Gå til innhold

Hva menes med "what goes around, comes around"

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å forklare det for meg selv, selv om jeg skjønner det sånn halveis.

Jeg har nå fått i oppgave å lage en video med "what goes around, comes around" som budskap. Den skal inneholde en gjenstand og et dyr/insekt som hovedpersoner.

Jeg har ingen idé om hvordan jeg skal få dette til når jeg ikke klarer å forstå budskapet :sur: Stemningen kan være rolig, hysterisk eller absurd.

Huff :( Dette blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et nesten tilsvarende uttrykk på norsk er "vil du være med på leken, må du være med på steken". Evt "det man sår, høster man". Det betyr at man får igjen det man bidrar til selv. Hvis du er slem mot noen, er det en viss sannsynlighet for at vedkommende er slem mot deg igjen.

Håper det gir deg noen tanker om hvordan du skal løse oppgaven din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidl.student

Jeg har nå fått i oppgave å lage en video med "what goes around, comes around" som budskap. Den skal inneholde en gjenstand og et dyr/insekt som hovedpersoner.

Jeg har ingen idé om hvordan jeg skal få dette til når jeg ikke klarer å forstå budskapet :sur: Stemningen kan være rolig, hysterisk eller absurd.

Går du på noroff?? Hadde mange bra løsninger på denne oppgaven da jeg gikk der.. Bare tenk, "det du ser for deg at skjer, det skjer", eller noe sånt. Da blir "lærerne" fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør det. Jeg pleier som regel å ha mange gode ideer, men denne gangen er jeg lås. Og når jeg først blir det er det vanskelig å komme seg ut at kneipa føler jeg.

Kan jeg spørre hvilken metode du brukte tidl.student? kan jo velge mellom video og grafikk. Det skal jo en del til med filming for at det ikke skal se jalla ut, men jeg kan ikke animasjon og jeg har ikke tid til å lære det før eksamen.

eks: Et dyr finner masse god mat som an spiser alene. Andre dyr ser på men han vil ikke dele. Det går en stund og dyret blir veldig sulten igjen. Han finner mat, men alle andre spiser på den maten så han får ikke, så han må bare gå sulten. Er det "riktig" tolking av utsagnet? Det er jo begrenset ettersom det "bare" er 1 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: filmen om dyrene ville være veldig passende i mine øyne. Evt hvis du vil gjøre det mer absurd, ha et menneske som dasker etter en veps, og så en gigantveps som dasker etter et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo dessuten mulig å tolke det litt mindre direkte, istedenfor at menneske slår veps, og stor veps slår menneske kan man jo sette det i et litt større perspektiv. mann (bonde) liker ikke fugler, de spiser av frøene hans, han sørger for å utrydde alle fuglene. gresshoppesvermen evt andre innsekter kommer og spiser opp hele avlingen hans... Det onde og lite gjennomtenkte han gjorde kommer tilbake for å "straffe" han men det har gjerne fordoblet seg... nå er vel dette et reelt eksmpel ( fra kina tror jeg) men det er jo mulig å illustrere dette på forskjellige måter. Det er i alle fall sånn jeg forstår utsagnet, ikke nødvendigvis slik at hvis du slår noen så vil de ta hevn, men at alle ting du gjør vil ha en konsekvens så man bør tenke grundig gjennom alt man gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo dessuten mulig å tolke det litt mindre direkte, istedenfor at menneske slår veps, og stor veps slår menneske kan man jo sette det i et litt større perspektiv. mann (bonde) liker ikke fugler, de spiser av frøene hans, han sørger for å utrydde alle fuglene. gresshoppesvermen evt andre innsekter kommer og spiser opp hele avlingen hans... Det onde og lite gjennomtenkte han gjorde kommer tilbake for å "straffe" han men det har gjerne fordoblet seg... nå er vel dette et reelt eksmpel ( fra kina tror jeg) men det er jo mulig å illustrere dette på forskjellige måter. Det er i alle fall sånn jeg forstår utsagnet, ikke nødvendigvis slik at hvis du slår noen så vil de ta hevn, men at alle ting du gjør vil ha en konsekvens så man bør tenke grundig gjennom alt man gjør....

:jepp: Karma!

Synes det var et godt forslag.

Endret av Munachimso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje: "Vær mot andre slik du vil de skal være mot deg"?

Gjør du noe godt, får du noe godt tilbake før eller senere. Og tilsvarende med noe ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Karma er en grei og kort definisjon, for det er nettopp det ordtaket betyr :) Om du gjør noe godt, får du noe godt tilbake, og omvendt.

(noroffstudent her også forresten, multimediadesign i Oslo)

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple- i.i
Det er i alle fall sånn jeg forstår utsagnet, ikke nødvendigvis slik at hvis du slår noen så vil de ta hevn, men at alle ting du gjør vil ha en konsekvens så man bør tenke grundig gjennom alt man gjør....

Sånn forstår jeg det, også. Det kan være mye mer indirekte enn mange her forklarer, og både positivt og negativt. Karma syns jeg var en veldig treffende oversettelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Annonse

Hva med et insekt som spiser et annet insekt. Litt senere blir dette insektet spist av et enda større insekt. Veldig enkelt, men treffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...