Gå til innhold

Drammen som bosted

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som bor i Drammen inviteres herved til å fortelle litt om byen, hvordan dere trives, hva som er verdt å få med seg i Drammen og hvor det eventuelt er mest trivelig å bo (vil vel variere, men tips mottas likevel med takk)

Skulle noen ha greie på om det er spesielt vanskelig eller mindre vanskelig å finne seg et sted å bo når man har dyr, så si gjerne ifra om det også.

Alt som er verdt å vite om Drammen er interessant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del er drammen helt greit sted å bo. Selv bor jeg midt i sentrum, men vill helst bodd på åskollen, åssiden eller gulskogen. Kort og grei avstand til byen, men alikevel i nærheten.

Hvis du tenker på å skaffe deg et sted å leie med dyr, så ja, det kan bli et problem. Veldig få som aksepterer det.

Skrevet

Dremmen blir bare bedre me dårene. Mye er gjort i de sentrumsnære områdene og mye skal skje fremover.

Det jeg setter pris på ved byen:

* Nærhet til marka

*Nærhet til sjøen

*Et levende sentrum som stadig forbedres. Det er siste er Ypsilon, en gangbru over elva.

* Ingen utesteder for de under 18, men er du eldre så finner du et sted.

* Drammen teater med både konserter og teaterstykker. Har virkelig tatt seg opp etter at vi fikk et nytt teater etter en brann.

*Union Scene med konserter av ymse slag. Kommunenen har tatt vare på gammel industribebyggelse og holder på å gjøre Strømsø til en levende bydel.

* Papirbredden. Høgskole og Bi samt bibliotek.

*Strandpromenaden.

* Bragernes torg. Torghandel, skøytebane, mange cafeer og konserter i sommer halvåret.

* Bussavgang til og fra Oslo hver time døgnet rundt.

* Elvebredden. Gangsti på hver side av elven som stadig bygges ut. Nå har vi fått bademuligheter midt i byen.

* Det bygges nytt badenanlegg.

Når det gjelder bosted så har det noe med livssituasjon å gjøre.

Åssiden er en vel etablert bydel. Her går Timeekspressen forbi med lett tilgang til Oslo. Flott å bo med unger.

Ønsker du tilgang til tog er Gulskogen stedet. Her blir det utbyggelse etter hvert. Bl.a. ny stadion til Strømsgodset.

Fjell har rimelige leiligheter, men en høy andel fremmedspråkelige. Hyppig buss til byen og nærhet til marka.

Konnerud ligger i høyden. Ingen blokker, men rekkehus og eneboliger. Høy andel barnefamilier. Nærhet til marka.

Strødvedt har nærhet til marka og sentrum samtidig som det er den dyreste bydelen å bo i.

Har ikke nevnt deler av Strømsø som Merket, Hedensrud og Rundtom da jeg ikke har erfaring herfra.

Har garantert glemt noe, men følger opp diskusjonen dersom du ønsker å vite noe mer.

Skrevet

Jeg bor rett på utsiden av sentrum og jobber i byen og jeg bruker under 10 min på jobb med bil og det er helt herlig. Marka er den jeg bruker mest, og alle de fine stedene i sentrum hvor man kan slappe av med en liten matbit enten lørdag formiddag eller på kvelden. Kort vei ut med båten er det også om man liker sjølivet.

Har aldri bodd i Drammen kommune men Åskollen er fint, likeså Konnerud for de som er ekstra glade i snø, ellers er det jo Åssiden men der er det mye blokker. Litt lenger opp ligger både Solbergelva og Krokstadelva som fortsatt på en måte hører med til Drammen på samme måte som jeg føler Lier gjør det. Ikke meningen å hisse på meg noen fra nabokommuenene nå men det er mange fine plasser her!

Og som andre har nevnt, Drammen teater og god buss og togforbindelse til Oslo gjør at jeg stortrives i byen!

Skrevet

Jeg bor på Konnerud og det er kun 10 minutter til jernbanestasjonen. Er en av de mange som pendler til Oslo. Anbefales.

Skrevet

Ja, det ser jo ut som om det er rimelig greit å komme seg til Oslo, og kollektivtrafikken har et bra tilbud uansett hvor man bor, eller må jeg ta det i betraktning hvis jeg leter etter et sted å bo ?

Jeg er helt "grønn" når det gjelder Drammen, men har hørt mye positivt om byen i det siste og hadde håpet det var et rimeligere alternativ enn Oslo....

Skrevet

Når det gjelder steder å bo så er det også prismessig. Derfor har jeg valgt åssiden, åskollen og gulskogen. Disse stedene har som oftest boliger med normal pris, mens som oftest konenrud og bragernes har litt høyere priser på boliger.

Hvis du skal pendle mye til oslo så anbefaler jeg steder hvor det går mye buss. Åskollen, delen lengst mot drammen har en del busser som går. Åssiden har vel på det meste 5-6 busser på et sted og gulskogen har lett avstand til tog.

Hvis du overlever litt utenfor byen og vil ha det enda litt billigere så er som sagt solbergelva og krokstadelva en god ide. Det går både vanlige busser og timesekspressen gjennom begge stedene. De er litt mer barnevenlig og faktisk er det en muligheten for å få leid med dyr der oppe, bedre enn muligheten i drammen tror jeg. Dessuten er solbergelva kun en 10-15 minutters spasertur unna åssiden, så det er ikke øde for å si det slik.

Som nevnt over her, selve byen er blitt veldig pen, og om du skal benytte deg av kulturelle arrangementer så er vel byen grei nok. biblioteket er flott, teateret er flott, kinoen er grei nok.

Det er også en del utesteder her i byen, de fleste med 20 års grense og opp. Og det er mange resturanter rundt her. Tror det meste kan finnes av mat her, vel de mest kjente hvertfall. Er ikke lenge siden det åpnet to nye shushibarer f.eks om det er aktuelt. Kinesisk resturant er det, og big horn såklart. Diverse pizza/kebab steder er det også såklart. Og verdens beste pizza på union.

Men nå sa du ikke hvilket dyr du har og det kunne kanskje hjulpet litt angående sted. Derimot er alle stedene jeg nevnte (og generelt alle steder i drammen) godt egnet for f.eks hund. Men har du katt er det diverse steder du burde holde deg unna (stor trafikk, litt fiendtlige folk o.s.v)

Skrevet
Ja, det ser jo ut som om det er rimelig greit å komme seg til Oslo, og kollektivtrafikken har et bra tilbud uansett hvor man bor, eller må jeg ta det i betraktning hvis jeg leter etter et sted å bo ?

Jeg er helt "grønn" når det gjelder Drammen, men har hørt mye positivt om byen i det siste og hadde håpet det var et rimeligere alternativ enn Oslo....

Det er jo deler av byen som har dårlige tilbud med kollektivtransport.

Noen steder har buss hvert 15 minutt. Her jeg bor så er nærmeste buss en gang i timen. Dersom jeg er villig til å gå 8 min. så har jeg en buss til hver time. Dersom jeg går 15 min. så har jeg buss hvert 15. minutt. Det blir umulig å si noe om kollektivtransporten uten åvite eksakt.

Skrevet

Det var noen som nevnte at det ikke skulle være så vanskelig å få leid med katt i Drammen, men da er det vel litt varierende oppfatning av det, da.

Det blir en del reising, og det blir ikke med egen bil, så det er relativt viktig at det er enkelt å komme seg avgårde og bra kollektivtransport rundt omkring og til Oslo.

Buss en gang i timen blir for sjelden.

Skrevet
Det var noen som nevnte at det ikke skulle være så vanskelig å få leid med katt i Drammen, men da er det vel litt varierende oppfatning av det, da.

Det er faktisk lettere å få leid med hund enn med katt. Men det er nok mulig, men spørr etter det. Veldig mange rundt her er nøye på det. Selv sliter jeg å sambo med å finne noe. Så vi må kjøpe nytt før vi selger leiligheten vi bor i nå, kan ikke ta sjangs på at vi finner noen som godtar dyr.

Skrevet

Det blir snakk om å leie i første omgang.

Skrevet

Ja, jeg er bevisst på at det kan by på problemer, så derfor er jeg ute i god tid og også før det hele er avgjort for å "sjekke markedet" litt før jeg eventuelt kaster meg i det.

Skrevet

Jeg leide ut et rekkehus i Drammen og da var det uaktuelt med dyr.

Forøvrig. Jeg ville ha satset på område rundt Gulskogen (nærhet til tog fra/til Kongsberg). Dårlig med busser her da, men det er flatt og greit å gå.

Strømsø som betyr at du ikke har alt for langt å gå til jernbanestasjonen og da har du tilgang på Skientoget også.

Åssiden/øren som gir deg tilgang til buss hvert kvartert og ellers Timeekspressen fra hovedveien.

Alle bosteder betinger at det er rimelig sentralt. For eksempel er Åssiden stort og noen bor langt oppe i åse, og der er det langt fra timeekspressen. Gulskogen betinger at du ser bort fra Skien/Lillehammertoget.

Konnerud har buss hvert kvarter dersom du bor nærmest byen. Her er det også mange utleieleiligheter i en underetasje i en enebolig.

Dersom du har katt som tusler alene på egenhånd så er både Gulskogen, Åssiden og Konnerud velegnet. Sånn generelt

Skrevet

Underetasjen i en enebolig eller en annen kjellerleilighet med egen inngang hadde jo passet fint...

Det er kanskje greiest å legge ut en boligannonse selv hvor det står at det er katt med på lasset, da ringer iallfall kun de som er åpne for det. :)

Hvor bør man annonsere da ?

Finn, tinde etc, og lokalaviser ?

Skrevet (endret)

Finn.no og drammens tidende kan være greit å annonsere i. De som godtar dyr har som oftest dyr selv, så har du en fiendtlig katt så er det greit å få vite om de har det selv eller ikke. Jeg ville generelt holdt meg unna strømsø siden om jeg hadde katt. Altså strømsø sentrum, gulskogen går greit. Mye trafikk borti her og mine 3 katter er innekatter for en grunn. Åssiden går også greit og det er ikke så mange hus langs hovedveien. Konnerud har jeg ingen kjennskap til, men tror det skulle gå greit der også.

Men hvor mye du er villig til å betale har også veldig mye å si hvor du vil bo. Sentrum er såklart dyrest, deretter kommer vel konnerud, åssiden og så gulskogen.

Endret av Gjest
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, håper dette skal la seg gjøre selv med dyr :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...