Gjest Gjest_Gerd_* Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Jeg har hovedomsorgen for ungene. Disse har begge hatt både leirskole og en utenlandstur på ungdomskolen. Så har vi en utenlandstur på videregående. Jeg opplever at jeg må ta hele kostnaden for dette. Far bidrar ikke. Jeg strekker meg langt for ungene mine og har sagt at alt i regi av skolen skal de være med på. Jeg har tatt opp ekstra studielån( (både for meg personlig og nå et barn på videregående) mm for å få til dette. Hvordan fordeler dere andre disse kostnadene og hva gjør dere for å få det til?
California Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Jeg har hovedomsorgen for ungene. Disse har begge hatt både leirskole og en utenlandstur på ungdomskolen. Så har vi en utenlandstur på videregående. Jeg opplever at jeg må ta hele kostnaden for dette. Far bidrar ikke. Jeg strekker meg langt for ungene mine og har sagt at alt i regi av skolen skal de være med på. Jeg har tatt opp ekstra studielån( (både for meg personlig og nå et barn på videregående) mm for å få til dette. Hvordan fordeler dere andre disse kostnadene og hva gjør dere for å få det til? Har ikke barna noen mulighet til å være med å betale litt selv? Da vi dro på tur på ungdomsskolen solgte vi pepperkaker, hadde lotteri og julekortsalg for å tjene penger til turen. Eventuelt går det vel an å jobbe litt som barnevakt i helgene for å tjene litt lommepenger. Turer vet man jo ofte om i lang tid i forveien, så da går det jo an å ha en sommerjobb/deltidsjobb også. Da lærer de seg å spare penger selv også. Jeg har hatt diverse sommerjobber og deltidsjobber siden jeg var 14-15 år.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Har ikke barna noen mulighet til å være med å betale litt selv? Da vi dro på tur på ungdomsskolen solgte vi pepperkaker, hadde lotteri og julekortsalg for å tjene penger til turen. Eventuelt går det vel an å jobbe litt som barnevakt i helgene for å tjene litt lommepenger. Turer vet man jo ofte om i lang tid i forveien, så da går det jo an å ha en sommerjobb/deltidsjobb også. Da lærer de seg å spare penger selv også. Jeg har hatt diverse sommerjobber og deltidsjobber siden jeg var 14-15 år. Men leirskole er man vel på før man er 14-15? Er ikke 11 år mer vanlig? Ikke så lett å få seg arbeid da... (ikke lovlig heller, for den saks skyld)
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Leirskolen skal være gratis; det er den her hos oss. Ellers kan fint "barnet" på ungdomskolen og videregående skolen jobbe litt å tjene seg noen kroner ved å klippe plenen, måke snø, handle, male huset, vaske bilen etc for foreldrene, besteforeldrene, øvrig familie og naboer (som kanskje gir ekstra oppgaver dersom de vet at barnet sparer til leirskole el?) Hva med at barnet spør sin far om han kan steppe inn med noen kroner til eks leirskole; vanskeligere å skuffe sitt eget barn enn eksen...
Rosalie Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Alle skoleturer i grunnskolen skal være gratis - altså barna må kun holde lommepenger selv. Har skolen der barna dine går egenandel, så bryter de faktisk loven. Turer i videregående er ikke obligatoriske, og dere må selv ta valget om barnet skal delta eller ei. Og en ungdom på videregående kan fint tjene seg penger til skoletur, f.eks. ved sommerjobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå