Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg har lånt mye penger av meg, rett under 10.000.

Jeg har forståelse for at det tar tid å betale de tilbake da hun ikke har så veldig mye penger til overs, men det er ikke saken.

Nå sitter hun og snakker med meg på msn om hvilke sko hun skal kjøpe, sko til rundt 3000,- kr som hun ikke trenger. Vi snakker om veldig upraktiske sko av typen man bruker kanskje et par ganger i året (hun i hvert fall), og de er dessuten mer eller mindre helt like et par hun har fra før av.

Jeg føler ikke at jeg kan legge meg oppi hva hun bruker pengene sine, men jeg tenker jo at hun kanskje burde ha prioritert å betale tilbake til meg før hun bruker såpass mye penger på noe hun ikke trenger.

Jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal si dette til henne heller, jeg hater å be om å få tilbake penger folk har lånt (og det er sikkert derfor folk driter i å betale tilbake også).

Synes dere jeg kan si dette til henne, eller burde jeg la henne bruke sine penger som hun vil og betale tilbake i eget tempo? Pengene hun har lånt er tatt fra "krisekontoen" min, så om det kommer en uforutsett utgift for meg nå, feks at vaskemaskinen ryker eller noe, sliter jeg, men sånn ellers trenger jeg egentlig ikke pengene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde benyttet en hver anledning til å minne henne på lånet på bortimot 10 lapper. Spilt litt på samvittighet. Så lenge hun har gjeld, må den gå før luksusting som klær, sko, turer på byen.

Og til senere anledning, lån aldri bort større summer uten å skrive gjeldsbrev med den som låner, med evt. rente og innen når pengene skal være betalt tilbake. Uten det står du jævlig svakt dersom den som låner bestemmer seg for ikke å ville betale tilbake.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Venner og penger går dårlig sammen. Jeg lånte en gang bort 5000,- til en av mine bestevenner, og måtte til slutt KREVE dem tilbake, da jeg selv var helt skrapa.....

Det ble litt dårlig stemning mellom oss en stund, men vi er heldigvis like gode venner igjen. Låner ikke bort penger til venner igjen. Ikke for å være kjip, men det er ikke verdt å miste venner for penger.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok hintet om at hun burde gjøre opp med deg før hun brukte store summer på "unødvendige" ting. Syns hun er uhøflig og ubetenksom som forteller deg om dyre støvletter hun tenker på å kjøpe, når hun skylder deg penger.

Skrevet
Ei venninne av meg har lånt mye penger av meg, rett under 10.000.

Jeg har forståelse for at det tar tid å betale de tilbake da hun ikke har så veldig mye penger til overs, men det er ikke saken.

Nå sitter hun og snakker med meg på msn om hvilke sko hun skal kjøpe, sko til rundt 3000,- kr som hun ikke trenger. Vi snakker om veldig upraktiske sko av typen man bruker kanskje et par ganger i året (hun i hvert fall), og de er dessuten mer eller mindre helt like et par hun har fra før av.

Hvis hun er så fjern, så spørs det om hun kommer til å betale deg tilbake pengene på eget initiativ. Du får bare si til henne at ettersom hun nå har 3000 kr til overs, så vil du at hun betaler ned på lånet.

Gjest Gjest_evy_*
Skrevet

Har vært i samme suppa, og har fått meg en lærepenge. Jeg kommer iallefall aldri til å låne penger til venner igjen.(og da snakker jeg ikke om småting som en kinobillett osv)

Ei eksvenninne stod alltid klar når studielånet mitt kom, senere når jeg solgte leiligheten min osv. - og dumme, snille meg trodde at dama virkelig var i knipe for å betale mat og husleie. Hun la det iallefall fram på den måten.

Men siste gangen hun lånte penger av meg, så fortalte hun at pengene ble brukt på et fireretters måltid m/vin på en av byens beste restauranter! Noe jeg aldri selv har sett meg råd til,forresten.

DA sa jeg takk for meg, og jeg kommer ikke til å ta opp det vennskapet igjen.

Så jeg skjønner at "det gjelder ikke livet" for din venninne heller, og du må være knallhard, ellers vil hun bare fortsette å utnytte deg.

Gjest Gjestjadda:)
Skrevet

Jeg og samboer har lånt en større sum av en kjempegod kompis. Vi har satt opp "gjelsdbrav" hvor vi alle har signert under på at vi skal betale 1000kr i mnd (og evt mer om vi har mer den mnd). VI handler sjelden klær eller andre materialistiske ting utenom mat. MEN vi har kjøpt tur til London i April som vi sparer til.

Jeg håper ikke min kompis misunner oss den turen for at han forventer at han skal ha de pengene, men nå er nå han den typen som sier i fra om det er noe han vil ha sagt da.

Men jeg tenker i dette tilfellet, så er det satt opp en kontrakt på hvor mye som skal betales, og vi betaler samme sum til samme dato hver mnd. Det er noe fler burde tenke på å gjære når det kommer oppi slike store summer..

Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet

mmm, nemlig... et sånt gjeldsbrav.. er noe nytt noe... :skratte:

Skrevet
Nå sitter hun og snakker med meg på msn om hvilke sko hun skal kjøpe, sko til rundt 3000,- kr som hun ikke trenger.

Hun har ikke glemt lånet. Hun bare tester deg for å se om hvilken vekt du legger på at hun skal tilbakebetale det. Dess lenger du venter med å si noe, dess mer motvillig vil hun bli.

Skrevet

Jeg hadde sagt noe sånt som

"Jøss, har du så mye penger at du kan bruke dem på noe du egentlig ikke trenger, da? Da har du vel råd til å betale tilbake det du har lånt av meg også, da?"

Å bruke så store summer på tull når man skylder venner penger er rett og slett utrolig respektløst. Jeg ville sagt ifra.

Hvis man har en avtale om å betale så og så mye i måneden, så er det ikke sååå ille om man unner seg en ferie, så lenge man holder avtalen. Men dette er bare hvis man vet at den man har lånt av ikke trenger pengene umiddelbart selv. Hvis den man har lånt av ikke har råd til å reise på ferie pga at du har alle pengene hans så blir det helt feil at dere skal reise på ferie for det som strengt tatt er hans penger. Generellt sett mener jeg dog at har man lånt av venner skal man betale tilbake så raskt som mulig.

Skrevet

Jeg lånte bort 8000,- til en "venninne" en gang og har aldri sett de igjen. På spørsmål om hun hadde sett for seg å betale de tilbake fikk jeg en overhøvling med hvor lite empatisk jeg er. Dette var like etter at hun hadde spandert drinker på samtlige i venngjengen - både to og tre runder.

Jeg kommer aldri, noen sinne, til å låne bort penger uten å skrive et gjeldsbrev. Men det skal være en h******* krise for at jeg skal gjøre det. Hvorvidt jeg har råd til å låne bort eller ikke spiller ingen rolle for meg, det er mine penger og jeg disponerer de som jeg vil.

Gjest Gjest_evy_*
Skrevet
Ei eksvenninne stod alltid klar når studielånet mitt kom, senere når jeg solgte leiligheten min osv. - og dumme, snille meg trodde at dama virkelig var i knipe for å betale mat og husleie. Hun la det iallefall fram på den måten.

Siterer meg selv, bare for å si et par ord om hvordan pengene ble forsøkt tilbakebetalt, det er snakk om mange tusen her:

- Siden hun aldri hadde cash, så fikk hun kjæresten sin til å gjøre diverse småjobber i huset for meg, og enden på visa ble at hun fant ut tilslutt at det var JEG som skyldte henne penger!

At jeg følte meg manipulert er mildt sagt.

-Bare som et eksempel på hva man kan komme opp i.

Skrevet

Det er ikke noe å lure på å si fra om en gang, det må du gjøre.

... og sett skapet på plass slik at hun skjønner du faktisk vil ha pengene, det er DINE penger, uansett hvor mye mer du har enn henne. Regner med du ikke har jobba 10-12 dager gratis for henne?

Skrevet

Jeg har beklageligvis smertelig fått erfare dette, da jeg lånte 15.000,- til min aller beste venn, som jeg frem til da trodde var til å stole 100 % på.

Der tok jeg til de grader feil.

Etter stadige lovnader om å få tilbake pengene, så måtte jeg til slutt true med å kutte kontakten inntil pengene var på plass, da det holdt på å gå utover en lenge planlagt reise.

Det fungerte, da fikk jeg pengene mine, men det innebar faktisk at vedkommende måtte selge en eiendel.

Skrevet
Venner og penger går dårlig sammen. (...)

Helt enig.

Jeg ville rett og slett sendt en melding om at du trenger de 10.000 tilbake. Ikke spør! Bare si at du skal ha pengene tilbake. Legg ved kontonr?

Gjest også gjest
Skrevet
Hun har ikke glemt lånet. Hun bare tester deg for å se om hvilken vekt du legger på at hun skal tilbakebetale det. Dess lenger du venter med å si noe, dess mer motvillig vil hun bli.

Yepp. Helt enig med dette.

Jeg lånte eksen min en stor pengesum. Han betalte ikke tilbake (skulle "teste" meg). Så lo han meg rett opp i ansiktet og sa han kom ikke til å betale likevel, fordi jeg kunne ikke bevise at det var et lån.

Slike mennesker har ingen respekt for deg. Du og dine penger er kun for deres eget velferd.

Av egne erfaringer, tviler jeg sterkt på om du noensinne får pengene tilbake.

Skrevet

Nei til pengelån til venner uten gjeldsbrev og tilbakebetalingsplan. Det gjør bare liver surt for den som låner bort.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Min mor lærte meg at hvis jeg ville beholde en venn skulle jeg aldri låne bort mer penger enn jeg hadde råd til å gi bort. Hvis jeg derimot ønsket å bli kvitt en person var den enkleste måten å låne ham/henne masse penger...

At dette stemte fikk jeg smertelig erfare da jeg lånte bort 25 000 (sparepengene mine) til en "venninne", med lovnad om å få hele summen tilbake neste måned.

Etter at den måneden hadde gått, og hun ikke kunne betale tilbake som hun hadde lovt, hørte jeg ikke mer fra henne. Jeg hadde mistet en "venninne".

Det tok 4 år med masing før jeg hadde fått tibake alt, men jeg maste!

Jeg maste til jeg hadde fått tilbake hele summen, ned til siste øret.

Etter denne episoden har jeg fulgt min mors råd. :)

Skrevet
Yepp. Helt enig med dette.

Jeg lånte eksen min en stor pengesum. Han betalte ikke tilbake (skulle "teste" meg). Så lo han meg rett opp i ansiktet og sa han kom ikke til å betale likevel, fordi jeg kunne ikke bevise at det var et lån.

Slike mennesker har ingen respekt for deg. Du og dine penger er kun for deres eget velferd.

Av egne erfaringer, tviler jeg sterkt på om du noensinne får pengene tilbake.

Er det du som skrev en tråd om dette for noen uker siden? I så tilfelle, hvordan gikk det? Ga du opp?

Skrevet
Helt enig.

Jeg ville rett og slett sendt en melding om at du trenger de 10.000 tilbake. Ikke spør! Bare si at du skal ha pengene tilbake. Legg ved kontonr?

Dette syns jeg var et veldig godt tips.

"Hei! Jeg trenger å få tilbake de 10.000,- du lånte. Kontonr. xxxx.xx.xxxx. :)"

Det er faktisk noe jeg kunne gjort. Ingen forklaring, ingenting. Du behøver jo ikke å forklare. Siden det aldri har blitt sagt når hun skal betale deg tilbake står du jo fritt til når du vil kreve de inn. Så får hun heller kontakte deg og sette opp en plan hvis hun ikke kan betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...