, men Vestgrensa er så nærme skolen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg satte også 1. juli. :) Får håpe jeg får svar snart! Jeg er bare så usikker på hva jeg vil av Bjølsen og Vestgrensa. Bjølsen liker jeg best, men Vestgrensa er så nærme skolen.

Jeg har bodd begge steder jeg, og likte meg på begge. De største fordelene med Vestgrensa er som du sier at det er rett ved skolen (hvis du skal gå på Blindern) og at treningsanlegget til SiO ligger rett ved. Går man inn for det og er litt aktiv selv, så er det også et bra sosialt miljø på Vestgrensa, selv om dette nok er bedre på Bjølsen. Ellers hadde jeg bedre plass på vestgrensa enn på bjølsen fordi rommet mitt var større, men dette kommer jo an på hva slags hybel du leier!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har bodd begge steder jeg, og likte meg på begge. De største fordelene med Vestgrensa er som du sier at det er rett ved skolen (hvis du skal gå på Blindern) og at treningsanlegget til SiO ligger rett ved. Går man inn for det og er litt aktiv selv, så er det også et bra sosialt miljø på Vestgrensa, selv om dette nok er bedre på Bjølsen. Ellers hadde jeg bedre plass på vestgrensa enn på bjølsen fordi rommet mitt var større, men dette kommer jo an på hva slags hybel du leier!

Jeg har søkt møblert hybel på begge to, på Bjølsen har jeg vært mange ganger så der vet jeg hva jeg får. Kunne du vært en engel og forklart meg hvordan kjøkken/bad blir på Vestgrensa når man deler med en annen person? Jeg skjønner ikke helt hvordan rommene ligger i forhold til hverandre. Det jeg liker med Bjølsen er jo at det er eget bad samt at området er fint, selv om kjøkken deles med mange så virker det som det er strenge ordensregler og at folk faktisk følger dem. Samtidig så trener jeg mye og skal ha forelesninger og seminar hver dag i uken. Vanskelig!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

På Vestgrensa så kommer du først inn på kjøkkenet, som er veldig lite. Det er ingen sitteplasser eller lignende på kjøkkenet, og det blir mer som en slags gang. Fra kjøkkenet er det dører inn til hyblene og til badet. Jeg syntes det fungerte fint å dele kjøkken/bad, men dette vil jo alltid avhenge av hvem du deler med!

Når det gjelder forelesning/trening og å bo på bjølsen, så synes jeg dette gikk veldig greit. T-banen er jo veldig lettvindt å ta, og du bruker ikke så mye tid på det. Kom forresten på at du kan betale litt ekstra (200kr?) for å trene på Nydalen også, hvis du har treningskort gjennom sio. Det annlegget er i gangavstand til bjølsen, rett ved BI.

Gjest Gjest
Skrevet
På Vestgrensa så kommer du først inn på kjøkkenet, som er veldig lite. Det er ingen sitteplasser eller lignende på kjøkkenet, og det blir mer som en slags gang. Fra kjøkkenet er det dører inn til hyblene og til badet. Jeg syntes det fungerte fint å dele kjøkken/bad, men dette vil jo alltid avhenge av hvem du deler med!

Når det gjelder forelesning/trening og å bo på bjølsen, så synes jeg dette gikk veldig greit. T-banen er jo veldig lettvindt å ta, og du bruker ikke så mye tid på det. Kom forresten på at du kan betale litt ekstra (200kr?) for å trene på Nydalen også, hvis du har treningskort gjennom sio. Det annlegget er i gangavstand til bjølsen, rett ved BI.

Tusen takk for god hjelp, jeg er så usikker og tenker på 'alt'!

Det du sa nå ga meg egentlig litt mer lyst på Bjølsen. Bjølsen har jo store kjøkken og jeg liker å lage mat, og hvis det ikke er sitteplasser så må man jo alltid spise på rommet sitt. Det kommer jeg sikkert til å gjøre mye på Bjølsen også, men av og til kan det være koselig å bruke bordene som er på kjøkkenet der siden ingen andre bruker dem, så vidt jeg har hørt. Hvis t-banen er lettvint og ikke tar så mye tid så tror jeg fint jeg klarer meg, da kan jeg jo trene før eller etter skolen og bare ta med treningstøyet. Jeg er litt bortskjemt her jeg bor nå med fem minutter å gå til både skole og trening, men det venner jeg meg vel fort til. Ellers er jeg veldig vant til å dele kjøkken og bad, så det er ikke noe problem sånn sett.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

Det eneste jeg ikke likte ved Bjølsen var at jeg synes rommene ble litt vel klaustrofobiske, men så tilbrakte jeg også relativt mye tid på rommet. Bruker du mye tid på trening, lesing på Blindern etc så tror jeg det blir mye lettere å trives på Bjølsen. Og veldig mye hyggeligere å invitere noen på middag/lage middag sammen når man har et kjøkken å sitte på!

Du kan forresten også gå til Blindern fra Bjølsen, bruker vel ca halvtime/tre kvarter tenker jeg. Noe som kan være en veldig deilig hvis man starter litt seint med forelesninger!

Skrevet
Tusen takk for god hjelp, jeg er så usikker og tenker på 'alt'!

Det du sa nå ga meg egentlig litt mer lyst på Bjølsen. Bjølsen har jo store kjøkken og jeg liker å lage mat, og hvis det ikke er sitteplasser så må man jo alltid spise på rommet sitt. Det kommer jeg sikkert til å gjøre mye på Bjølsen også, men av og til kan det være koselig å bruke bordene som er på kjøkkenet der siden ingen andre bruker dem, så vidt jeg har hørt. Hvis t-banen er lettvint og ikke tar så mye tid så tror jeg fint jeg klarer meg, da kan jeg jo trene før eller etter skolen og bare ta med treningstøyet. Jeg er litt bortskjemt her jeg bor nå med fem minutter å gå til både skole og trening, men det venner jeg meg vel fort til. Ellers er jeg veldig vant til å dele kjøkken og bad, så det er ikke noe problem sånn sett.

På Bjølsen er det trimrom by the way:) Ikke like fancy som store fine treningsanlegget ved Blindern der da tror jeg, men et trimrom er et trimrom:p Gleder meg til å flytte, for jeg har jo fått en 1roms med eget bad og kjøkken, luksus:p

Sosialt er gøy! Håper på å bli kjent med noen på Bjølsen!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har bodd på bjølsen og fjellbirkeland.

Fjellbirkeland: Delte kjøkken og bad med en annen. Litt slitent, men ikke så verst. 4 etasjer. Ikke heis. :( T-bane i nærheten, og en kiwibutikk. Kan ikke huske noe sosialt rundt boligene. Snakket ikke med noen andre som bodde der, og ble ikke kjent med noen. Ukoselig vaskeri. T-banen gikk hvert kvarter, og gikk rett til blindern. Kanskje 10 min.

Har også bodd på fjellbirkeland og delte med en annen person. Har ganske lik erfaring som deg.

Slitent på bad og kjøkken, dårlig kjøleskap, men rommet i seg selv var fint.

Ikke noe sosialt, men det var ikke noe jeg var ute etter uansett.

Han jeg måtte dele med var komplett udugelig på vasking, så det var ganske ekkelt der og jeg endte med å stort sett bare spise lett tilberedt mat. Orket ikke konkurrere vaskingen min med tilgrisinga hans.

Men skjønner ikke hvorfor du hadde problemer med vaskeriet?

Pga nabo flyttet jeg fort over til

Kringsjå: Ved siden av fjellbirkeland. Har vært der noen ganger. Var veldig slitent! Og ikke spesielt koselig. Høyblokker.

Er masse folk som bor her (fjellbirkeland og kringsjå er jo samme sted, det er bare 6 bygninger som er kalt fjellbirkeland og som liksom ligger ved siden av), og flesteparten av boligene på kringsjå er slike du deler kjøkken med flere andre og bad med en. Akkurat her hvor jeg bor er det nyoppusset, så alt er nytt og fint.

Jeg bor i en single-bolig hvor jeg har alt selv. Koster mer, men føler det er verdt det. Trives veldig.

Har vært i mer slitne rom også, så tror det kommer veldig an på å bare være heldig med hva som er ledig når du får tildelt bolig.

Er visst mange dele-hybler som er tomme, så selv om man flytter inn på en slik er det ikke sikkert man blir nødt til å dele med noen.

Skrevet
Husk at det ikke bare er SiO og Anker som har studentboliger i Oslo. OAS (Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad) har også 1300 studentboliger, og de fleste er langt mer sentrale enn SiO sine.

Disse skolene hører innunder OAS

OAS sine studentboliger

Javisst, og så lenge man er student kan man søke på OAS, selv om du ikke er tilknytta deres skoler, man bare kommer litt lengre bak i køen. Men søk søk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...