Cienna Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har lagt min elsk på denne lille krabaten....har lest en del om den, men vil gjerne høre om andre som har rasen. Jeg vet han er deres lille baby, men helt objektivt: Positive og negative sider med denne hunden
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Henger meg på. Er i ferd med å bestemme rase og denne er blant topp 5.
Nerdemamma Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Vi har en liten Norfolk herremann. Og jeg kan jo si det jeg har opplevd om rasen. Noe av det aller første min oppdretter sa til meg, var at nå kom jeg til å få veldig mye hund, i liten innpakning. Og jeg må nok innrømme at det stemmer nok det ja. Ikke at det er så fryktelig mye jobb med de i forhold til andre raser, men de har en tendens til å gjøre mye av seg. Er de glade, så er de veldig veldig glade. Er de grinete, så er de rimelig grinete ja. Nå skjer jo heldigvis ikke det så ofte. Men når det skjer ligger han som oftest i senga eller buret sitt og sturer. Eller trives han aller best på fanget eller tett intill låret ditt i sofaen. De er hunder som er veldig avhengige av kroppskontakt. Ihvertfall de jeg har vært borti. Så de kan kanskje oppleves som litt klengete. De er også ganske vokale. En Norfolk alene bjeffer veldig lite, men de knirker og murrer. Før man blir kjent med de kan det kanskje høres ut som knurring men det er det aldeles ikke. De bare skravler på den måten. Vil min leke, så drar han frem sokken sin (Han har to egne leke sokker med knute på) legger den ved føttene mine og knirker og murrer til jeg kaster den for han. Svigermor ble veldig panisk første gang han gjorde det med henne og tørte ikke bevege seg fordi hun trodde han var sint. Min lille kar er ikke veldig flink med barn. Kort fortalt så fikk vi han som seks åring, og ting som hadde skjedd i livet hans før den tid har nok satt sine spor. Han bryr seg ikke om de når han er ute. Men når han er inne og koser seg i senga si, på fanget eller intill noen vil han ikke ha barn i nærheten. Det har skjedd noen nesten ulykker med dette, når mødre ikke har villet få barna sine til å holde seg unna, men det har aldri gått så langt som et faktisk angrep eller bitt. Rasen generelt kan nok kanskje være litt små aggresive til ting de ikke er vant til. Nå kjenner jeg ikke til så mange av de, men det er inntrykket mitt fra karen min ihvertfall. Ellers så er de hjertesmeltere alle sammen av de. Alle som kommer på besøk hit eller som vi drar på besøk til spør før eller senere hvor mye en som han koster, og hvor man eventuelt kunne fått tak i en. Han knirker de i senk kan man vel kanskje si. Og folk er veldig glade i å stoppe oss når vi går på tur for å kose littegranne. En av de aller største ulempene med rasen tror jeg er lang venteliste og få oppdrettere i landet. Min bestemor vurderte å kjøpe en, men fikk annbefalt av oppdretteren hun snakket med å vurdere å importere en valp fra England. Hun fikk beskjed om at det var da kortere vente tid, og de oppdretterne som er ville nok være intresert i å låne den nye til eventuel parring for å unngå innavl. Nå tror jeg ikke innavl er et stort problem, men det hadde nok vært bra med nytt Norfolk blod i landet. Hvis du vil høre noe mer fakta og gode og dårlige sider ved rasen, vil jeg annbefale å kontakte en oppdretter. Jeg kan virkelig annbefale de vi fikk vår fra. Per og Wenke Berg. De bor på sørlandet og er utrolig flinke. Men jeg kan virkelig annbefale rasen. Hvis du vil ha en hund som har veldig mye personlighet, og som hopper i ring av glede når du står opp om morgenen og finner på nye og snåle ting nesten hver dag så vil nok en Norfolk passe for deg. De er nok ikke de beste skogs og jakt hundene med tanke på korte ben. Men de er veldig lett lærte og gjør det bra i sporter som agility og dressur. Men har du mer du lurer på, annbefaler jeg som sagt å kontakte en oppdretter. De vet mye mer om rasen enn det jeg gjør, og de jeg nevnte fortalte meg om både det gode, og det onde.
Cienna Skrevet 8. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2008 Hehe....du beskriver hunden slik jeg har oppfattet den. Jeg vi ha en stor hund i en liten pakke...altså en jeg kan gå lange turer med, men som også kan bli med meg over alt ellers...mindre hunder er mer praktiske da...Og jeg kommer til å kjøpe valp når den tiden kommer. Vil nok både ha valpekurs og mye sosialisering fra den er liten slik at den ikke er redd for ting som den daglig kommer i kontakt med. Ser at det er få oppdrettere her til lands, og skjønner at ventelisten kan bli lang...men nå er det noen år frem i tid til jeg har mulighet til å eie en hund, men er alltid greit å gjøre litt research så en vet hva en får Tusen takk for svar
Gjest Gjest_Benedicte_* Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Jeg kan fortelle deg mye om rasen:) Avler selv og de blir bare bedre og bedre:) Om du vil vite mer er det bare å ta kontakt så skal du få vite både posetive og negative sider med de små tøffingene:D Tlf: 48110951
Gjest anne marit Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 Henger meg på. Er i ferd med å bestemme rase og denne er blant topp 5.
girlypai Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 hei. her i familien har vi mange norfolk terriere. så her kan jeg nesten generalisere.. søte hunder, for all del, men jeg ville aldri hatt en norfolk. det som er generelt for de (men kanskje ikke for alle) er at de HATER katter, kaniner og andre dyr. og den ene har kommet seg inn i hønehuset til naboen og drept et par. alle hundene (da snakker jeg 4 stykk) har prøvd å drepe kattene mine.. da mener jeg DREPE. snakk om draps instinkt ute å går! og det er generelt for norfolk. siden de er skadedyr bekjempere. og disse liker heller ikke barn. men de er kjent som skadedyr bekjempere siden de er avlet opp til å bekjempe disse i gruver, og har nok sterke instinkter. og den ene prøvde å bite meg engang når jeg gikk forbi matskåla hennes... ble helt sjokka! brått liksom! den ene har blitt bitt av huggorm og grevling fordi den elsker å grave ute, og liker å gå i huler og angripe.. og de lar seg ikke underkue av andre hunder. de er utrolig sjefete. selvom det er familiemedlemmer har jeg ikke så sans for de. for all del, utrolig pene, men jeg liker ikke hvordan de herjer på. de er så forbanna sta at de ikke gjør noe de ikke vil. og får det heller ikke til å gjøre ting de ikke ønsker. vært utrolig vanskelig å dressere siden de er så stae og egenrådige. nå er jeg veldig til å sammenligne med min yorkshire terrier for den er så snill som dagen er lang, adlyder og er utrolig ydmyk på andre. den vet at den ikke er sjef og prøver heller ikke på det. den elsker også å leke med kattene mine. så du bær tenke deg godt om før du annskaffer denne rasen. jeg har levd med de fra de har vært nyfødte til nå mange år etter, så jeg har sett og erfart mange av de.. og det har vært generellen for de.. det var min personlige mening.
Gjest Norfolk eier.... Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 hei. her i familien har vi mange norfolk terriere. så her kan jeg nesten generalisere.. søte hunder, for all del, men jeg ville aldri hatt en norfolk. det som er generelt for de (men kanskje ikke for alle) er at de HATER katter, kaniner og andre dyr. og den ene har kommet seg inn i hønehuset til naboen og drept et par. alle hundene (da snakker jeg 4 stykk) har prøvd å drepe kattene mine.. da mener jeg DREPE. snakk om draps instinkt ute å går! og det er generelt for norfolk. siden de er skadedyr bekjempere. og disse liker heller ikke barn. men de er kjent som skadedyr bekjempere siden de er avlet opp til å bekjempe disse i gruver, og har nok sterke instinkter. og den ene prøvde å bite meg engang når jeg gikk forbi matskåla hennes... ble helt sjokka! brått liksom! den ene har blitt bitt av huggorm og grevling fordi den elsker å grave ute, og liker å gå i huler og angripe.. og de lar seg ikke underkue av andre hunder. de er utrolig sjefete. selvom det er familiemedlemmer har jeg ikke så sans for de. for all del, utrolig pene, men jeg liker ikke hvordan de herjer på. de er så forbanna sta at de ikke gjør noe de ikke vil. og får det heller ikke til å gjøre ting de ikke ønsker. vært utrolig vanskelig å dressere siden de er så stae og egenrådige. nå er jeg veldig til å sammenligne med min yorkshire terrier for den er så snill som dagen er lang, adlyder og er utrolig ydmyk på andre. den vet at den ikke er sjef og prøver heller ikke på det. den elsker også å leke med kattene mine. så du bær tenke deg godt om før du annskaffer denne rasen. jeg har levd med de fra de har vært nyfødte til nå mange år etter, så jeg har sett og erfart mange av de.. og det har vært generellen for de.. det var min personlige mening. TUFS....
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Hun er tufs fordi...? Ikke alle har like positive opplevelser med rasen skjønner du vel. Bare pga din er verdens beste susseklump betyr ikke at alle andre norfolkere er like. Tror du skal tenke litt før du kaller andre tufs helt uprovosert.
Bobeline Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 På Canis (canis.no) er det mye informasjon om hunder, og det er et bra forum der som en kan bruke for å finne ut mer.
Gjest Gjest_Emilie_* Skrevet 7. juli 2009 #12 Skrevet 7. juli 2009 hei jeg ønsker meg chihuahua men jeg går fortsatt på skole. og hvor lenge skal de hvære hjemme? går de på tur ofte? hva er best lang eller kort håret chihuahua?
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #13 Skrevet 8. juli 2009 hei jeg ønsker meg chihuahua men jeg går fortsatt på skole. og hvor lenge skal de hvære hjemme? går de på tur ofte? hva er best lang eller kort håret chihuahua? Denne tråden handler om norfolk terrier.....
Phobaeticus Skrevet 8. juli 2009 #14 Skrevet 8. juli 2009 Hei Min familie har hatt to Norfolk Terriere - begge fra oppdretter Berg. Som sagt her er det mye hund i en liten kompakt bikkje! Trenger nok faste rammer rundt oppdragelse/lydighetstrening fra de er små for at de ikke skal bli "sjefen i huset" og sikkert lurt å sosialisere dem med andre hunder tidlig for de virker som de tror de er sjef/størst uansett hvem de møter og kan derfor få seg en overraskelse når store hunder glefser over dem fordi de ypper seg på dem som er tre ganger så stor som seg selv. Sjarmtroll er de jo og morsome, lekne og veldig utholdne - går lange fjellturer uten problem. Og ja - en får alltid sprøsmål om "hva slags rase er det" - "er det en valp?" osv når en går tur Men det er en Terrier og det er nok ikke uten grunn de er kjent for å være sta og egenrådig, men jeg håper jeg en dag får meg min egen Terrier. Om det blir Norfolk eller en større Terrier gjenstår å se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå