Gå til innhold

Kleskode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte på å skrive "Kleskode: Dress" i invitasjonene våre. Dette fordi vi gjerne vil ha et litt formelt bryllup, men vi vil ikke skrive den vanlige betegnelsen "Mörk dress" fordi vi vil at de mennene som önsker å bruke lys dress skal slippe å föle seg "presset" til å ta på noe annet. Lys dress er fint! :)

- Er en slik kleskode forståelig?

- Hva ville dere (damer) tatt på dere hvis dere fikk en slik invitasjon?

- Folk forstår vel at barn ikke trenger å fölge kleskoden (Småjentene er jo greit å kle opp i en kjole, men jeg vil jo ikke at folk skal föle de må ut å kjöpe dress til sönnene sine)

Alt en lurer på :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Jeg synes dress er helt grei måte å si det på! Når mamma og stefaren min giftet seg skrev de Kleskode: Dress og skjørt, men det dukket opp et par damer i buksedrakter og, noe som selvfølgelig var helt ok! Og menn med dresser i alle nyanser, fra sort til lysegrått og mørkeblått.

Eneste guttebarnet som var der var min lillebror på halvannet år, men søskenbarna mine var pent kledd i vanlige barnekjoler.

Skrevet

Vi har skrevet Antrekk: Pent. Det er ganske fleksibelt. Så får gjestene komme i det de føler seg pene i :jepp:

Skrevet
Vi tenkte på å skrive "Kleskode: Dress" i invitasjonene våre. Dette fordi vi gjerne vil ha et litt formelt bryllup, men vi vil ikke skrive den vanlige betegnelsen "Mörk dress" fordi vi vil at de mennene som önsker å bruke lys dress skal slippe å föle seg "presset" til å ta på noe annet. Lys dress er fint! :)

- Er en slik kleskode forståelig?

- Hva ville dere (damer) tatt på dere hvis dere fikk en slik invitasjon?

- Folk forstår vel at barn ikke trenger å fölge kleskoden (Småjentene er jo greit å kle opp i en kjole, men jeg vil jo ikke at folk skal föle de må ut å kjöpe dress til sönnene sine)

Alt en lurer på :ler:

Absolutt forståelig.. Jeg ville tatt på meg en penere sommerkjole hvis det var på sommeren. Ikke nødvendigvis fotsidt, men PENERE.

Og til ungene hadde jeg sikkert valgt kjole til jenta og penere bukse + kortermet skjorte til guttungen.. IGJEN om det var på sommeren

Gjest Grafica
Skrevet

Åja, det glemte jeg å svare på *fnis*

Jeg ville tatt på meg en lett, pen kjole, som gikk hvertfall til knea, eller pen skjørt/topp/bluse kombo om det var vår/ sommer, eller en litt mer stivpyntet kjole (type fotsid) om det var høst/vinter,bare fordi at for meg er det fryktelig logisk... Av en eller annen merkelig grunn ;)

Skrevet

Forståelig ja:) "Pent "var også lurt:)

Skrevet

Synes det er forståelig ja. Ville tatt på meg en pen kjole som ikke var kortere enn til kneet, slik de andre sier....

Skrevet
Vi har skrevet Antrekk: Pent. Det er ganske fleksibelt. Så får gjestene komme i det de føler seg pene i :jepp:

har gkort akkurat det samme vi og! Kan jo være det er noen son faktisk ikke har dress, og vi vil ikke at noen skal føle seg presset til å kjøpe noe spessielt til denne dagen.

Vi vil at gjestene skal ha på seg noe de føler seg vel og fin i.

Viktigste for oss er at gjestene trives og har det fint, ikke om de kommer kledd slik vi vil eller ikke :jepp:

Skrevet

Dresskoden "dress" eksisterer ikke på norsk - det vil vel tilsvare "informal" på engelsk - men "informal" brukes også om mørk dress...

Til mørk dress, daglig antrekk eller formiddagsantrekk gjelder ingen spesielle regler for kvinner, utover at klærne skal være pentøy.

En kort selskapskjole er et klassisk valg hvis selskapet foregår om kvelden, men en drakt med skjørt eller bukser er også en mulighet. Bukser er imidlertid mest naturlig når selskapet finner sted om formiddagen. Er draktens farge mørk, kan den også benyttes om aftenen. Lysere drakter forbeholdes formiddagen.

Til et formiddagsantrekk kan man bruke hatt. Om kvelden benyttes den ikke. Da er hodepynt å foretrekke.

Kilde: www.skikkogbruk.no

Siden stort sett ingen kan kleskoderi Norge, ville jeg heller skrevet antrekk: pent, som foreslått over. Da vil kvinnene komme i alt fra pen drakt, fotsid kjole til bunad, og mennene vil komme i alt fra penbukse og slips til smoking.

Skrevet

Jeg vet at kleskoden "dress" egentlig ikke finnes, det er derfor jeg spurte her inne om det var forståelig. :)

Vi opplyser ikke om kleskode fordi vi er fryktelig opptatt av hva gjestene har på seg, men fordi gjestene gjerne spör etter dette uansett og fordi noen synes det er ubehagelig å skille seg ut. (De som helst vil skille seg ut kan gjerne gjöre det for min del :) )

Grunnen til at jeg spurte hva dere damer ville tatt på dere er fordi jeg vet at noen har kjöpt seg kjempefine ballkjoler som de gleder seg masse til å bruke. Og jeg vil ikke at de skal föle at de ikke kan bruke de pga kleskoden i invitasjonen. :forvirret: Samtidig vil jeg ikke skrive mörk dress fordi jeg vet noen menn önsker å bruke lys.

Egentlig så begynner jeg å lure på om dette med kleskode ikke spiller så stor rolle fordi bryllupet vårt blir ganske stort med mange forskjellige type mennesker, så det blir nok mange stilarter uansett. Kanskje vi skal skrive "Pent" da, men jeg föler at det er som å ikke skrive noen ting egentlig. De fleste synes vel det er naturlig å pynte seg i bryllup?

Vel, nå skal jeg slutte å skravle og synse. Takk for synspunktene deres!

Skrevet

vi har ikke skrevet noe om antrekk vi.. nettopp fordi jeg synes det er vanskelig å bestemme hva andre skal ha på seg... vanlig folkeskikk at man kler seg pent, men utover det for man ta på det som frister mest!! altså, så lenge ingen dukker opp i brudekjole da.. :gjeiper:

Skrevet

Jeg har forsøkt å sette meg litt inn i kleskoder og hadde ikke helt visst hva jeg skulle hatt på meg om det sto "dress".

Jeg syns "pent" er en bedre ide fordi da vet man at sålenge det er pentøy så er det greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...