Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #41 Skrevet 7. februar 2008 Jeg er gjest men har vært fast bruker i lang tid. Pga at jeg er en som kan ta ting personlig selv om det "bare" er en kommentar på nett, liker jeg ikke at folk oppfører seg dårlig. Mennesker er mennesker, om de nå sitter foran en skjerm og taster, eller om du møter dem i Real Life. Jeg ser på diskusjonene her inne som diskusjoner jeg kunne hatt med hvem som helst, og naturligvis går det da inn på meg hvis noen oppfører seg dårlig, slenger dritt eller er generelt spydige. Jeg kan ikke tro at jeg er den eneste som mener/føler dette? Er nett-samtalene deres virkelig ikke til å sammenligne med samtaler i det ekte livet? Nå må jeg si at jeg reagerer litt på den "stakkars meg"-mentaliteten til enkelte brukere som annonserer at de logger seg ut fordi de er lei av å ta dritt fra andre her inne. Noen av disse ex-brukerne har jeg erfart som ganske provoserende til tider, og som uttrykker seg litt bedrevitende og uforsiktig. Det er ikke så rart at man da ikke kan være venner med alle, og at noen reagerer. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på gjester og faste brukere, vi er sikkert maaaange gjester som har vært faste brukere men nå nyter en anonym status uten at det påvirker tonen på innleggene våre.
Gjest skal vi se Skrevet 8. februar 2008 #42 Skrevet 8. februar 2008 Jeg har ikke giddet å engasjere meg i/lese kranglingen som jeg ser skjer her akkurat for tiden, så nå svarer jeg på generelt grunnlag (min erfaring fra nettdebatter gjennom siste ti årene). Jeg tenker at lar folk virkelig et forum på nettet gå så innpå seg? Forstår jeg at om man føler seg nærmest forfulgt kan det ikke være noe gøy lengere, men... det er jo bare data! Ja, på en måte er det "bare" data. Er enig i det. Ikke minst er det viktig å huske at når man bare leser skriftlig det som egentlig er "muntlige" diskusjoner, så kan mye av det som sies fremstå som skarpere, enn om noen hadde sagt det til oss ansikt til ansikt. Tonefall og ansiktsuttrykk, hører og ser vi ikke over nettet. Men så er vi da fortsatt mennesker. Mennesker med følelser. Selv om vi er anonyme og ikke kjenner hverandre på gata, så er jeg og du fortsatt et menneske med følelser. Så når folk går etter deg som person (du er syk i hodet, du er jævla gnålete osv osv) så er det vel ikke rart at det er både slitsomt og sårende. For de som sier det, er jo mennesker de også. Andre mennesker som reagerer veldig negativt på hvem vi er. Jada, vi er mer enn bare meningene våre som vi legger ut her, men tror du skjønner. Vi mennesker er jo sosiale av oss, så hva andre mener om oss er jo viktig. Hvis ikke må vi være meget asosiale mennesker som ikke bryr oss om at vi støter bort andre mennesker. Er det virkelig noen som liker å høre at andre spyr av kvalme bare de ser deg? Tror ikke det. Det er jo bare slik vi er. Selvfølgelig så burde det være et mål at man ikke skal ta seg nær av usaklig kritikk, men det er nok mer vanskelig for noen enn andre. For noen mennesker har ikke filtre som kan sortere ut det man ikke bør høre på, eller at man vektlegger all tilbakemelding like mye, uansett hvem som kommer med det og hvor mye hold det er i det som sies. Jeg tror kanskje selv den flinkeste av oss med gode filtre, vil bli såret om det blir veldig mye kritikk. Jeg forstår hva du mener! En ting er at man kan bli frustrert og lei av stalking og krangling, men kan man ikke bare ta en pause da? Er det virkelig nædvendig å slette seg med brask og bram, eller gjøres det bare for sympati og støtteerklæringer? Er enig i at man burde ta seg en pause om det er så belastende. Jeg tror nok en del gjør det med brask og bram fordi man vil ha en bekreftelse. Noen ganger er denne bekreftelsen ønsket i form av sympati og støtteerklæringer om man har hatt en fight. Det finnes mennesker som er veldig avhengig av andres bekreftelse (mer enn vanlig hvis man vil jmfr med det jeg skrev ovenfor) altså kanskje litt usikre mennesker og så finnes det mennesker som elsker seg selv og vil ha bekreftelse/beundrere, altså de med mer narsissistiske trekk. Vi har alle litt av slikt i oss, men hos noen er det mer fremtredende enn hos de fleste. Jeg er enig. Jeg kan forstå at noen har behov for å si farvel, absolutt. Men noen avskjedsinnleggene har minnet meg veldig om Norvegia-reklamen hvor lillejenta proklamerer høyt "jeg kommer aldri tilbake!" Jeg skal ikke legge skjul på at den følelsen kommer av og til ja. Men noen her er blitt veldig godt kjent med folk, som ville ha lurt veldig dersom en aktiv bruker plutselig ble borte uten et ord. Ja, og det synes jeg faktisk er en veldig god grunn til å offentlig si ifra! For de mer beskjedne så kan man jo sende pm til de man har hatt kontakt med, så kan evt de si ifra til andre om noen etterlyser de på forumet. Hvordan man gjør dette varierer jo veldig, og det er vel i hovedsak de som gjør det med "brask og bram" som det funderes på.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #43 Skrevet 8. februar 2008 Det blir kanskje en digresjon - men jeg syns det er interessant å se på alle de (oss) som IKKE i særlig grad får svar/kommentarer på det vi skriver. Er ikke det og en form for "trakassering"? Det er jo ikke så veldig hyggelig når man skriver noe og ikke får noen som helst tilbakemelding. Kan jo være litt sårt når ens egen mening blir oversett, så kommer en fast bruker (med stor bekjentskapskrets her inne.....) og sier det samme, og dennes innlegg blir så kommentert. Heller ikke særlig festlig når en spør om noe og omtrent ingen svarer. Det kan selvsagt komme av at temaet man tar opp oppleves som uinteressant for andre. er man da litt usikker på seg selv så underbygger jo en slik erfaring bare at "jeg kommer ikke med noe interessant...." Det vises klart mye bedre om noen slenger dritt, enn om innlegg/nick blir oversett. Men for den som blir oversett kan det kanskje oppleves som like ille. Samtidig så syns jeg det er mange her inne som er i overkant hårsåre, har sett flere innlegg som sies å inneholde drittslenging, og hvor jeg overhode ikke kan se at det er særlig mer enn uenighet. På den annen side - dette debattforumet er ikke akkurat mitt livs navle
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2008 #44 Skrevet 8. februar 2008 At moderator skjønner at det er en negativ sideeffekt Du mener kanskje bieffekt?
Gjest Miss Guided - slettet bruker Skrevet 9. februar 2008 #45 Skrevet 9. februar 2008 Jeg slettet meg uavhengig av gjestediskusjonen her inne. Hvorfor jeg slettet meg? Fordi jeg veldig sjelden er her inne og så ikke behov for å være registrert bruker her lenger. Jeg synes forøvrig forumet er mer levende med gjestene selv om enkelte gjester skulle tenkt seg om et par ganger ekstra, utvist mer selvkritikk før de sender innleggene sine. KG ruler!
Dru Skrevet 9. februar 2008 #46 Skrevet 9. februar 2008 Ett innlegg er slettet. Fint om dere prøver å holde det saklig. Dru - mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå