Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 16 år gammel jente, passe en gutt på 6 år fra 20 00 til 23 00 en lørdagskveld, får lov til å ha med seg en venninne/kjæreste. Og gutten på 6 har lagt seg når hun kommer. Hva er vanlig lønn? For hun trenger jo ikke gjøre noe annet enn å være der, så synes ikke det blir riktig å betale like mye som om hun skulle ha gjort rent eller passet ahn mens han var våken... Vet ikke hva jeg skal foreslå, hun har ikke passet barn før, men har en søster på 6.
Lilywhite Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Jeg fikk 200 kr for å passe to barn tilsvarende lenge (eller kanskje det var 4 timer) når jeg var 16... det er 5 år siden da... Vil si hvertfall 50 kr timen, men er en stund siden jeg har passet barn nå, så er ikke helt oppdatert på hva som er vanlig...
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Jeg tror jeg ville kjøpt inn en pizza (eller noe barnevakten og kjæresten likte), en brus og litt godteri, og betalt henne 100,- timen for fredags og lørdagskvelder (mindre i ukedag). Om du må ut med 150 eller 300 har kanskje ikke så mye å si for din lommebok, men er verd MYE den dagen du trenger barnevakt igjen... Liten lønn så kan det være at neste gang dere spør sier hun nei da hvorfor gidde for en lusen lønn? Hvor godt kjenner du jenten? Er hun familie? Nabo? Venninnes barn? En som har satt opp lapp på butikken?
Gjest ts Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Tror nok jeg som alenemor har mer behov for penger en en 16 åring, har ikke god råd, men er sliten og trenger litt avlastning og et sosialt liv. Har ikke famile eller barnefaren på samme sted. Men nok om det... Er det mulig? At man som 16 åring skal få 100 kr i timen for å sitte å spise snop gratis sammen med kjæresten? Om det skal koste meg 400 kr + mat og drikke...da er det ikke mye penger igjen for meg å gå ut for heller... får vel heller snylte på en venn igjen eller holde meg hjemme.
BenedicteK Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 vet ikke hva alle andre mener er vanlig, men når jeg brukte å sitte barnevakt, brukte jeg få rundt 200 kr. Uansett om jeg satt barnevakt slik at jeg måtte gi dem kvelds og legge barna og være der så lenge at jeg sovna på sofaen (2-3 om natta). brukte sitte hos samme familie ganske ofte, så fikk avogtil opp i 500 kr for å være der noen timer, men ikke hver gang. Jeg var da 14-16 år og kjempefornøyd Er jo en del år siden (5 år siden sist), men jeg ser ingen grunn til 100 kr timen for en 16 åring! husk at hvis den samme 16 åringen skulle jobba vanlig ville ikke lønna vært like stor, og det er jo ikke akkurat mye arbeid å sitte barnevakt slik du beskriver. Hvis du har tenkt å bruke samme person flere ganger, kan du jo bare gi litt ekstra innimellom. Men du kan jo spørre den som skal sitte barnevakt, eller foreldrene, hva de synes passer.
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har ikke fasitten. Jeg skrev hva jeg ville gjort... MEN når det er sagt; en venninne og jeg byttelåner barn; 2-3 ganger i året passer jeg hennes barn, og 2-3 ganger i året passer hun mine barn. På den måten får venninnen min kjærestetid med mannen sin og jeg kjærestetid med samboeren min. Har desverre ikke noen 16 åring å spørre, ei heller familie som bor i nærheten som stiller opp.
Gjest ts Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Nei, men du har jo en samboer...det betyt jo at du har mulighet til å komme deg ut å se voksene mennesker utenfor jobben! og til og med hjemme.... jeg blir gal av å gå hjemme hver kveld... så kommer til å tilby 200 kr for en kveld, så får jeg høre hva hun sier...
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Det skjønner jeg godt. Har selv vært i din situasjon. Det jeg gjorde da var å invitere venninner hjem til meg etter leggetid for gutten min. Noen dager er barnet ditt med en venn hjem fra skolen, og kanskje er på overnattingsbesøk hos kameraten, neste gang er kameraten med gutten din hjem og overnatter hos dere. Bygg kontakter på guttens venner... Med alle statistikkene på barn med skilte foreldre, er sannsynligheten stor for at det er flere i din situasjon i nærheten. Lykke til.
cilipili Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Vi har ei jente på 18 som sitter barnevakt hos oss. Hun sitter også hos flere andre familier. Det laveste hun får er 20 kr timen fra en familie med tre små barn. Det meste hun får er hos oss. 50 kr timen for ett barn. Men runder det alltid opp til hele 100 kr eller gir en 50-lapp mer. Gode barnevakter er verdifulle
Gjest Pupsilure Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Jeg syntes 200 høres veldig bra ut. Det er det jeg har fått for å sitte noen timer. Noen ganger mer, og det har gjort at jeg oftere har sagt ja. Og jeg har aldri fått tilbud om å ha med meg venninne/kjæreste. Kjøper du en brus og popcorn og litt sjokolade, blir hun sikkert velidg fornøyd. Det ville jeg blitt!
Gjest Pupsilure Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har forresten aldri fått vite lønnen før de har kommet hjem igjen
cilipili Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Og selvfølgelig kjøper jeg snop, brus og chips!
Rosalie Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Da jeg var 16, hadde jeg en familie hvor jeg passet barna fast, og da fikk jeg 200 kr pluss pizza, brus og snop for en kveld, uansett om det var snakk om tre timer etter at barna var lagt eller fra før kveldsmat til langt over midnatt. Passet jeg hos andre familier, tok jeg flatt 50 kr timen, minimum 150 kr. Dette er snart 14 år siden. Det høres kanskje mye ut, men det er et stort ansvar å passe andres barn, i tillegg til at hele kvelden jo gikk med til dette uansett om det var snakk om tre timer eller åtte timer.
LekeHusmor Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 jeg er en jente på 21 år, og jeg har sittet barnevakt siden jeg var 16. nå passer jeg datteren til sjefen min, hun er 20 mnd, men jeg passer henne gjerne hele dager, og gir henne mat osv. da får jeg 100 kr timen. når jeg var yngre, satt jeg gjerne en kveld her og der hos venner av foreldrene mine osv. det er helt rimelig at du gir henne 200 kr for å sitte en kveld, det er som tidligere nevnt her, mer enn hun/han hadde tjent i butikk. men jeg vil bare si at det aller viktigste er at du på forhånd sier hvor mye du kommer til å gi henne. det gjør alt så mye lettere, det er ikke gøy som barnevakt å sitte der og lure på hva man får for å sitte der, og om man i det hele tatt kommer til å få penger osv. kjøp inn en grandiosa og en flaske brus, så har du gjort mer enn nok, og mest sannsynlig vil hun takke ja neste gang du spør også. barnevakt-jobber som går ut på å bare sitte å "holde vakt" over et sovende barn er nesten en luksus-jobb for ungdommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå