Gå til innhold

Forlenget ventetid i forbindelse med utbetaling av dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har idag fått innvilget dagpenger fra midten av desember da jeg registrerte meg som arbeidssøker på NAV.

I brevet står det også at jeg har forlenget ventetid ettersom jeg sa opp min forrige stilling frivillig. Dette fører til at jeg vil få utbetalt dagpenger f.o.m. 13/2/08. Begrunnelsen for denne ventetiden er at jeg sa opp stillingen uten rimelig grunn i forhold til dagpengeregelverket.

Jeg sa opp jobben for å begynne å studere. Det hører kanskje med til historien at disse studiene ble gitt opp i løpet av høstsemesteret, og jeg har dermed ikke avlagt eksamen, men dette kan vel ikke ha noe å si?

Nå lurer jeg altså på hva som egentlig regnes som en rimelig grunn til å si opp jobben? Jeg regnet faktisk med at studier var en rimelig grunn, men tydeligvis ikke. Jeg kommer selvsagt til å klage på vedtaket, men vil gjerne høre deres synspunkter og erfaringer i forhold til dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rimelig grunn til å si opp stilling kan være brudd på arbeidsmiljøloven på arbeidsplassen og at man blir mobbet uten at ledelsen gjør noe med det. Å begynne på skole er ikke rimelig grunn.

Skrevet (endret)

Dette fant jeg på nav's sider som eksempler på rimelig grunn:

Arbeidssøkeren sier opp

- selv som alternativ til å bli oppsagt pga innskrenkninger ved bedriften, og det kan dokumenteres vedkommende ikke hadde noe reelt valg og at oppsigelsen ikke skyldes arbeidstakerens eget forhold

- og kan legge fram legeerklæring eller på annen måte godtgjøre at han/hun av helsemessige grunner ikke kan fortsette i sitt arbeid, men ellers er arbeidsfør, se reell arbeidssøker

- fordi vedkommende har avtale om å begynne i et annet arbeid som etter en samlet vurdering fremstår som minst like sikkert

- fordi stillingen er lønnet vesentlig under tariff eller sedvane

- pga mobbing eller trakassering når dette kan sannsynliggjøres, eventuelt dokumenteres

- på grunn av vesentlige brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser

Endret av Wadjet
Skrevet (endret)

Jeg har ingen personlig erfaring, men så vidt jeg vet skal det svært vektige grunner til å ikke få forlenget ventetid i forhold til dagpenger når man har sagt opp selv. Unntakene jeg vet om har vært i tilfeller hvor vedkommende hadde legeattest på at å fortsette i jobben hadde medført/ville medføre betydelige helseproblemer eller at vedkommende ble pålagt å si opp av arbeidsgiver i forbindelse med nedbemanning og i praksis ikke hadde noe valg. Dette måtte da selvfølgelig dokumenteres.

Edit: Så Wadjets innlegg nå og de er jo rimelig sammenfallende. Jeg tror m.a.o. du ikke kommer noen vei med å klage hvis oppsigelsen din utelukkende skyldtes planene om å studere.

Endret av Leo
Skrevet

Takk for svar!

Wadjet; kan du være så snill å sende meg linken til utklippet fra NAV sine sider? Jeg har lett, men finner det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...