Gjest undrandemeg Skrevet 5. februar 2008 #1 Del Skrevet 5. februar 2008 Har jobbet i staten nå i litt over ett år. Har sommertid og vintertid, dvs. at fra september til mai jobber vi 7 timer + 3 kvarter hver dag og på sommeren, dvs. da fra mail til september, har vi 7 timers dag. Greia er visstnok at man skal jobbe mer på vinteren for å kunne unytte sommerdagene mer og har mer fritid da. Dette høres jo flott ut. Men jeg har begynt å lurer på om det er så veldig flott?....og om jeg kanskje skal be om å få jobbe 7,5 timer hver dag hele året (hvis det går an). For det første, jeg stempler inn og ut, noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til fordi jeg liker å være min egen herre og liker ikke at arbeisplassen "eier" min tid. Når dette er sagt, er jeg ikke noen unnasluntrer og har alltid plusstid. Siden jobben min til tider er ganske kjedelig, så er det siste kvarteret hver dag i det lange vinterhalvåret skikkelig kjedelig! Og jeg må ikke hjem til barn etc på sommeren fordi jeg har bare meg selv å tenke på. Jeg tenker at hvis jeg har fasttid hele året, så er det vanskeligere å opptjene mye fleks fort på sommeren, men det blir enklere å få litt mer hver dag på vinteren. Og det er jo tross alt en lenger periode. Dessuten, hvis jeg ønsker å ta fri om vinteren, så er det mindre jeg må tjene opp med 7,5 timer enn med 7 3/4 time. + at hvis jeg tar 3 ukers ferie på sommeren (og de andre to om vinteren), da får jo jobben min 2,5 timer av meg som jeg har tjent på vinteren. Ikke at det er en big deal, men likevel. Poenget er: Er det så veldig gunstig med denne arbeistidsordningen? Noen som har noen tanker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eve Luna Skrevet 5. februar 2008 #2 Del Skrevet 5. februar 2008 Det er ofte sommer og vintertid i privatr sektor også. Jeg har jobbet i privat og offentlig og på begge steder hadde vi sommer- og vintertid. Ingen har noensinne klaget over det. :klø: Tror ikke du kan kreve at du har annerleders arbeidstid enn andre ansatte. Du kan selvsagt ta det opp med din overordnede, men hvis det er i det offentlige så tror jeg ikke du vil få det. Jeg syns denne arbeidsorningen er kjempebra. Jeg elsker å kunne jobbe kortere dager om sommeren når det er fint vær ute. Og jeg skjønner ikke at du klager over å måtte jobbe 7 timer og 3 kvarter om vinteren. 8 timers arbeidsdag er vanlig i arbeidslivet. Er det ikke? For det første, jeg stempler inn og ut, noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til fordi jeg liker å være min egen herre og liker ikke at arbeisplassen "eier" min tid. Når dette er sagt, er jeg ikke noen unnasluntrer og har alltid plusstid. Siden jobben min til tider er ganske kjedelig, så er det siste kvarteret hver dag i det lange vinterhalvåret skikkelig kjedelig! Og jeg må ikke hjem til barn etc på sommeren fordi jeg har bare meg selv å tenke på. Selvsagt eier arbeidsplassen din tid i arbeidstiden. Du kan ikke ha vært i arbeid lenge hvis du tror annerleders. Og siden du har fleksibel arbeidstid så kan du selv velge å jobbe lengre dager på sommeren og litt kortere på vinteren. Og hvis du kjeder deg på slutten av arbeidsdagen så bør du snakke med din overordnede om mer spennende oppgaver. Jeg må si at jeg forstår ikke helt hva du klager over. :klø: Virker for meg som om du ønsker å jobbe når du vil, hvor lenge du vil og med hva du vil uten at jobben har noe å si på det. Merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå