Gjest Flyttersnart Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Jeg vurderer å flytte til Oslo for å studere, og tenker jeg skal legge inn en søknad på studentboliger. Jeg kjenner ingen oslostudenter, så jeg lurte rett og slett på om det var noen av dere som hadde noen erfaringer med studentboligene. Jeg flytter alene, og er ikke interessert i ettromsleiligheter pga de blir for dyre. Spørsmålet er da: hvilke av disse studentboligene ville dere anbefalt? Har et par "standardsspørsmål" jeg gjerne vil ha besvart Hvor lang tid tar det til blindern/hvordan er kollektivforbindelsen? Hvordan er det støymessig, f.eks om natten/trafikkstøy/andre beboere? Var det et hyggelig sosialt miljø rundt studentboligen? Lå studentboligen i hyggelige omgivelser? Nyoppussede eller relativt "sliten" standard på møbler etc? Er det noen forskjeller på hva slags type studenter som søker hvor, hvor kommer flertallet av studentene derfra fra, studiestedsmessig? Andre relevante opplysninger som jeg ikke kan finne på SiO sine hjemmesider tas også imot med takk Skal selvsagt en tur til oslo for å sjekke litt mer ut first hand, men jeg ønsker bare noen erfaringer. Jeg er litt usikker på om denne går på hus og hage eller forbruker og økonomi, så en moderator får flytte denne hvis jeg har bommet på kategorien Aktuelle studenthybler er: Bjerke studenthus Bjølsen studentby Fjellbirkeland studentby Grünerløkka studenthus Kringsjå studentby Pilestredet studenthus Sogn studentby Ullevål studentby Vestgrensa studentby
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Hva med Anker studentboliger, de som reklamerer på KG? Sjekk ut siden deres? Ellers har ejg hørt gode rykter om stillhet og kvalitet på Sogn.
Gjest TS Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Anker studentboliger er dessverre litt for dyre for meg =/ Det blir snakk om en møblert hybel et eller annet sted for min del.
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Dette blir en rask oppsummering av min oppfatning av de forskjellige boligene gjennom egne og andres erfaringer. Bjølsen studentby: En av de nyeste studentbyene. Ligger nesten i gangavstand til Blindern, men jeg valgte å reise mye kollektivt når jeg bodde der, spesielt på vinteren. Ca. 30 min gange til Blindern. Til Nydalen med blant annet BI er det imidlertid gåavstand, og nærmeste t-bane ligger også her. 37-bussen går rett ved siden av studentbyen, og det er fine turmuligheter i nærheten langs akerselva. Sagene/Bjølsen området er veldig hyggelig, med cafèer og parker i nærheten av studentbyen. Jeg synes de møblerte hyblene her var veldig små, og ble etterhvert litt klaustrofobisk, men det kan ha noe å gjøre med at jeg bodde 2 år på vestgrensa først og var generelt lei hybellivet. Vestgrensa: Er vel en av de nyeste studentbyene. Har selv bodd her og standarden er god, miljøet er hyggelig og jeg syntes det var lite bråk. Ekstra pluss for å ligge ved siden av studentsamskipnadens treningssenter og bare 5 minutters gange til Blindern. Både trikk og t-bane i gangavstand. Ligger like ved Ullevål stadion, jeg hadde personlig utsikt til en kolonihage (sogn?) som jo var veldig hyggelig. Kan absolutt anbefales. Bjerke studenthus: Ligger ganske langt utenfor sentrum, og du vil være avhengig av kollektivtransport. Hyblene er billige, og standarden er helt grei men ikke nyoppusset. Har ikke bodd her selv, men en venninne av meg synes det var helt greit til den prisen hun betalte. Fjellbirkeland studentby: Ligger vel oppe ved sognsvann. Det betyr også at du trenger kollektivt for å komme deg til Blindern etc. Pluss for nærhet til marka, og er vel ganske nyoppusset hvis jeg ikke husker helt feil, eller var det kanskje kringsjå? Greier ikke helt å skille de to studentbyene. Kringsjå: Ligger i samme område som fjellbirkeland. Både fjellbirkeland og kringsjå har iallefall tidligere vært kjent for et stort internasjonalt miljø fordi det er såpass billig og bo der. Yrende studentliv der oppe, med blant annet en studentpub hvis jeg ikke husker helt feil. De andre kjenner jeg i liten grad til, men jeg er ganske sikker på at både Sogn og Ullevåll ligger sånn ca i gåavstand til Blindern. Jeg kan gjerne svare på flere spørsmål angående Vestgrensa og Bjølsen hvis det er noe mer du lurer på
SilkeSatan Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg TS. Jeg skal søke på SiO sine hybler nå idag. Fikk nettopp svar fra SiO på mail om det jeg lurte på. Men de tingene du lurer på har jeg ikke spurt om, for det passer seg mer her, så jeg blir også kjempeglad for svar her altså
Gjest Pupsilure Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 (endret) Jeg har bodd på bjølsen og fjellbirkeland. Fjellbirkeland: Delte kjøkken og bad med en annen. Litt slitent, men ikke så verst. 4 etasjer. Ikke heis. T-bane i nærheten, og en kiwibutikk. Kan ikke huske noe sosialt rundt boligene. Snakket ikke med noen andre som bodde der, og ble ikke kjent med noen. Ukoselig vaskeri. T-banen gikk hvert kvarter, og gikk rett til blindern. Kanskje 10 min. Bjølsen: Veldig fint her! Savnet t-banen. Det var mye mer sosialt her. Kanskje fordi man bodde så mange sammen, og fordi brannalarmen gikk hele tiden, og da ble man kjent mens man stod ute Mye finere vaskeri. Stor, fin ICA butikk inne på området. Kiwi rett i nærheten. Fine, ganske nyoppussede rom. Jeg delte kjøkken med 5 andre, og hadde eget bad. Vet faktisk ikke hvordan man kommer seg til blindern herfra. Kan gå. Eller 37 bussen kanskje. Den går veldig ofte. Sogn: Har inntrykk av at det er veldig slitent der. Bjerke: Ligger litt dumt til, ikke vært der. Kringsjå: Ved siden av fjellbirkeland. Har vært der noen ganger. Var veldig slitent! Og ikke spesielt koselig. Høyblokker. Jeg hadde sjeldent problemer med støy. Roligst var det på fjellbirkeland. Det er mer som skjer rundt bjølsen, så det hendte man hørte noe. Men var ikke noe stort problem. Edit: la til litt, kommer sikkert til å legge til mer også. Endret 6. februar 2008 av Pupsilure
Gjest Pupsilure Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Jeg tror det er vanskelig å få plass på bjølsen, for så mange vil bo der. Jeg måtte bo på fjellbirkeland først, og fikk så internflytting etterhvert. Det kostet forresten 400 for et halv år med parkering på fjellbirkeland, og 300 i mnd på bjølsen. Nesten umulig å parkere i gatene rundt bjølsen.
Kattugla Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Jeg bodde på Bjerke for ca 10 år siden og hvis det ikke har forandret seg siden da, så ville jeg ikke anbefalt det. Det var veldig mange sosialklienter som bodde der og ikke veldig "studentmiljø"-stemning for å si det sånn..
venus* Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Jeg bodde på Bjerke for ca 10 år siden og hvis det ikke har forandret seg siden da, så ville jeg ikke anbefalt det. Det var veldig mange sosialklienter som bodde der og ikke veldig "studentmiljø"-stemning for å si det sånn.. Jeg tror det er like ille. Jeg har inntrykk av at de fleste flytter til et annen studentby så fort de har muligheten. Bjølsen er riktig så fint, og ligger veldig bra til med tanke på Blindern. Jeg kjenner ikke til Grünerløkka studentby, men det er litt kronglete å komme seg til Blindern derfra. Veldig sentralt, dog. Husk å søke tidlig!! Ellers ender du garantert på Bjerke.
Gjest TS Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Tuuusen takk for utrolig mange gode svar! Okei. Da strykes Bjerke av listen. Jeg har lagt inn en midlertidig søknad med Bjølsen, Vestgrensa og Ullevål på topp, og det ser jo ut som det stemmer greit med oppfatningen folk har av stedet. Har noen erfaring med Pilestredet?
Bokormen Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Jeg støtter sterkt alt Pupsilure sa! jeg har bodd på både Fjellbirkeland og Bjølsen selv, og er stort sett enig i alt Pupsilure sa. Jeg anbefaler Bjølsen sterkt, syns det var supert å bo der
Gjest Pupsilure Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Jeg bodde på Bjerke for ca 10 år siden og hvis det ikke har forandret seg siden da, så ville jeg ikke anbefalt det. Det var veldig mange sosialklienter som bodde der og ikke veldig "studentmiljø"-stemning for å si det sånn.. Akkurat det er mitt inntrykk av bjerke også, klarte bare ikke å sette ord på det. Bodde med ei på bjølsen som hadde bodd på bjerke før, og hun var ikke fornøyd! Ellers har jeg inntrykk av at pilestredet er veldig kult, men dyrt! Jeg mener også å ha hørt eller fått inntrykk av at ullevål er for sykepleierstudenter. Jeg tror også at vestgrensa er bra! Har aldri vært der, men syntes den ligger fint til. Og har hørt folk er fornøyd. Jeg syntes det trekker bjølsen litt ned at det ikke er t-bane der. Men gjorde ikke mye for meg, siden jeg hadde bil.
Gjest ts igjen Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Jeg må bare si igjen at jeg er så glad for at folk svarer så bra, hadde ikke forventet at veldig mange hadde erfaringer, men er veldig glad for det! Okei... Tenkte i mitt stille sinn at det kanskje passet bedre med sykepleierstudenter (Ullevål) enn BI-studenter på Bjølsen (ja, jeg bare tuller) Hvem jeg bor sammen med er egentlig likegyldig, men selvsagt, hvis jeg er den eneste som ikke går på sykepleien så bor der så føler man seg muligens litt "utenfor". Takk for heads up! ....Ellers går det jo selvsagt an å søke intern flytting etter hvert uansett, men vil styre bort fra de "verste" stedene først som sist.
Gjest Pupsilure Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Jeg syntes du skal styre godt unna kringsjå, bjerke og sogn hvertfall. Det var de jeg styrte unna.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har oppfatning av at Kringsjå er helt greit å bo på. Hvis du ikke kjenner noen i Oslo så kan en kvartett på kringsjå være tingen. Kjenner noen som bor i en kvartett og er kjempe god venn med de andre som bor i kvartetten. Nyopppussa er de også. T-bane rett ned til byen.
Sol79 Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Hva med Anker studentboliger, de som reklamerer på KG? Sjekk ut siden deres? Anker er et grusomt sted å bo. Selve hyblene er greie nok, men fellesarealene er fulle av dritt og møkk. Ei venninne av meg ble av forskjellige grunner nødt til å bo der et halvt års tid, hun spiste ikke annen varmmat en det som kunne tilbredes i vannkoker på rommet i løpet av den perioden. For jenter er det heller ikke spesielt hyggelig å bevege seg utendørs der. Geografisk sett ligger det midt i hasj-hasj og voldtekstland og det er veldig mange innvandrere av det dårlige slaget som både bor der og henger i området. Du vet aldri hva som kan møte deg i heisen og brannalarmen kunne i perioder gå 4-5 ganger i løpet av natta. STYR UNNA ANKER!!! Bjølsen er veldig fint. Fine hybler, koselige fellesareal, treningsrom, matbutikk, postkontor og veldig sentralt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. februar 2008 #17 Skrevet 7. februar 2008 Oi, ser at Sol79 har helt andre erfaringer med området rundt Anker enn det jeg har! Nå har jeg aldri bodd på anker da, men går en del i området rundt der og har aldri opplevd noe negativt. Ikke for å mistro det du sier Sol79, bare for å få fram at ikke alle har samme opplevelsen av området Men det var en digresjon. Så at noen sa de ikke visste hvordan man kommer seg til Blindern fra Bjølsen. Det er faktisk ganske lett, for da går man 5 min til t-banen på Nydalen. 2-3 stopp så er man enten på forskningsparken eller Blindern (litt avhengig av hvor man skal på Blindern). 37 bussen er kronglete, fordi man da må bytte til 20 bussen på sagene, og så gå et stykke til Blindern. Det er også ganske mange Blindern studenter som bor på Bjølsen, og jeg tror faktisk ikke jeg møtte en eneste BI student på tiden jeg bodde der. Eneste negative jeg opplevde når jeg flyttet til Bjølsen var at de la ned cafè'n midt på området akkurat når jeg flyttet dit, men det er kanskje gjenåpnet noe der etter det? Sto iallefall lapp i vinduet om det når jeg flyttet. Ellers kjenner blant annet ei som bor på Ullevål som studerer Jus, så jeg tror ikke det er utelukkende sykepleierstudenter som bor der heller. Ellers kan jeg på det varmeste anbefale vestgrensa hvis du liker å trene og ønsker å ha gå avstand til Blindern. Selv delte jeg kjøkken og bad med 1 person og det gikk veldig greit. Rommet mitt var også ganske stort, så jeg ble ikke så klaustrofobisk der som jeg ble på mitt lille rom på Bjølsen (der jeg i tillegg delte kjøkken med 5 andre, men hadde eget bad).
Sol79 Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Oi, ser at Sol79 har helt andre erfaringer med området rundt Anker enn det jeg har! Nå har jeg aldri bodd på anker da, men går en del i området rundt der og har aldri opplevd noe negativt. Ikke for å mistro det du sier Sol79, bare for å få fram at ikke alle har samme opplevelsen av området Men det var en digresjon. Må bare spørre jeg da, har du gått over Eventyrbrua mot Grünerløkka etter mørkets frambrudd? Området rundt Akerselva ved Anker er det området i Oslo der flest jenter blir utsatt for voldtekt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Må bare spørre jeg da, har du gått over Eventyrbrua mot Grünerløkka etter mørkets frambrudd? Området rundt Akerselva ved Anker er det området i Oslo der flest jenter blir utsatt for voldtekt. Selvfølgelig har jeg gått der, ellers hadde jeg vel neppe sagt at jeg ofte beveger meg i området. Og jeg beveger meg faktisk stort sett i dette området på kveldstid, og har som sagt ikke opplevd noe ekkelt. Er det virkelig det området der flest jenter blir utsatt for voldtekt? Synes voldtektene i Oslo har en tendens til å flytte seg fra et område til et annet jeg, og kan ikke si jeg har hørt om mange i akkurat dette området på veldig lenge. Poenget mitt med å si dette er at man får ta sine forholdsregler uansett hvilket område man beveger seg i og bruke fornuften. Endret 7. februar 2008 av Wolfmoon
La Luna Skrevet 7. februar 2008 #20 Skrevet 7. februar 2008 Jeg har bare positive erfaringer med Anker, har aldri følt meg utrygg i det området. At fellesarealene var møkkete, var vel kanskje bare selve gangen venninna di bodde i, Sol79, for det er jo faktisk beboerne som skal vaske der, så om hverken hun eller noen andre vaska, så blir det jo sånn. Da jeg bodde der, blei det sjekka en gang i uka, og hvis personen som skulle vaske ikke gjorde det måtte h*n betale. Likte godt plasseringa også, med kort vei til Grünerløkka, sentrum og Torggata med all den gode maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå